سرآمد اخبار
صادرات
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبازرگانیتولید تجارت

افت ۷ درصدی تجارت خارجی با افول ارزش صادرات

در دو ماهه امسال، ارزش صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده و در کنار کاهش ۴.۸ درصدی ارزش واردات، به افول ۷ درصدی ارزش تجارت خارجی کشور منجر شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، تجارت خارجی کشور در دو ماهه امسال ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزار تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل هفت درصد کاهش نشان می‌دهد. نکته قابل‌توجه این است که در این بازه زمانی، ارزش صادرات نفتی با وجود رشد ۱۲.۳ درصدی وزن، ۱۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده و همین مسئله به افول ارزش تجارت خارجی دامن زده است.

بر اساس اظهارات رئیس‌کل گمرک ایران، از مجموع تجارت خارجی کشور در دو ماهه امسال، ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی اختصاص داشته و ۴ میلیون و ۷۳۲ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است.

محمد رضوانی فر می‌گوید: در این بازه زمانی، صادرات غیرنفتی کشور ازنظر وزن ۱۲.۳ درصد افزایش داشته اما ازلحاظ ارزش با کاهش ۱۳.۷ درصدی مواجه است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی رضوانی فر، حوزه واردات کشور نیز در دو ماه امسال ازنظر وزن و ارزش با کاهش مواجه بود و ازنظر وزن ۸.۷ درصد و ازنظر ارزش ۴.۸ درصد کاهش یافته است. در این بازه زمانی، تراز تجاری کشور به منفی ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: ۵ قلم اول کالاهای صادراتی شامل پروپان مایع شده به ارزش ۵۹۲ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۵۳۸ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۴۱۱ میلیون دلار، متانول ۳۷۴ میلیون دلار و قیر نفت ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته او، ۵ قلم اول کالاهای صادراتی در ۲ ماهه امسال بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین در حوزه واردات، ۵ قلم اول واردات شامل ذرت دامی با ۵۳۶ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند ۲۴۷ میلیون دلار، دانه سویا تراریخته ۲۲۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به‌استثنای لاستیک ۲۰۹ میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار بوده و درمجموع ۱۵ درصد از کل ارزش واردات به این ۵ قلم اختصاص داشته است.

مقاصد صادراتی

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی رئیس‌کل گمرک ایران، در ۲ ماهه امسال، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است.

در این ماه به چین ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار، عراق یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ترکیه ۸۳۵ میلیون دلار، امارات ۷۴۹ میلیون دلار و به هند ۳۳۱ میلیون دلار کالا صادر شده است.

مبادی واردات

در این بازه زمانی، ۵ مبدأ وارداتی ایران، کشورهای چین، امارات، ترکیه، آلمان و روسیه بر اساس آمار، واردات ایران در دو ماهه امسال از چین ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، ترکیه ۹۰۳ میلیون دلار، آلمان ۲۸۸ میلیون دلار و واردات از فدراسیون روسیه ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.

رئیس‌کل گمرک ایران در خصوص میزان ترانزیت کالا از مسیر ایران در دو ماهه امسال نیز می‌گوید: در این مدت دو میلیون و ۳۲۶ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل حدود ۵.۴ درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط

رشد ۳۰ درصدی تجارت کشور در حوزه اوراسیا

میلاد جانه

سخنگوی گمرک خبر داد: اختصاص ۵۰ درصد صادرات کشور در سال گذشته به محصولات پتروشیمی

زینب یزدانی

سهم ۵۰ درصدی همسایگان از کالا‌های صادراتی ایرانی

میلاد جانه

ارزش صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۳۶ میلیارد است

میلاد جانه

رشد ۲۹ درصدی ارزش صادرات کشور در ۶ ماهه اول امسال

میلاد جانه

سهم شرکت های پتروشیمی از صادرات غیرنفتی به ۳۰ درصد رسید

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید