سرآمد اخبار
رنو فرانسه
اخبار داغجهانسرمقاله

خروج گروه خودروسازی رنو از وضع قرمز بورسی

گروه خودروسازی رنو از وضع قرمز در بورس خارج می‎ شود و اولین میوه‎ های حاصل از انقلابش را می‎ چیند. این گروه با گردش مالی ۴۶،۲ میلیارد یورویی رشدی معادل ۳/۶ درصد را برای خود در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹) ثبت کرد.

در اولین سال اجرای راهبردهای انقلابی، این گروه بازگشت به دوران سودآوری خود را جشن می‎گیرد. رنو با گردش مالی ۴۶،۲ میلیارد یورویی در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹) سود خالصی معادل ۹۶۷میلیون یورو کسب کرده است.

این گروه خودروسازی که سه سال اخیر سیاهترین سال‎های خود را پشت سر گذاشته است اکنون به دوران شکوفایی بازگشته است.

 در این سه سال مشکلات فراوانی از جمله بحران مدیریتی با متحد خود گروه نیسان، دستگیری«کارلوس قونس» مدیر وقت این گروه در ژاپن به جرم اختلاس، سقوط سرمایه در بازار بورس و نهایتا بحران کرونا و کمبود نیمه هادی‎ها و مواد اولیه را پشت سر گذاشت.

در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹-۱۳۹۸) گروه رنو ۸ میلیارد یور ضرر کرد.

«لوکا دو مِئو» مدیر جدید رنو که از تابستان ۲۰۲۰(۱۳۹۹-۱۳۹۸)  مشغول به کار در این گروه شده، امیدوار است رنو با تولید خودروهای برقی که هم مقرون به صرفه ‎تر است و هم بیشتر مورد اقبال مردم است به جایگاه اصلی خود بازگردد.

مدیر جدید رنو در ابتدای راه قرار دارد. قطعا برنامه‎های راهبردی ثمرات خود را به همراه خواهد داشت. کاهش هزینه‎های ثابت سالانه ۲میلیارد یورویی تا سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱-۱۴۰۰) یکسال زودتر محقق شده است.

نقطه مرگ یعنی حدی از تولید خودرو که از آن به بعد تولیدکننده به سودآوری می‎ رسد به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این رقم بیشتر از هدفگذاری کاهش ۳۰درصدی است که برای سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲-۱۴۰۱) پیش‎بینی می ‎شد. حاشیه سود ۳ درصدی که چندان هم بالا نیست اما برای تحقق درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲-۱۴۰۱)  پیش ‎بینی می‎ شد در حال حاضر از این مقدار بیشتر شده و از سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹)  تا کنون به ۶/۳ درصد رسیده است. با تولید خودروهای برقی شاسی بلند وضع به نحو چشمگیری بهتر شده است.

خودورهای دوگانه سوز برقی بنزینی که گرانتر نیز هستند فروش بهتری هم دارند. قیمت خالص خودورها بیش از ۶ درصد در یکسال افزایش یافته است.

خودروهای شاسی بلند و خانوادگی یک چهارم فروش را به خود اختصاص داده‎اند. خودروهای برقی و دوگاز سوز برقی – بنزینی نیز یک سوم فروش را به خود اختصاص داده ‎اند.

بدین ترتیب گروه رنو در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹) تعداد کمتری خودرو به ارزش ۹۶/۲ میلیون یورو به میزان ۵/۴ درصد کمترفروخته است اما گردش مالی خود را به میزان ۳/۶ درصد رشد داده و به حاشیه سودی معادل ۲میلیارد یورو دست یافته است.

مدیر جدید رنو بر این باور است:« بین سال‎های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵(۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳)  با تولید انواع خودروهای برقی و دوگانه سوز برقی- بنزینی گروه خودروسازی او بهترین دوران خود را شاهد خواهد بود و در میان سایر رقیبان خود خواهد درخشید.»

از سوی دیگر به منظور هم ‎افزایی درهزینه‎ های توسعه صنعتی و تولید خودرو اتحاد با سایر گروه ‎های خودروسازی چون نیسان و میتسوبیشی در دستور کار مجدد قرارگرفته است.

در نتیجه در سال ۲۰۲۶(۱۴۰۴) ۸۰ درصد تولیدات خودرو محصول مشترک سه گروه خودروساز خواهد بود. این رقم در حال حاضر ۶۰ درصد است. رسیدن به درک متقابل  به نفع هر سه گروه خودرو ساز است.

رقبای آنها چون فولکس واگن و استلانتیس از امکانات مالی بسیار خوبی بهره می‎ برند. رنو به تنهایی نمی‎ تواند خودروهای برقی با توان بالا تولید کند. این امر نیازمند بهره‎ مندی از کارخانه‎ های تولید باتری‎ های قوی با سرمایه‎ گذاری بالاست. اما با همراهی دو متحد خود هر سه می‎توانند تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۸) باتری‎ های قوی ۲۲۰ گیگاوات در ساعت برای خودروهای برقی خود تولید کنند.

علاوه بر اینها گروه رنو به شرکای فرانسوی نیز برای هم‎افزایی توسعه صنعتی خود می‎اندیشد.

همکاری با سازنده فرانسوی تجهیزات موتور برقی «والِئو» و شرکت‎های فرانسوی تولیدکننده باتری «وِرکور و آنویزیون» و برخی دیگر از سرمایه‎ گذاران در این بخش‎ها در دستور کار رنو قرار دارد.

تمام این اقدامات در چارچوب مطالعات راهبردی توسعه گروه خودروسازی رنو انجام می‎شود. بر این اساس تولید خودروهای برقی در فرانسه و تولید خودروهای غیر برقی در خارج از فرانسه انجام می‎شود. فعالیت‎های گروه رنو در هر دو بخش برنامه ‎ریزی شده ‎اند. سرمایه‎ گذاران در هردو بخش می‎توانند سرمایه‎گذاری کنند. پائیز سال جاری میلادی برنامه‎های رنو در این خصوص اعلام خواهد شد.

امسال نیز رنو به دلیل کمبود قطعات الکترونیکی از تولید ۳۰۰ هزار خودروبرقی بازمانده است. « کُتیلد دِلبُس» مدیر امور مالی رنو می‎گوید:« افزایش قیمت مواد اولیه، انرژی و حمل ونقل فشارهای مضاعفی در سال جاری میلادی بر ما وارد می‎ کند.»

به رغم این مشکلات این گروه خودروسازی در تلاش است با اعمال سیاست‎های انقباضی بودجه‎ای در این سال؛ حاشیه سود ۴ درصدی و جریان نقدینگی یک میلیارد یورویی را برای خود محقق کند.

« کُتیلد دِلبُس» همچنین بر عزم گروه رنو برای باز پرداخت وام حمایتی دولت به دلیل بحران کرونا به میزان ۴ میلیارد یورو خبر می‎دهد و می‎گوید:« ما امسال ۲ میلیارد یورو و اوایل سال آینده زودتر از موعد یک میلیارد دیگر و اواخر سال آینده آخرین بخش یک میلیاردی وام چهار میلیاردی را تسویه می ‎کنیم.»

در عین حال « لوکا دو مِئو» مدیر گروه رنو با آرامشی خاص خود می‎گوید:«ما می توانیم با تمام ناملایمات مقابله کنیم. ما می‎دانیم به کجا می‎رویم. ما دومین سال انقلاب در رنو را با قدرت بیشتر آغاز می‎کنیم.»

منبع: فیگارو

دیدگاهتان را بنویسید