سرآمد اخبار
شامخ
اخبار شرکت ها

معاون امور صنعت معدن تجارت استان تهران: واحد تولیدی فعال واحدی است که در سامانه جامع تجارت اظهار تولید کرده باشد

سکینه مهرایی

بنابر اعلام معاون امور صنعت معدن تجارت استان تهران، مبنای وزارت صمت از پایان سال این است که واحد فعال واحدیست که در سامانه جامع تجارت اظهار تولید کرده باشد در غیر این صورت غیر فعال است و مشمول استفاده از خدمات این وزارتخانه نخواهد شد.

سالها با این پدیده برخورد کردیم که در هر فصلی کالای مورد نیاز با تولید اندک و تقاضای زیاد و  یا تولید زیاد و تقاضای کم باعث آن می‌شود که قیمت‌ها از دست قیمتگذار خارج شود این نمونه‌ها بیشتر در کالای مصرفی و کشاورزی آشکار است گاهی آنقدر مواد غذایی تولید می‌شود که مشتری ندارد و تصمیم به امحای آن گرفته می‌شود و گاهی آنقدر تولید کم است که سبب تورم در قیمت آن می‌شود.

بارها متقاضیان از این وضع گلایه کرده‌اند و حتی تولیدکننده  هم متوجه خسارت هنگفت می‌شود. صنعت هم از این عدم توازن تولید و مصرف مستثنی نیست امری که وزارت صمت را وادار کرده  است تا با طرحی نو به مشکلاتی از این دست پایان دهد.

به گزارش سرآمداخبار،‌ یکی از طرح‌های وزارت صمت پروژه ثبت اظهار و آمار تولید است در این رابطه مهندس محمد رسول محمدیان توضیحاتی ارائه داد.

 معاون امور صنعت معدن تجارت استان تهران در گفت‌وگویی با رادیو اقتصاد در پاسخ به این سوال که پروژه ثبت آمار تولید چیست؟ گفت:  اصولا پروژه ثبت آمار تولید پروژه‌های محوری سازمان صنعت معدن تجارت است که به صورت جدی از ابتدای سال به آن تمرکز شده و الان در مراحل اجرایی هستیم و هدف آن این است تا تمام ظرفیت تولیدی کشور اعم از فعالیت‌های مختلف صنعتی از سوی  فعالان و تولیدکنندگان به صورت ماهانه، برخط و مستمر در سامانه جامع تجارت ثبت شود.

برهمین اساس زیرساخت آن در سامانه جامع تجارت ایجاد شد در فاز اول گروه محصولات منتخبی که فعالان اقتصادی هم از آن اطلاع دارند و وزارت صمت هم اعلام کرده است، مکلف هستند تا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در این سامانه اظهار تولید کنند و فرایند آن هم این گونه است که ابتدا ثبت‌نام کرده و کد نقش دریافت می‌کنند و براساس محصولی که مجوز داده شده است شناسه کالا می‌گیرند و در نهایت آمار تولید را ماهانه وارد می‌کنند.

این روند بستر اطلاعاتی ظرفیت تولیدی فعال کشوراست. به این ترتیب آخر هرسال یا  ماه درهرگروه تولیدی یا گروه صنعتی محصول  مورد نیاز و میزان صادرات و  واردات و  ظرفیت عملیاتی آن مشخص می‌شود.

 او در ادامه گفت:  این طرح شامل همه واحدهای صنفی و صنعتی می‌شود. در مرحله  اول واحدهایی که پروانه صنعتی دارند اما در نهایت همه واحدها و حتی صنوف تولیدی هم دراین زمره قرار می‌گیرند. سیاست وزارت صمت این است که در انتهای امسال و  سال آینده در تمام رشته فعالیت‌های تولیدی صنف و صنعت را در بر بگیرد تا  ثبت اظهار تولید کنند.

محمدیان افزود: هدف از اجرای این طرح پروژه ثبت آمار است. به طور کلی از ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی به دست آمده در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مطلع می‌شویم که در چه رشته فعالیت‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها  مقرون به صرفه نیست و اطلاع داشته باشیم که محصولی تولید نشود که مازاد تولید  داشته باشیم، مگر آنکه بازار مصرف و صادراتی برای آن ایجاد کنیم.

طبیعتا در چند محور برای سیاستگذارها مناسب است، از جمله مدیریت تولید، مصرف و مواد اولیه. واحدی که فعال نیست مواد اولیه نخواهد گرفت یا از جهت زیر ساخت وقتی فعال نیست و برقی استفاده نمی‌کند تعرفه برق صنعتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد. طبیعتا   با این طرح در واقع تمام زیر ساخت‌ها، مواد اولیه و محصولات مدیریت می‌شود.

معاون امور صنعت معدن تجارت استان تهران در پایان به همه فعالان اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان تاکید کرد که در این طرح شرکت کنند چرا که مبنای وزارت صمت از پایان سال این است که واحد فعال واحدیست که در سامانه جامع تجارت اظهار تولید کرده باشد در غیر این صورت غیر فعال است و مشمول استفاده از خدمات این وزارتخانه نخواهد شد.

اخبار مرتبط

پشت پرده حواشی اخیر کارت بازرگانی

زینب یزدانی

دستور وزیر صمت برای بهبود عملکرد سامانه جامع تجارت

زینب یزدانی

اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید

میلاد جانه

الزام طلا فروشان به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت

میلاد جانه

بهانه‌تراشی فعالان بازار سکه و طلا برای ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید