سرآمد اخبار
نرخ تورم
اخبار داغبازاربازارها و خدمات مالیبانک

تورم فروردین به ۷۰ درصد رسید/ تورم رکورد ۳۰ ساله را شکست!

اگرچه بانک مرکزی مدتی است نرخ تورم را اعلام نمی‌کند، اما یک منبع مطلع نرخ تورم فروردین ماه را ۶۸.۷ درصد اعلام کرده. نرخی که تنها یک قدم تا تورم ۷۰ درصدی فاصله دارد و بیشترین نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه منابع آماری، نرخ تورم را اعلام نمی‌کنند اما یک منبع مطلع، تورم بانک مرکزی را اعلام کرده و گفته طبق برآورد بانک مرکزی در فروردین امسال قیمت‌ها ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اکوایران، محاسبات نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای در این مقطع (فروردین پارسال تا فروردین امسال) برابر با ۶۸.۷ درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار گرفته است که این بالاترین تورم در سه دهه گذشته بوده است.

رشد بالای قیمت‌ها در فروردین ۱۴۰۲

رشد قیمت‌ها در سال گذشته عمدتا از مسیر قیمت خوراکی‌ها بوده و به نظر می‌رسد همچنان در این ماه نیز سهم بالایی داشته باشد.

پیش از این تورم ماهانه اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نیز مؤید همین نکته بوده است. مرکز دیگر اعلام آماری رشد قیمت‌ها در فروردین تورم ماهانه را برابر با ۳.۷ درصد برآورد کرده بود.

با رشد بالای شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه، رشد نقطه‌ای نیز به رکوردی بی‌سابقه در کشور رسیده است.

رکوردزنی بی‌سابقه در تورم نقطه‌ای

مقایسه نقطه‌ای قیمت‌ها به معنای آن است که سبد مصرفی خانوارها نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل چه تغییر قیمتی داشته است. برای ارزیابی این متغیر، باید شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود.

اکنون با ثبت رشد ۵.۲ درصدی تورم ماهانه در فروردین ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده به ۸۳۵.۶ می رسد. در این صورت مشاهده می شود تورم نقطه ای بانک مرکزی در این مقطع برابر با ۶۸.۷۷ درصد بوده و از تورم ثبت شده در پایان سال گذشته حدودا ۴.۹ واحد درصد بالاتر آمده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیشترین تورم نقطه‌ای ثبت‌شده در بازه حداقل ۳۲ سال اخیر بوده است. پیش از این نیز اکوایران، با استفاده از مدل‌های آماری، تورم این مقطع را پیش‌بینی کرده بود.

در این مدل با استفاده از شامخ مدیران کل در خصوص قیمت مواد اولیه پیش‌بینی شده بود تورم نقطه‌ای بانک مرکزی به ۶۷.۵ درصد برسد که البته فاصله چندانی با رقم واقعی ثبت شده نداشته است.

منبع: اکوایران

اخبار مرتبط

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۹ درصد رسید

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۶ درصد رسید

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۷۵ درصد رسید

میلاد جانه

مهر ابطال آمارها بر وعده‌های وزیر اقتصاد/ استقراض دولت از بانک مرکزی اوج گرفت

میلاد جانه

سخنگوی دولت: بانک مرکزی همچنان مرجع اعلام نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی است

میلاد جانه

سامانه چک راه اندازی شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید