سرآمد اخبار
تجارت جهانی
جهانسرمقالهسیاست

سازمان تجارت جهانی از چین در مناقشه تجاری با آمریکا حمایت می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

تنظیم‎ کننده تجارت جهانی تصمیمی را در مورد اقدامات متقابل تعرفه‌ای چین علیه ایالات متحده صادر کرده است.

سازمان تجارت جهانی (WTO) این هفته به چین اجازه داد تا با تعرفه ۶۴۵ میلیون دلاری واردات آمریکا در سال به دلیل عدم رعایت قوانین تجارت بین‌الملل از سوی واشنگتن، مقابله به مثل کند.

این پرونده بخشی از یک دعوای تجاری ده ساله بر سر عوارض تعرفه‌ای آمریکا بر کالاهای چینی است.

این اختلاف به سال ۲۰۱۲ بر می‌گردد، زمانی که پکن برای به چالش کشیدن تعرفه جبرانی که واشنگتن بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بر روی ۲۲ محصول چینی از جمله کاغذ، پنل‌های خورشیدی و سیم فولادی وضع کرده بود، به سازمان تجارت جهانی درخواست داد.

پکن در ابتدا از این نهاد تجاری خواسته بود که حق اعمال تعرفه بر ۲.۴ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را به آن اعطا کند، اما بعداً آن را به ۷۸۸.۷۵ میلیون دلار کاهش داد.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: چین از آمریکا می‎خواهد که از بهانه‎جویی دست بردارد و فوراً برای اصلاح اشتباهات خود در تحقیقات بازرگانی تجاری علیه چین اقدام کند.

براساس حکم سازمان تجارت جهانی دومین باری است که چین مجاز به مقابله با عوارض ضد دامپینگ ایالات متحده شده است. در نوامبر ۲۰۱۹، یک داور سازمان تجارت جهانی به پکن اجازه داد تا حداکثر ۳.۵۸ میلیارد دلار از واردات آمریکا را تعرفه کند.

در آن مورد جداگانه، سازمان تجارت همچنین به روشی که واشنگتن بوسیله آن تخمین زد که آیا محصولات چینی در بازار ایالات متحده دامپینگ می شوند یا خیر، ایراد گرفت.

ایالات متحده بر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی به وسیله دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا تعرفه اعمال کرده است که بیشتر آنها هنوز پابرجا هستند.

منبع: راشاتودی

اخبار مرتبط

رشد تورم در چین رکورد ۲ ساله را شکست

میلاد جانه

مهدی صفری: ۶ سال پیش باید با چین قرارداد می‌بستیم

زینب یزدانی

بنزین و دیزل در چین ارزان شد

میلاد جانه

چین تهدیدات اتمی از سوی آمریکا را محکوم کرد

میلاد جانه

آغاز مانور‌های نظامی بی‌سابقه چین در اطراف تایوان

میلاد جانه

چین خطاب به آمریکا: هرکس با آتش بازی کند، می‌سوزد!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید