سرآمد اخبار
بحران-انرژی
اخبار داغروزنامهسرمقاله

اوضاع وحشتناک بحران انرژی در اروپا

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در پراگ گرد هم آمدند. کشورهایی کاملا خلع سلاح شده و نگران از بحران شدید ناشی از افزایش قیمت برق و گاز.

به صورت معمول سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسات خود مواضعی قوی و محکم از خود نشان می‌دهند اما با اینحال در جریان اجلاس روز جمعه ۷ اکتبر(۱۵مهر) در پراگ بسیاری از سران آن نتوانستند نگرانی های شدید خود را از مواردی چون احتمال درگیری هسته‌ای در جنگ روسیه و اوکراین و بحران شدید انرژی پنهان کنند.

افزایش شدید قیمت انرژی در کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل کاهش قابل توجه صدور گاز روسیه  به آنها؛ موقعیت اقتصادی و اجتماعی آنها را بشدت در معرض خطر قرار داده و این کشورها قادر نیستند برای کاهش اثرات مخرب این تهدیدات به توافق مناسبی دست یابند.

بنا به گفته اطرافیان«شارل میشل» رئیس شورای اروپا این کشورها تلاش می‌کنند دراین فضای وحشت و درگیری« نقاط همگرایی خود» را شناسایی کنند. اما رسیدن به یک توافق درزمینه مشکلات برسر راه آنها بسیار بعید است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان و«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه که تمایل داشتند اتحاد خود را به نمایش بگذارند دوشادوش هم در کنار«مارک روت» رئیس دولت هلند در قصر پراگ واقع در بلندی مشرف بر بخش قدیمی شهر ظاهر شدند. در حالیکه در پس این تصاویر تنشهای موجود میان برلین و پاریس بر سر بحران انرژی به خوبی آشکاراست.

بطور مشخص همبستگی۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که از آغاز جنگ روسیه و اکراین  با هم یکپارچه ودر یک جبهه بوده‌اند از این پس به دلیل بروز تورم افسارگسیخته، در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

آنها قطعا در این مدت تمام تلاش خود را کرده‌اند تا بدون گاز روسیه در مورد انرژی خود برنامه‌ریزی کنند. پرکردن ۹۰ درصدی  مخازن خود، تنوع بخشیدن به منابع تأمین انرژی و کاهش مصرف آن از جمله این تلاشها محسوب می‌شود.

اما در کنار همه این اقدامات آنها قیمتهای انرژی را نیز بشدت افزایش داده‌اند و این خود عامل افزایش چشمگیرتورم بوده است.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در این خصوص می‌گوید: «ما به نحوی کاملا اساسی وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دادیم اما در کوتاه مدت مشکلات افزایش قیمتها بطور جدی بر سر راه ما باقیست.»

از جمله تنشهای اساسی در اتحادیه اروپا می‌توان به چند پاره شدن بازارهای داخلی آن به دلیل وجود نرخهای بهره توافقی متفاوت در منطقه یورو و نوسانات قابل توجه پول واحد آن و از همه بدتر عملکرد یکه سوار آن یعنی کشور آلمان در خرید گاز گران روسیه برای پرکردن مخازنش و اعمال سپر تعرفه‌ای ۲۰۰ میلیارد یورویی به همین منظور؛ اشاره کرد.

این عملکرد برای اتحادیه اروپا چالشی جدی ایجاد کرده است. قطعا همه دولتهای اروپایی برای حمایت از خانوارها و فعالان اقتصادی برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند اما همه آنها امکانات یکسان در اختیار ندارند. به ویژه در جنوب و شرق این قاره ناهمگونی این امکانات مشهودتر است.

«کریس جانیس کارینس» نخست وزیر لتونی روز پنجشنبه۶اکتبر(۱۴مهر) با حمله به برنامه‌های آلمان گفت: «اقتصاد آلمان آنقدر بزرگ است که آنچه به فعالان اقتصادی خود می‌دهد می‌تواند بازارهای داخلی اتحادیه اروپا را تخریب کند.»

ازسوی دیگر «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان نیزجمعه ۳ اکتبر (۸مهر) دراین خصوص گفته بود: «این ماجرا شروع به جان هم افتادن کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و بروکسل باید در این زمینه کاری بکند.

این امر همبستگی در اتحادیه اروپا را تخریب می کند.» البته او به کمک های اتحادیه اروپا چندان امیدوار نیست. «ماتوزموراویِسکی» نخست وزیر لهستان نیز در این خصوص معتقد است: «آلمان باید دست از خودخواهی بردارد.»

منبع: لوموند

اخبار مرتبط

قیمت جهانی نفت امروز 19 اردیبهشت 1402 /برنت ۷۶ دلار و ۷۱ سنت شد

میلاد جانه

نفت برنت ۸۴ دلار و ۸۰ سنت شد

میلاد جانه

آغاز مانور‌های نظامی بی‌سابقه چین در اطراف تایوان

میلاد جانه

قیمت نفت اوج گرفت

میلاد جانه

همسر «نانسی پلوسی» به حبس محکوم شد

میلاد جانه

جهش قیمت طلای جهانی

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید