سرآمد اخبار
آهن
اخبار داغتولید تجارتجهانسیاست

افزایش قیمت آهن در سال جدید

ترجمه: محمود نواب مطلق

«لورانس ژیرار» خبرنگار اقتصادی نشریه «لوموند» در موضوع قیمت مواد اولیه به آهن پرداخته است.

قیمت سنگ معدن آهن که در ماه نوامبر۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) تا مرز۱۰۰دلار  در هر تن سقوط کرده بود در اولایل سال جدید مسیحی افزایش یافت و تا ۱۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

خط آهن برخلاف انتظار همیشه یک خط مستقیم نیست و در ماه‎های اخیر فراز و فرودهای فراوانی داشته است. در ماه مه ۲۰۲۱(اردیبهشت۱۴۰۰) قیمت این ماده اولیه با رکوردی قابل توجه افزایشی چشمگیر یافت و در بازارهای ماهانه سنگاپور به ۲۳۰ دلار در هر تن رسید. سپس در ماه نوامبر۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) قبل از یک صعود مجدد قیمت آن تا مرز ۱۰۰ دلاردر هر تن سقوط کرد.

در ابتدای سال ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) قیمت آن مجددا افزایش یافت و هر تن آهن ۱۳۰ دلار معامله شد. برای یافتن دلیل این افزایش قیمت باید سری به برزیل بزنیم. این کشور درگیر یک رخداد شدید اقلیمی بود.

در منطقه « میناس ژِرِس» واقع در جنوب شرقی این کشور،  منطقه‎ای غنی از معادن سنگ آهن باران‎های سیل‎آسایی بارید. در طول این تغییرات شدید اقلیمی استخراج از معادن کاملا متوقف شد.

اما در حال حاضر شرایط کمابیش بهتر شده و استخراج مجددا آغاز شده است. در عین حال صنعتگران به ویژه گروه « وال» از تولیدکنندگان اصلی آهن در برزیل همچنان نگران تغییرات اقلیمی هستند.

هرگز ماجرای شکستن سد معدنی«بروماندینو» در منطقه«میناس ژِرِس» برزیل در۲۵ ژانویه ۲۰۱۹(۵بهمن۱۳۹۷) از اذهان دور نمی‎شود. صرف نظر از خسارات فراوان که به تأسیسات معدنی و محیط زیست آنجا وارد آمد ۲۷۰ تن از معدنچیان جان خود را از دست دادند. گروه صنعتی «وال» مسئول این حادثه شناخته شد و نقره داغ شد.

خطر باران‎های سیل آسا و شکسته شدن سدها در برزیل همچنان وجود دارد. به دنبال این مخاطرات در استخراج معادن در برزیل به دلیل تغییرات شدید اقلیمی؛ نگاه‎ها به چین، مصرف‎کننده بزرگ مواد اولیه چرخیده است.

«آسمان آبی برای بازی‎ها» آرزوی بزرگ دولت چین برای برگزاری بازی‎های المپیک است. به رغم تگناهای به وجود آمده به دلیل تحریم‎های تجاری آمریکا بر ضد چین و محدودیت‎های کرونایی ورزشکاران طی دو هفته آتی رهسپار چین خواهند شد.

برای کمترشدن آلودگی هوا و تولید کمتر گاز کربنیک دولت چین فعالیت‎های تولید آهن و فولاد را برای فراهم کردن مقدمات بازی‎های زمستانی المپیک کاهش داده است.

به همین دلیل در تابستان ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) قیمت سنگ معدن آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد کاهش یافت.

شکست‎ های غول ساخت و ساز چین شرکت« اِوِرگراند» و بدهی ۲۶۰ میلیارد یورویی آن نیز دلیل دیگر کاهش قیمت آهن بود.

ناپایداری در توازن مالی این شرکت خدشه‎ای جبران‎ناپذیر به اعتبار صنعت ساخت و ساز چین وارد کرد. به نحوی که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین ناچار به مداخله و حمایت قوی از این شرکت شد تا اعتبار چین بیش از این زیر سوال نرود. بانک مرکزی چین نرخ بهره را کاهش داد تا رشد اقتصادی بیش از این کاهش نیابد.

منبع: لوموند

دیدگاهتان را بنویسید