سرآمد اخبار
هواشناسی
اخبار داغ

گزارش هواشناسی امروز 29 مرداد 1401؛ هشدار وقوع سیل در ۹ استان

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر در ۹ استان از خیزش گردوخاک طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور خبر داد.

به گزارش  تسنیم، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در مناطقی از شمال غرب، جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های تهران، البرز، مازندران و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، روز دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، مناطقی از غرب هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی، رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده برای نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی مناطق جنوب غرب و غرب کشور پدیده غبار باعث کاهش کیفیت هوا  دید افقی می‌شود. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان، روزهای شنبه و یکشنبه تنگه هرمز و امروز تا دوشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه رشد ابرهای همرَفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1401/05/29: شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

یکشنبه 1401/05/30: ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، مازندران، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

شنبه 1401/05/29: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

یکشنبه 1401/05/30: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

اخبار مرتبط

پیش‌بینی بارش در محورهای شمالی/ برای سفر احتیاط کنید

میلاد جانه

کیفیت هوای تهران« ناسالم برای همه»/ شاخص آلایندگی چند است؟

میلاد جانه

پیش بینی وضعیت بارندگی در کشور تا پایان هفته

میلاد جانه

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در دو روز آینده

میلاد جانه

هوا دوباره بارانی می‌شود / دمای یک شهر منفی ۹ درجه شد!

میلاد جانه

هواشناسی: در حال بارورسازی ابرها هستیم

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید