سرآمد اخبار
فدرال رزرو
اخبار داغاقتصادجهان

راهبرد بانک‌ مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم

ترجمه: محمود نواب مطلق

بانک‌مرکزی آمریکا سه شنبه و چهارشنبه۲۵ و ۲۶ ژانویه (۵ و ۶ بهمن ) برای بررسی راه‌های مقابله با تورم تشکیل جلسه می‌دهد.

این نهاد پولی سال‌های طولانی برای حمایت از بازار و اشتغال سیاست‌های انطباقی داشته و اکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ناچار است نرخ بهره را افزایش دهد.

«جیم کرامر» مجری برنامه‌های بورسی وال استریت دسامبر۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) در شبکه تلویزیونی «سی اِن بی سی» خطاب به فعالان بازار سرمایه اعلام کرد:« بانک مرکزی آمریکا دیگر دوست شما نیست.»

چند روز قبل از آن بانک مرکزی آمریکا در پی تغییر سیاست‎های پولی خود اعلام کرد قصد دارد در سال۲۰۲۲(۱۴۰۱)  طی سه مرحله از ماه مارس(اسفند) نرخ بهره را افزایش دهد.

«ژِروُم پاوِل» رئیس بانک‌مرکزی آمریکا دلیل این تصمیم را افزایش نرخ تورم تا حد ۷ درصد اعلام کرد. این میزان افزایش از سال ۱۹۸۲(۱۳۶۰)  تاکنون بی‎سابقه بوده است. به عقیده او این افزایش موقتی نیز نخواهد بود.

افزایش نرخ بهره، تأمین مالی اقتصاد را گرانتر و سرعت آن را کندتر می‌کند اما از افزایش قیمت‌ها  جلوگیری می‌کند. بازارهای مالی واکنش خوبی به سخنان آقای پاولنشان ندادند.

ارزش سهام فناوری (که سودهای دیرهنگام آنها که نسبت به افزایش هزینه پول حساس است) با نرخ بهره بالا کاهش می‌یابد. «ناسداک» در مقایسه با رکورد خود در نوامبر۲۰۲۱(آبان ۱۴۰۰) ۱۵درصد متضررشد. در همین حال شاخص «اِس اَند پی ۵۰۰» در مقایسه با بالاترین حد خود در ۴ ژانویه(۱۴دی) کاهشی ۷/۸ درصدی یافت.

آیا بانک مرکزی آمریکا در جلسه سه شنبه و چهارشنبه۲۵ و ۲۶ ژانویه(۵و۶بهمن) به همان نتیجه رئیس سابق خود «پاوِل وُلکِر» خواهد رسید؟

وُلکر که در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷(۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵) رئیس بانک مرکزی آمریکا منصوب جیمی کارتر و ابقا شده به وسیله رونالد ریگان بود، در آن زمان نرخ  تورم آمریکا را پس از دو شوک نفتی سال‌های ۱۹۷۰(۱۳۴۸) پائین آورد. هیچ تردیدی وجود ندارد که بانک‌مرکزی آمریکا همان نسخه را دوباره اجرا می‌کند.

در آن هنگام نرخ بهره از سال ۱۹۷۹(۱۳۵۷)تا ژوئن ۱۹۸۰(خرداد۱۳۵۸) از۲/۱۱ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. این امر منجر به دو رکود اقتصادی و نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد شد.

براساس پیش‌بینی‌ها نرخ بهره در بلند مدت تا۵/۲ درصد افزایش می‌یابد که این میزان متناسب با تورم است. آیا پس از آن بانک‌مرکزی آمریکا در مبارزه با افزایش قیمت‌ها جدی خواهد بود؟ نکته‌ای که جو بایدن از رئیس این بانک «ژِروُم پاوِل» جمهوری‌خواه میانه‌رو خواسته است.

او دومین دور ریاست خود بر این بانک را از فوریه( بهمن) آغاز می‌کند.طرح این سوال کاملا منطقی است. چراکه جوبایدن مجموعه مدیران بانک مرکزی را به کلی تغییر داده است.

اغلب آنها شخصیت‌های چپ‌گرا، خانم و از اقلیت‌های سیاسی هستند. همه این تاکتیک‌ها برای اقناع جناح چپ حزب دموکرات در انتصاب مجدد «ژِروُم پاوِل» شخصیتی جمهوری‌خواه است.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷(۱۳۹۵) او را به این سمت منصوب کرد. ورود مدیران جدید بدون تردید عملکرد بانک مرکزی را دگرگون خواهد کرد.

اما در کوتاه مدت باید دید آیا مبارزه با تورم در این نهاد مالی با قوانین بسیار و بعضا متناقض با مشکل مواجه خواهد شد؟ و آیا مدیران جدید می توانند از آن حمایت کنند؟

منبع: لوموند

اخبار مرتبط

طلای جهانی گران شد

میلاد جانه

پیش بینی قیمت طلای جهانی / حنای بی‌رنگ پاول در بازار اونس جهانی طلا

میلاد جانه

دلار در فراز و طلا در فرود

میلاد جانه

خیز مجدد طلا به سوی مرز ۲ هزار دلاری

میلاد جانه

قیمت جهانی طلا کاهشی شد

میلاد جانه

رویترز: اوپک پلاس به تعهدات خود پایبند است

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید