سرآمد اخبار
جهاد کشاورزی
اخبار داغجهانسرمقالهکشاورزی

اقدامات استثنایی اتحادیه اروپا در حمایت از بخش کشاورزی پس از جنگ اوکراین و روسیه

ترجمه: محمود نواب مطلق

وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا سه شنبه ۱ مارس(۱۰ اسفند) تصمیم گرفتند در قبال افزایش قیمت‎ها حتی به قیمت زیر پا گذاشتن اهداف مقابله با گرمایش اقلیمی در بخش کشاورزی از« حاکمیت غذایی» حمایت کنند.

قیمت گندم بیش از حد افزایش یافته و بقیه غلات از جمله کلزا، ذرت و آفتابگردان نیز به دنبال آن رشد قیمت صعودی داشته ‎اند. «ژانوز وُژسیشوفسکی» کمیسر اتحادیه اروپا در امور کشاورزی در پایان جلسه صوتی تصویری غیر رسمی وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا با ریاست فرانسه در روز چهارشنبه ۲ مارس(۱۱ اسفند) اعلام کرد: «رشد صعودی افزایش قیمت‎ها در پی جنگ میان اوکراین و روسیه بیشتر شده است و این امر عواقب ناگواری برای کشاورزی و دامداری به دنبال دارد.»

کشاورزان اروپایی از اختلات بازار به شدت آسیب دیده ‎اند. غلات و دانه‎ های روغنی به عنوان مواد اولیه برای تغذیه دام اهمیت به سزایی دارند. در پی شروع بحران اوکراین صادرات غلات به اروپا تقریبابه طور کامل متوقف شده و این امر منجر به رشد قیمت آنها شده است.

بخش عظیمی از این ماده اولیه مورد نیاز دامداری اروپا یعنی ۵۷درصد غلات و دانه‎های روغنی وارداتی از روسیه و اوکراین تأمین می‎ شود. پرورش‎ دهندگان خوک در این میان بسیار خسارت دیده ‎اند.

قیمت فروش خوک در پائین‎ترین حد خود قرار دارد در حالیکه قیمت تأمین مواد غذایی برای پرورش آن در بالاترین حد است.

ازسوی دیگر بخش کشاورزی و دامداری با افزایش قیمت انرژی، حمل  و نقل و کود نیز دست و پنجه نرم می‎ کند.

تولید کود و صنعت حمل و نقل خود نیز وابسته به انرژی گاز طبیعی است که در سال جدید میلادی افزایش چشمگیری داشته است.

ظرف یکسال قیمت آنها ۱۴۲درصد رشد کرده است و بیش از یک سوم کود اروپا از روسیه وارد می‎ شود.

به منظور حمایت از دامداران و کشاورزان در این بازار آشفته و متشنج، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است اقدامات استثنایی به منظور بازسازی آن در چارچوب اقدامات مشترک برای نوسازی بازارها  انجام دهد.

اساس این اقدامات بر کمک به دامداران برای نگهداری دام‎ های خود و عرضه کمتر آنها به بازار به منظور افزایش قیمتشان استواراست.

«ژانوز وُژسیشوفسکی» کمیسراتحادیه اروپا در امور کشاورزی به استفاده از ۴۵۰ میلیون یوروازمحل صندوق ذخیره بحران کشاورزی برای کمک به آسیب‎دیدگان از بی‎ ثباتی بازار خبرداد.

« دانیل آزِوِدو» از سازمان « کوپا کوژِکا» نیز در این مورد می گوید:« اتحادیه اروپا در چارچوب افزایش اقدامات حمایتی از کشاورزان و دامداران می‎ تواند تعرفه‎ های گمرکی برخی محصولات آنها را یا کاهش دهد یا حذف کند.»

این سازمان در برگیرنده بخش عمده‎ای از اتحادیه‎ های کشاورزی است.

«ژولیَن دِنورماندی» وزیر امور کشاورزی و تغذیه فرانسه نیز در این مورد می ‎گوید:« برای مقابله با اثرات این بحران؛ اتحادیه اروپا در صدد انجام اقداماتی به منظور برقراری حاکمیت غذایی در اروپا و همچنین کمک به انجام درست مأموریت سیاست‎ ای کشاورزی در امرتولید مواد غذایی است.»

«ژانوز وُژسیشوفسکی» کمیسر اتحادیه اروپا در امور کشاورزی در پایان بر این امر تأکید کرد:« از این پس سیاست بر آزادسازی ظرفیت‎های تولید به انحای گوناگون درکشورهای عضواتحادیه اروپاست.

به عنوان مثال ما باید تولید غلات و دانه‎ های روغنی را در خاک اروپا افزایش دهیم.»

منبع: لوموند

اخبار مرتبط

زمستان سخت از ایران تا اروپا

میلاد جانه

برچسب سبز بر انرژی هسته‌ای و گاز می‌تواند سرمایه‌گذاران را در اروپا گمراه کند

میلاد جانه

استثنای گاز خریداری شده آلمان‌ها از «محاصره کامل» بانک‌های روسی

میلاد جانه

قبوض انرژی اتحادیه اروپا و بریتانیا رکوردشکنی کرد

میلاد جانه

سهم ۳۱ درصدی آلمان از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا

میلاد جانه

اتحادیه اروپا طرح جایگزین گاز روسیه را اعلام کرد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید