سرآمد اخبار
یورو
ارز و طلاامور خارجههمه اخبار

تورم ۵ درصدی در منطقه یورو

ترجمه: محمود نواب مطلق

با رکورد زدن نسبت به سال‎های قبل نرخ تورم در آغاز سال جدید میلادی در منطقه یورو به ۵ درصد رسید.

آژانس یوروسَت از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۱۹۹۷(دی۱۳۷۵) تا کنون چنین نرخی را  ثبت نکرده است.

اگرچه مسئولان اقتصادی از چند ماه پیش این افزایش تورم را موقت ارزیابی می‎کردند اما بالا رفتن آن به نحوی سرسام‎آور همچنان ادامه دارد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۱(آذر ۱۴۰۰) با نرخ ۵درصد افزایش قیمت‎ ها به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید.

این افزایش قیمت در ۲۵ سال گذشته بی‎ سابقه بوده است و ناشی از افزایشی شدید در حد۲۶ درصدی قیمت انرژی و همچنین به میزان ۲/۳ درصدی در محصولات غذایی، الکل و سیگار بوده است.

در غیر اینصورت میزان افزایش قیمت در حد ۶/۲ درصد باقی می‎ ماند.

در میان کشورهای بزرگ، اسپانیا با ۷/۶درصد و آلمان با ۷/۵ درصد بیشترین میزان افزایش نرخ تورم را دشته‎ اند. ایتالیا با نرخ ۲/۴ درصد و فرانسه با نرخ ۴/۳ درصد از سایر کشورها تورم کمتری داشته‎ اند.

البته نرخ ۴/۳ درصد در فرانسه بر اساس آمار یوروسَت است و گزارش مؤسسه تحقیقات اقتصادی فرانسه این نرخ را ۸/۲ درصد برای این کشور اعلام کرده است.

این نرخ در کشورهای حوزه بالتیک بسیار بالاتر است. در استونی ۱۲درصد و در لیتوانی ۷/۱۰ درصد. همگی همچنان در انتظار کاهش قیمت و نرخ تورم به سر می‎برند و انتظار داشتند این کاهش از ژانویه ۲۰۲۲( دی ۱۴۰۰) شروع شود.

از یک سال پیش که کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در آلمان متوقف شد دیگر نمی ‎توان در ماه ژانویه ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) در انتظار این کاهش قیمت بود.

این در حالیست که اقتصاددانان بر این باورند که در صورت کاهش فشارهای ناشی ار افزایش قیمت انرژی و عبور از تنگناهای عرضه آن در ماه‎های آینده نرخ تورم طی سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) کاهش خواهد یافت.

آنها معتقدند نرخ تورم به اندازه کافی به قله خود نزدیک شده است و طی ماه‎های آینده به تدریج تا پایان سال شاهد کاهش آن خواهند بود.

در این شرایط بانک‎ های مرکزی ناچارند سیاستی تلفیقی مبنی بر ادامه حمایت‎ های مالی از اقتصاد و کاهش آنها را در پیش گیرند تا بتوانند نرخ تورم را مدیریت کنند.

منبع: فیگارو

اخبار مرتبط

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار چند شد؟

هشدار مسعود نیلی درباره تورم/ دولت سیزدهم رکورد افزایش نقدینگی را زده است

میلاد جانه

چرایی کم شدن رانندگان اسنپ / معیار تعیین نرخ سفرها چیست؟

میلاد جانه

تورم را چگونه پیش‌ بینی کنیم؟ | مراقب پس اندازتان باشید

قیمت دلار صرافی ملی امروز دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰

میلاد جانه

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | یورو کاهشی شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید