سرآمد اخبار
پتروشیمی کارون
اخبار داغاقتصادانرژی

طلایه ‌داری پتروشیمی کارون؛ آغازگر دانش‌بنیان شدن صنعت پتروشیمی کشور

خدیجه محمدی

با یک نگاه منصفانه، فارغ از تکلف‌ها و بزرگ‌نمایی‌هایی که گاهی در خصوص واحدهای صنعتی کشور روا می‌شود، می‌توان وضع امروز صنعت پتروشیمی ایران را مورد داوری قرار داد.

یکی از سرفصل‌هایی که مجتمع‌های پتروشیمی را در مقایسه با همتایان خود متمایز می‌کند، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و سودآوری حاصل از آن، همگام شده با تکنولوژی پیش رفته و بدست آوردن استانداردهای روز دنیاست. این اتفاق اگر در ذیل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شکل بگیرد امتیازی به افتخارات به دست آمده صنایع پتروشیمی ایران خواهد افزود.

اکنون در مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت پتروشیمی کارون نخستین شرکتی است که به دریافت مجوز شرکت دانش‌بنیان نائل شده است.

چنین دستاوردی نشاندهنده آن است که روند رو به توسعه همراه با مدیریت موجه در این شرکت به شکلی شفاف عملیاتی شده است و اعتباری به مجموع اعتبارات پیشین این شرکت افزوده است.

این سرفصل مهم در حالی محقق شده است که بر اساس شعار سال1401 رهبر معظم انقلاب، پتروشیمی کارون موفق شده منویات معظم‌له را جامه عمل بپوشاند. تقارن فعالیت‌های شرکت پتروشیمی کارون با منویات رهبری نتایج مطلوبی مانند ایجاد اشتغال، افزایش تولید و ارتقا کیفی محصولات تولیدی و در نهایت تولید ثروت و خلق ارزش افزوده را به ارمغان آورده است.

طی کردن روندی که موجب شده این امتیاز در کارنامه پتروشیمی کارون جای بگیرد، همزمان معضل قدیمی صنایع نفت و پتروشیمی ایران یعنی خام‌فروشی را نیز بر طرف کند.

یکی از زوایای مهمی که چه بسا از نگاه دیگران مورد غفلت قرار گرفته این است که پتروشیمی کارون تحولات تکنولوژیک و به دنبال آن دانش‌بنیان شدن خود را از قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری در دستور کار خود قرار داده بود و بر این اساس یکی از خشنودکننده‌ترین اتفاقاتی که برای این مجموعه افتاده است این است که هدف‌گذاری‌هایی از این دست از آغاز در اندیشه مدیران این مجموعه جای گرفته بوده است.

رکوردزنی تولید و افزایش ۳۵ درصدی تولید نسبت به سال گذشته همراه با تنوع بخشی به  سبد محصول و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی، دستاورد پتروشیمی کارون در سال ۱۳۹۹بوده است.

بدست آوردن چنین رتبه‌ای، مهر تائیدی است بر اینکه دریابیم پیشرفت روز افزون این شرکت از سال‌های گذشته با اتکا به مبحث دانش‌بنیان شدن مد نظر مدیران ارشد این مجموعه  قرار گرفته بوده و طبعا نتایج مثبت آن نیز به تبع همان خردورزی خاص به تحقق پیوسته است.

 به تعبیر عبدالعلی علی عسگری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تبدیل‌شدن پتروشیمی کارون به شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه نشاط علمی خاصی ایجاد کرده که خروجی‌اش زیست بومی بزرگ و تاثیرگذار خواهد بود.

بر پایه همین ویژگی است که پتروشیمی کارون اکنون توانسته شرایطی را برای مجموعه صنعت پتروشیمی کشور ایجاد کند که هم خود دانش‌بنیان عمل کند و هم کارگروه‌های متخصص پژوهشی را در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد.

چنین خصوصیتی همانطور که گفته شد در عین حال که اشتغال و ارزش افزوده خلق می‌کند همزمان به سرفصل‌های اصلی و بنیادین اقتصاد مقاومتی که همواره مد نظر مقام معظم رهبری بوده است، فرصت تحقق می‌دهد. این توانایی‌های پتروشیمی کارون مصداق بارز خنثی کردن تحریم‌های ناجوانمردانه نیز هست. آنهم در شرایطی که بسیاری معتقد بودند و هستند که پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست.

در فرآیند عملکردی شرکت پتروشیمی کارون تکمیل زنجیره ارزش و اعتماد به دانش‌بنیان‌ها و تبدیل‌شدن به شرکت دانش‌بنیان به جریانی می‌انجامد که دیگر مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس را نیز بسوی دانش‌بنیان شدن سوق می‌دهد.

اخبار مرتبط

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

میلاد جانه

سهم شرکت های پتروشیمی از صادرات غیرنفتی به ۳۰ درصد رسید

میلاد جانه

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی است

دیدگاهتان را بنویسید