سرآمد اخبار
توسعه و اقتصاد ملینفت و گاز و پتروشیمینیرو

پتروشیمی اروند، مصداق بارز از حرف تا عمل

محبوبه آوریده

کارنامه پربار و ممتاز مجتمعی مانند اروند متکی به تعریف و تمجیدهای رایج نیست. سیری کوتاه بر عملکرد پربازده و سود پتروشیمی اروند خود اثباتگر این است که در بین مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی کشور، آن هم در دوران پرفشار تحریمی، این شرکت گزارش کاری بسیار موجه و مطلوب را برای خود به کسب کرده است.

توسعه مقوله‌ای بسیار جدی در این مجموعه است به گونه‌ای که هرگز به بهانه های مختلف مورد تاخیر قرار نگرفته است.دیگر بهانه ها مانند ضررده بودن نیز نتوانسته بود همت و تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارکنان این شرکت را تحت تاثیر خود قرار دهد و این‌گونه شد که چنین پایمردی‌هایی حاصلی چنین مطلوب ببار آورده است.

در شرکت پتروشیمی اروند تعطیل شدن یک گزینه جدی محسوب می‌شد؛ اما این شرکت نه تنها به چنین سناریویی میدان نداد بلکه عزم خود را برای تولید هرچه بیشتر جزم کرد. اواخر دهه 80 شمسی نخستین واحد پتروشیمی اروند وارد مدار شد.

اما چالش ها هرگز کم نبود وهمین موضوع باعث شده بود که فروش شرکت به یک گزینه محتمل تبدیل شود اما پس از مدتی وقتی آن پشتکار مثال زدنی در روند کاری به چشم دیده شد باورها نیز یکی یکی توقویت شد و حال می‌بینیم این شرکت هم اکنون به یکی از سرآمدان صنعت پتروشیمی کشور بدل شده است. کاری شگرف که تنها از عهده کسانی که دلی قوی و عزمی راسخ داشتند تا نگذارند یادگار پر ارزش صنعت پتروشیمی ایران به خاطره ای تلخ تبدیل شود.

به تعبیر مدیرعامل پیشین این شرکت روزگاری حرف از تعطیلی این مجتمع بزرگ بود؛ اما اروند با کارنامه ای پرافتخار از این آزمون به موفقیتی خبره کننده گذر کرد.این کارنامه نشان می‌دهد، در تمام سنوات گذشته  نسبت صورت های مالی یکی از معضلات بود و شرکت ۲۲۰ میلیون یورو و ۴ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان نرخ تسریع ارز به آن اضافه می‌شد، اما با درک شرایط و تلاش‌های مضاعف همکاران، امروز نه تنها این شرکت هیچ بدهی‌ای ندارد، بلکه به یکی از سودآورترین شرکت‌های هلدینگ تبدیل شده است و حال باید منصفانه قضاوت کرد که کدام شرکت ایرانی توانسته چنین کارنامه‌ای از خود باقی گذارد؟

در آن روزها هرکسی از عهده تولید و تداوم آن بر نمی‌آمد و به ندرت بودند، همکارانی در دیگر مجتمع‌ها که بتوانند در مقابل موج‌های بزرگ بنیان برافکن تاب بیاورند، اما در هر حال اتخاذ سیاست‌های دور اندیشانه و اعتماد به شرکت‌های داخلی، قطعات و پشتیبانی‌های مورد نیاز از طریق متخصصین داخلی تامین و مشکلات مرتفع شد تا جایی که اکنون مدیرعامل جدید این شرکت از تولید بیش از 90 درصد ظرفیت اسمی محصول کلر سخن می‌گوید و تاکید دارد که بدانیم قصد 100 درصدی شدن این ظرفیت نیز به گونه‌ای کاملا محسوس و مشخص عملیاتی خواهد شد.

بنابراین اگر چنین ارتقای مطلوبی را در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم از چنین رشدی شگفت‌زده نخواهیم شد؛ چراکه در پتروشیمی اروند قصد اصلی، رشد هرچه بیشتر تولید است که می‌تواند در یک کلیت بر اقتصاد کشور تاثیری شگرف بگذارد و اشتغال و تداوم تولید پرکیفیت و پر تیراژ را محقق سازد.

محمدرضا کریمی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل این شرکت بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست این سیر مترقی را افزایش دهد چون هم او نیز به توسعه های تولیدی اعتقادی راسخ دارد. او که ۱۹ سال در صنعت پتروشیمی سابقه دارد در حالی مدیرعامل جدید پتروشیمی اروند شده است که با کوله‌باری از تجریه،  از ابتدای سال ۱۳۸۹ تاکنون مدیر بازرگانی و در 3 سال گذشته دبیر هیأت‌مدیره شرکت پتروشیمی اروند را عهده دار بوده است.بنابر این کار به دست کاردانی سپرده شده است که می‌تواند تضمینی برای موفقیت‌هایی در آینده نزدیک باشد.

او که در دستاوردهای سال‌های اخیر اروند از جمله تبدیل بدهی‌های ارزی زمان پروژه به راله و تسویه آن‌ها، پیگیری اخذ تسهیلات و تسویه بدهی‌های ارزی و ریالی سال‌های گذشته، به ظرفیت‌رسانی پتروشیمی اروند و فروش محصولات به قیمت جهانی در بازارهای هدف شناسایی شده نقش داشته، کار خود را در این صنعت از سال ۱۳۸۲در پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان معاون واحد و سرپرست شیفت بهره‌برداری آغاز کرد و در ۱۲ سال گذشته در رده‌های مختلف مدیریتی پتروشیمی اروند، منشأ اثر و تحول بوده است.

بنابراین بیهوده نیست که حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سخنان خود در خصوص این شرکت با تاکید بر اراده‌ جمعی در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح می‌کند« اراده‌ جمعی در گروه بر این است تا با تمام توان کار کنیم و هیچ مانعی را برای توسعه نبینیم و هیچ بن‌بستی برای مسیر توسعه قائل نباشیم. ممکن است، هزینه بالا برود و فشارها به زندگی و کار بیشتر شود؛ اما عزم بر توسعه از بین نخواهد رفت و در این مسیر همپای علی عسکری، مدیرعامل محترم گروه پتروشیمی خلیج فارس خواهیم بود..»

بشارت‌های کریمی در این خصوص شنیدنی است. او تاکید می‌کند که به همراه همکارانش با هدف رسیدن به قله‌، پتروشیمی اروند را توسعه خواهند داد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند پیش از این در مراسم معارفه خود گفته بود که به همراه دیگر همکاران شرکت تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و توسعه شرکت به کار خواهیم بست.

او با سنگین برشمردن مسئولیت محول شده از دو جنبه اظهار کرده بود که  این مسئولیت از 2 جهت بر دوشش سنگین است، ابتدا به دلیل اینکه دکتر علی عسکری از خدمتگزاران نظام به او اعتماد کرده و حکمش را امضا کرده و دوم به آن دلیل که پیام این انتصاب، جانشین پروری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نسل‌های تازه تر است.

کریمی همچنین تاکید کرده بود که  هم‌دوره‌ای‌ها و هم نسلی‌هایش بسیار خوشحال هستند و باور دارند که می‌توان با تلاش و کوشش پیشرفت کرد و به پله‌های بالاتر رسید، اکنون این مسئولیت بر دوش او سنگین‌تر است، چراکه باید اثبات کند که همکارانش هم می‌توانند به مانند نسل‌های قبل‌تر صنعت پتروشیمی را توسعه دهند و در تاریخ ساز شدن در این صنعت را از حرف به عمل در بیاورند.

او معتقد است که با تلاش‌های روز افزون می‌تواند، در بستر اقتصاد دانش‌بنیان مجموعه را به هبترین شکل ممکن مدیریت کند و اطمینان دارد، اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند، باعث توسعه شود و  بر همین اساس قصد دارد با کمک دیگر همکاران، پتروشیمی اروند را به صورت متوازن رشد دهد  و ارتقای هرچه بیشتر آن را رقم بزند.

کریمی به همگان اطمینان می‌دهد که این مسیر تازه آغاز شده و تا رسیدن به قله‌ها و چشم‌انداز ترسیم شده، مسیر پیموده خواهد شد  و به کمک دوستان و حمایت گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کارخانه PVC2 که اکنون طرح آن نهایی شده و ۳۰۰ هزارتن به حجم محصولات شرکت خواهد افزود را به سرانجام خواهند رساند.

حالا دیگر این یک داعیه شعارگونه محسوب نمی‌شود، چراکه ویترین افتخارات شرکت پتروشیمی اروند در چند سال گذاشته هر روز پرافتخار تر شده است.

چندی پیش پتروشیمی اروند رتبه طلایی ششمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری را کسب کرد و حلقه پیروزهای خود را درخشان تر کرد.

این اجلاس سراسری که با مشارکت وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، دانشگاه شهید بهشتی، سازمان ملی بهره وری، سازمان مدیریت صنعتی و سازمان تامین اجتماعی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شده بود، شرکت پتروشیمی اروند را از سوی داوران به عنوان شرکت برتر در حوزه رضایتمندی مشتری با رویکرد نقش مدیران اقتصادی در تولید، دانش‌بنیان و اشتغال انتخاب و با اهدای تندیس طلایی معرفی کرد.

نقشه راه تعیین شده شرکت پتروشیمی اروند نیز شاهد دیگری بر موفق بودن این مجتمع تلقی می‌شود. مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حمایت پتروشیمی اروند در حالی به سوی تاسیس و تحقق می‌رود که چنین رویکردی کاملا موجه جلوه می‌کند.

شرکت پتروشیمی اروند در این خصوص در خرداد 1401 در راستای تحقق شعار سال و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه پتروشیمی، کمک به افزایش ثروت از طریق توسعه اقتصادی متکی بر فناوری و نوآوری و کمک به تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمندسازی دانش‌آموختگان، با پارک علم و فن‌آوری استان خوزستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد که چنین اقدامی نشان از دوراندیشی و تحقق افق‌های جدید توسعه‌ای دارد.

شرکت پتروشیمی اروند به عنوان شرکت برتر در حوزه بهره‌گیری از متخصصان داخلی، اسفند گذشته نیز نشان عالی حامی «حمایت از ساخت داخل» را از معاون رئیس‌جمهوری دریافت کرده بود و توفیق‌های بعدی این شرکت با چنین همتی کاملا قابل حصول خواهد بود.

این شرکت به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده خوراک مجتمع‌های پی‌وی‌سی کشور و تنها تأمین‌کننده خوراک کلر پتروشیمی کارون در زمینه ایزوسیانات‌ها و خوراک پتروشیمی خوزستان به‌عنوان تولیدکننده پلی‌کربنات‌ها، وظیفه سنگینی را در صنعت پتروشیمی کشور به دوش می‌کشد.

محصول راهبردی کاستیک از دیگر محصولات سبد پتروشیمی اروند است که در صنایع مختلف از نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی تا خودروسازی و آلومینیوم کاربرد دارد و «اروند» تولیدکننده بیش از ۹۵ درصد کاستیک ایران است که از این حیث تکلیف بزرگی را در صنعت پتروشیمی کشور به‌عهده دارد.

شاید پیش کشیدن اعداد و ارقام ارتقا یاد شده در این مقال کمی از حوصله بحث خارج شود؛ اما تنها نگاهی گذرا به کارنامه عملکردی این شرکت در سال پیش نشان می‌دهد؛ بر اساس آمار و ارقام معتبر به ثبت رسیده در ۹ ماه پارسال، بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فروش رقم خورده که امسال این عدد در مدت مشابه به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و نشان از افزایش ۳۰۰ درصدی فروش در سال ۱۴۰۰ دارد.

شرکت پتروشیمی اروند اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت پتروشیمی کشور، افزون بر سهامداری ابرپروژه الماس، طرح‌های توسعه خود را سال آینده به سمت اجرایی شدن پیش خواه برد و بنا دارد پروژه احداث واحد ۳۰۰ هزار تنی پی‌وی‌سی را آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید