سرآمد اخبار
بورس جهانی
اخبار داغجهانسرمقاله

صعود ۳ درصدی بورس‎ های اروپایی

روز جمعه ۲۵ فوریه(۶اسفند)  ساعت ۱۳:۴۰ به وقت بین ‎المللی (۱۷:۱۰به وقت تهران) بورس‎ های پاریس، لندن و فرانکفورت رشدی به طور متوسط  ۳ درصدی داشتند. این درحالیست که روز قبل از آن تا ۴درصد کاهش یافته بودند.

به طور کلی بورس جهانی نیز در این جمعه شاهد جهش بود. به رغم آنکه از ابتدای هفته گذشته  به صورت مستمر کاهش ارزش در بورس‎های مختلف جهانی مشاهده می‎ شد.

البته در مجموع به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین اوضاع همچنان متشنج و نامطمئن است و بازارهای جهانی در موقعیتی متلاطم و بی‎ثبات قرار گرفته‎ اند.

پس از آنکه روز جمعه ۲۵ فوریه(۶اسفند)  در ساعت ۱۳:۴۰ به وقت بین‎ المللی (۱۷:۱۰به وقت تهران) خبر اعمال تحریم‎ های کمتر بر ضد روسیه منتشر شد و بنابر تکیه بر اقدامات سیاسی گذاشته شد بورس‎ های فرانکفورت ۲۹/۳ درصد، لندن ۲۷/۳ درصد، پاریس ۲۰/۳ درصد و شاخص اروپایی بورس «اُرواِستاکس۵۰» به میزان ۹۷/۱ درصد رشد کردند. در حالیکه روز قبل از آن همگی حدود ۴ درصد سقوط کرده بودند.

بورس والستریت نیز به رغم آنکه با افت شاخص شروع کرد در پایان روز سه شاخص اصلی آن  خود را بالا کشیدند و مثبت شدند. شاخص‎ های «داوجونز» رشد ۲۵/۰ درصدی و « ناسداک» رشد۳درصدی داشتند. شاخص بورس‎های آسیا نیز به همین منوال بودند.

بورس توکیو گرچه رشد۹۵/۱درصدی داشت اما نتیجه کار آن در پایان هفته منفی ۴/۲ درصد بود. بورس شانگهای رشد ۶۳/۰ درصدی داشت اما بورس هنگ کنگ افت۵۹/۰ درصدی داشت.

عملیات گسترده نظامی روسیه در اوکراین ادامه دارد و کیِف سقوط کرده است. به نظر کارشناسان اقتصادی ملایمتر شدن لحن‎های مقامات غربی در قبال این حملات تأثیر مثبتی در بالاتر رفتن ارزش سهام بورس به طور کلی در جهان داشته است.

اعمال تحریم‎ های غربی بیشتر شامل بخش‎های مالی و فناوری روسیه می‎شوند و بخش‎ های انرژی و دسترسی به شبکه بانکی سوئیفت از این امر مستثنا شده ‎اند.

اما به طور کلی اوضاع متشنج است و هیچ رویدادی قابل پیش‎بینی نیست وآنچه به طور قطع می‎توان گفت آنست که در هیچ موردی نمی‎توان قطعیتی داشت.

افزایش شاخص‎های بورسی در مورد مواد اولیه  ضروری نیز صادق بود. نفت خام، گاز، طلا،آلومینیوم و گندم همگی شاهد افزایش شاخص‎های خود در بورس بودند. روسیه و اوکراین از جمله کشورهایی هستند که در تأمین مواد اولیه اروپا نقش اساسی دارند.

همه این حوادث منجر به افزایش قیمت‎ها خواهد شد و تمام توان بانک‎های مرکزی در جهان باید معطوف به مبارزه با این افزایش قیمت‎ها شود.

از نظر ارزش واحد پولی ارزش یورو در مقابل دلار کاهش ۱۳/۰درصدی یافته و به ۱۱۷۷/۱ دلار رسیده است. ارزش روبل روسیه نیز نسبت به ابتدای سال نو مسیحی کاهش ۱۰ درصدی یافته است.

به نحوی که اگر مداخله بانک مرکزی روسیه  با افزایش نرخ بهره خود نبود سقوط ارزش روبل بیشتر می‎شد.

منبع: فیگارو

اخبار مرتبط

کارگر و کارفرما، قربانی موضع ضدافزایش مزد دولت

میلاد جانه

کسب و کارها در اردیبهشت رونق گرفتند؟/ اصلی‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی

میلاد جانه

آیا کنترل نرخ ارز از دست دولت رئیسی خارج شده است؟

میلاد جانه

چگونه شاهزاده بیرحم جهان را دستکاری می کند؟

میلاد جانه

این ماشین‌حساب خراب است

میلاد جانه

چین نتوانست به شرایط توافق تجاری با آمریکا عمل کند

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید