سرآمد اخبار
وال استریت
اخبار داغاقتصادجهانسرمقاله

اصلاحات چشمگیر در وال استریت

ترجمه: محمود نواب مطلق

به دنبال نتایج بد «نتفلیکس» و اعلام سیاست‎های جدید بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره؛ وال استریت در نیویورک بدترین هفته خود را ازشروع همه‎ گیری کرونا و مشکلات ناشی از آن  تا کنون پشت سر گذاشت.

برخی از مشترکان «نتفلیکس » شاخصهای پائین تر از حد انتظار را کسب کردند. جمعه ۲۱ ژانویه(۱بهمن) شاخص «ناسداک» به عنوان سهامی ثروتمند درامر فناوری؛ ۷۲/۲ درصد و شاخص « اِس اَند پی ۵۰۰» ۸۹/۱ درصد کاهش یافتند.

بازارهای سرمایه با اعلام سیاست جدید بانک مرکزی آمریکا در بالابردن نرخ بهره طی چهار مرحله در سال ۲۰۲۲ شروع دردناکی داشتند.

بانک مرکزی آمریکا به منظور کنترل تورم ۷درصدی ماه دسامبر۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) این سیاست را اتخاذ کرده است. «ناسداک» برای پنجمین روز متوالی شاهد کاهش ارزش سهام خود بود. شاخص آن از ابتدای ژانویه۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) ۱۲درصد و از آخرین رکورد خود در نوامبر۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) ۱۵درصد سقوط کرده است. بنابراین بازار سرمایه وارد مرحله اصلاحی شده است.

شاخص « اِس اَند پی ۵۰۰» از ابتدای سال نوی مسیحی ۷/۷ درصد و از ۴ژانویه(۱۴دی) ۷/۸درصد کاهش یافته است. در حقیقت شروع اصلاحات در بازار سرمایه برای سهام با رشد بالای فناوری از نوامبر۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) کلید خورد.

زیرا از همان زمان بالارفتن نرخ بهره در بانک مرکزی آمریکا پیش ‎بینی می‎شد چراکه سودهای دیرهنگام و نامشخص این قبیل شرکت‎ها در صورت بالابودن نرخ تنزل کمتر خواهد شد.

هرگاه ارزش یکی از این سهام‎ ها کاهش یابد اجرای اصلاحات فوری اجتناب‎ناپذیر می‎شود. حتی شرکت‎هایی چون « زوم» ارائه‎کننده خدمات از راه دور صوتی و تصویری و « تلاداک» ارائه‎ کننده خدمات از پزشکی راه دور که در ایام قرنطینه  مشتریان بیشتری داشتند شاهد کاهش ارزش سهام خود بودند.

این کاهش برای «زوم» تا یک چهارم ارزش قبلی و برای « تلاداک» تا ۵/۲ برابر کمتر از ارزش قبلی بود. این تغییرات از چشم اذهان عمومی پنهان ماند و در حقیقت طوفانی زیر زمینی درجریان بود چراکه سرمایه‎گذاران با فروش سهام‎های پر رشد خود و خرید سهام‎های مطمئنی چون گوگل، اَپِل، فیس بوک، آمازون و مایکروسافت از نوسانات شاخص‎هایشان جلوگیری کردند.

 از نظر این سرمایه‎گذاران این کار به اندازه گرفتن وام از بانک مرکزی ارزشمند و مطمئن بود. از زمانی که بانک مرکزی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) اعلام کرد افزایش تورم موقتی نخواهد بود و به همین دلیل قصد دارد در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۰-۱۴۰۱) طی چند مرحله نرخ بهره را به منظور کنترل تورم افزایش دهد دیگر شرکت‎ها بر سیاست‎های حمایتی این بانک حسابی باز نکردند. نهایتا در ابتدای سال نوی مسیحی سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی رسما اعلام شد و بازار سرمایه را بهم ریخت.

نرخ بهره در وام‎ های ده ساله از ۵/۱ به ۷۵/۱ درصد افزایش یافت. بدین ترتیب حتی ستاره‎های بازار سهام نیز متضرر شدند. اَپِل، مایکروسافت و گوگل بین ۱۱ تا ۱۵ درصد نسبت به بالاترین ارزش خود ضررکردند.

این میزان برای فیس بوک، تسلا و آمازون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و برای‌ «اِنویدیا» یک سوم و برای نتفلیکس تا ۴۳درصد بود. به همین منظور سرمایه‎ گذارن تصمیم گرفتند سهام ‎های پر بازده را که سودهای تضمین شده دارند؛ خریداری کنند. اما حتی این کار هم خالی از ضرر نبود. به عنوان نمونه ارزش سهام«کاترپیلار» نیز طی یک هفته ۵/۶درصد کاهش یافت.

سهام شرکت‎های نفتی نیز پس از یک خیز خوب در ابتدای ژانویه۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰) در حال حاضر به سکون رسیده‎اند. بانک‎ها  نیز نتایج متتاقضی داشتند. بانک«پروکتراَندگامبل» (کالاهای مصرفی روزمره) در این ماجرا چندان متضرر نشد.

چراکه موفق شد به رغم تگناهای اقتصادی و افزایش تورم؛ کالاهای خود را به غول‎های مصرف‎کننده به قیمت بالا بفروشد.

منبع: لوموند

اخبار مرتبط

طلای جهانی اوج گرفت

میلاد جانه

نرخ بهره ۳۰ درصدی هم کارگر نیفتاد / نقدینگی جدیدی جذب نشد، دلار هم دوباره تصاعدی شد

میلاد جانه

قیمت طلا صعودی شد /توپ پُر طلا و بیت‌کوین در سال جدید

میلاد جانه

طلای جهانی سقوط کرد

میلاد جانه

تورم آمریکا ریخت، طلا و بیت‌کوین پرواز کردند

میلاد جانه

کابوس رمزارزها در آستانه اجرا / بیت‌کوین ۴۰ هزار دلار را از دست داد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید