سرآمد اخبار
امیکرون
اخبار داغ

اُومیکرون، پایان کرونا در اروپا

یکشنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تا اول مارس (۱۰اسفند) ۶۰ درصد قاره اروپا به اُمیکرون مبتلا می‌شوند. به عقیده این مرجع جهانی بهداشت؛ اُمیکرون می‌تواند پایان کرونا در اروپا پس از دو سال از آغاز آن باشد.

«هانس کلوژ» مدیربخش اروپایی این سازمان بر این باور است که: «پس از اُمیکرون اروپا از بحران کرونا خارج می‌شود اما همچنان باید محتاط بود زیرا ویروس بسیار متغیر است. به دلیل واکسیناسیون عمومی یا ایمن شدن افراد با ابتلای به آن  و یا تغییرات فصلی؛ موج اُمیکرون فروکش می‌کند.

ممکن است موج دیگری پس از آن تا آخر سال آغاز شود ولی به این گستردگی نخواهد بود. بنابراین دیگر بحث همه‌گیری مطرح نخواهد بود و در حد بیماری‌های فصلی بررسی می‌شود. در این صورت می‌توان ویروس را تحت کنترل داشت.

اما نباید حتی به واکسیناسیون دلخوش بود و احتیاط و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همواره حرف اول را می‌زنند. با افزایش تعداد مبتلایان صرفا نباید سیاست‌های جلوگیری از انتقال را دنبال کرد بلکه باید به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای حمایت از افراد آسیب‌دیده و کاهش اختلالات به وجود آمده بود.

هرکس باید مراقب خودش باشد و به محض مشکوک شدن خودش را آزمایش کند و اگر مثبت بود در خانه بماند و استراحت کند.»

آفریقای جنوبی که منشاء اُمیکرون بوده، طی چهار هفته گذشته شاهد کاهش تعداد افراد مبتلا است. «تیِری بروتون» کمیسر اروپایی بازارهای داخلی نیز یکشنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)  در مصاحبه به شبکه تلویزیونی «اِل سی ای» فرانسه گفت: «ما قادریم در مقابل سویه‌های دیگر ویروس نیز مقاومت کنیم. ما می‌توانیم متناسب با تغییرات آنها واکسن‌های خود را تغییر دهیم.»

براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت در بخش اروپایی این سازمان که شامل ۵۳ کشور می‌شود و بعضی از آنها در آسیای مرکزی قرار گرفته‌اند در ۱۸ ژانویه(۲۸دی) ۱۵ درصد از موارد جدید ابتلا به کرونا، سویه اُمیکرون بوده است. این رقم بسیار بیشتر از رقم مشابه آن در هفته ماقبل از آن است.

براساس پیش بینی‌های  این سازمان تا اول مارس(۱۰اسفند)۶۰درصد اروپائیان به اُمیکرون مبتلا می‌شوند. این سویه جدید که در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن‌اشتاین و نروژ در اواخر نوامبر(آبان) ظاهرشد، به نسبت سویه‌های قبلی مسری‌تر بود ولی بدخیم نبود.

به ویژه نزد افرادی که واکسن زده‌اند و در حال حاضر به عنوان نوع غالب بیماری در این مناطق مطرح است.

در روسیه نیز موج جدیدی از شیوع اُمیکرون گزارش شده است. هدف رسیدن به وضعیت پایدارکنترل بیماری در اروپاست. در این قاره متناسب با منطقه میزان واکسیناسیون بین ۲۵ تا ۹۵درصد متفاوت است. همین امر می‌تواند منجر به بروز ازدحام در بیمارستان‌ها به درجات مختلف شود.

به عقیده «هانس کلوژ» مدیربخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت: «رسیدن به وضع پایدار یعنی آنکه نظام سلامت غرق درگیری با کرونا نباشد و بتواند در کنار مدیریت کرونا به سایر بخش‌های سلامت از جمله بیماران سرطانی، قلبی عروقی و سایر موارد بیماری‌ها خدمات متناسب ارائه کند.

بهرحال هرگونه ساده ‎انگاری بسیار خطرناک است. مردم هنوز برای واکسیناسیون انگیزه دارند و در پی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری هستند.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید