سرآمد اخبار
بانک مرکزی
اخبار داغاقتصادبانک

بانک مرکزی اعلام کرد؛ امسال بانک‌ها ۴۲ درصد بیشتر وام دادند

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۹ ماهه امسال به مبلغ ۲۹۷۹۱.۵ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۴۱.۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرد که از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۲۵۰۱۲.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۸۴ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۴۷۷۹.۱ هزار میلیارد ریال معادل ۱۶ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

بر این اساس، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۸۸۳۶.۳ هزار میلیارد ریال معادل ۷۵.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۲۱۱۰.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۴۴.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ معادل ۶۹۳۹ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶.۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ ۱۸۸۳۶.۳ هزار میلیارد ریال) است.

بنابراین از ۸۸۸۱.۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۸.۱ درصد آن (مبلغ ۶۹۳۹.۰ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس، ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

اخبار مرتبط

داود منظور: دولت امسال استقراضی از بانک مرکزی نداشت

میلاد جانه

بانک مرکزی تورم بهمن ماه را اعلام کرد

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۷۲ درصد رسید

میلاد جانه

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره چک های برگشتی

میلاد جانه

عرضه ۲۶۸ میلیون دلار به صورت حواله

میلاد جانه

عرضه ۱۲۱ میلیون دلار به صورت حواله

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید