سرآمد اخبار
بورس
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

پیش بینی بورس فردا/ رکوردشکنی ارزش معاملات چقدر اهمیت دارد؟

بورس تهران در جریان روز پرمعامله‌‌ خود گام مثبت دیگری برداشت و رکورد دو سال و 6 ماهه‌ میزان ارزش معاملات را شکست. آیا می‌توان به پشتوانه رکوردشکنی ارزش معاملات رالی صعودی دیگری را در بازار سهام پیش بینی کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران روز سه‌شنبه روز پرمعامله‌ای را پشت سر گذاشت؛ در حالی که در یک ساعت پایانی بازه معاملاتی، نماد‌ها دچار نوسانات نسبتا شدیدی شدند.

اگرچه این روند باعث شد تا شاخص‌های تالار شیشه‌ای قسمتی از رشد خود را از دست بدهند، رشد پرقدرت ابتدای معاملات اما پشتوانه خوبی برای سبز ماندن شاخص بود.

بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 42 هزار و 335 واحدی که معادل 1.82 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 368 هزار واحدی ایستاد.

در سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌جهت با روند شاخص کل رفتار کرد و با رشد 1.69 درصدی به سطح 781 هزار و 479 واحدی رسید.

رکوردشکنی ارزش معاملات چقدر اهمیت دارد؟

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 28 میلیارد و 860 میلیون و ارزش معاملات را 18 هزار و 513 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود هزار و 319 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

با ثبت ارزش معاملات در ارتفاع نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان، معاملات سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت 1402، رکورد دو سال و نیم اخیر ارزش معاملات را شکست.

بر این اساس پس از روز 22 آذر 99، بیشترین ارزش معاملات در بازه یاد شده را به خود اختصاص داد. اما تا چه حد می‌توان به چنین آمار و ارقامی اتکا کرد؟

بازار سهام در روز جاری، با صف خرید در اکثر نماد‌های کوچک بازار شروع به کار کرد اما نوسان بازار در سهم‌های شاخص‌ساز به قدر کافی مثبت و پرحجم نبود.

از سویی اگر با نگاه دقیق‌تری ارزش معاملات را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم تا پیش از ساعت 11 و 30 دقیقه ارزش معاملات در کانال 13 هزار میلیاردی به سر می‌برد.

با افزایش عرضه‌ها، ارزش معاملات تا نزدیک کانال 20 هزار میلیاردی افزایش یافت. این افزایش ناگهانی ارزش معاملات را می‌توان به دو گروه از فعالان بازار نسبت داد؛ دسته اول، جاماندگان رالی اخیر بازار سهام و دسته دوم سهامدارانی که به قصد نوسانگیری پس از فروش در مثبت‌های بازار، در منفی‌ها مجددا سفارش خرید ثبت کردند.

قدرت ورود پول و ارزش معاملات هنوز محک اساسی نخورده است و تنها زمانی که صف‌های فروش در سهام بازار سرمایه شکل گیرد، می‌توان روی افزایش احتمالی ارزش معاملات حساب کرد و به میزان قدرت پول پی‌برد.

بنابراین برای تفسیر میزان قدرت ورود پول‌‌های موجود و بیرون بازار، باید منتظر روز‌های اصلاحی بورس ماند.

بیشترین و کمترین بازدهی صنایع

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های سایر معادن، انتشار،چاپ و تکثیر و محصولات چوبی به ترتیب با 6.9 درصد، 4.98 درصد و 3.65 درصد، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

از سوی دیگر در روز جاری کمتر صنعتی با بازدهی منفی یافت می‌شد؛ صنعت مخابرات بیشترین بازدهی منفی را بین صنایع ثبت کرد.

ورود و خروج پول به تفکیک صنایع

در میان بازار عموما سبز امروز پس از گروه شیمیایی‌های بازار با 648 میلیارد تومان ورود پول، گروه فلزات اساسی بیشترین ورود پول را به میزان 164.9 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

همچنین در سوی مقابل، صندوق‌های سهامی با 223.4 میلیارد تومان خروج پول، بیشترین خروج پول میان گروه‌ها را تجربه کرد.

پیش بینی بورس فردا

به‌رغم افزایش عرضه‌ها در میانه بازار سه‌‌شنبه، به نظر می‌رسد  قدرت تقاضا هنوز بر فروشندگان غلبه دارد. آنچه این روزها از بازار سرمایه برمی‌آید تمایل بازار به شروع روند اصلاحی است اما شور و جان دوباره‌ بازار پس از روز‌های تاریک سال 99 فرصت این اصلاح را به بازار نمی‌دهد.

از سوی دیگر گزارش‌های فروردین‌ماه شرکت‌ها که به مرور روی کدال می‌نشیند بر آتش تقاضای قدرتمند این روز‌ها می‌افزاید. پس از دوره زمستان که شرکت‌ها معمولا با مشکلاتی نظیر قطعی گاز و سایر موارد این‌چنینی روبه‌رو می‌شوند، سهامداران و فعالان بازار منتظر بهبود تولید و فروش شرکت‌ها هستند.

با این‌ حال جدال عرضه و تقاضا در روز پایانی هفته احتمالا با تب و تاب بالاتری دنبال شود و پول موجود در بازار تنها سراغ سهم‌هایی رود که از نظر بنیادی، از ارزندگی بالاتری برخوردار است.

اخبار مرتبط

افت شاخص‌های بورس در آخرین روز پاییز

میلاد جانه

قرمز‌پوشی شاخص کل بورس ادامه‌دار شد

میلاد جانه

اُفت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس

میلاد جانه

بورس؛ پیشتاز ماراتن بازارها در سال 1402

میلاد جانه

روزهای خوش بورس ادامه دارد /شاخص کل در مسیر بازپس‌گیری سطوح از دست رفته

میلاد جانه

آغاز روند مثبت در بازار سرمایه؟ / دعوت از بانکها برای تجدید ارزیابی

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید