سرآمد اخبار
تورم
اقتصاد

مأموریت؛ کاهش تورم به زیر ۳۱ درصد | رئیس کل بانک مرکزی، چشم‌انداز اقتصاد ایران را به تصویر کشید

هدف مشترک دولت و بانک مرکزی این است که نرخ تورم در پایان امسال به زیر ۳۰درصد برسد.

هدف مشترک دولت و بانک مرکزی این است که نرخ تورم در پایان امسال به زیر ۳۰درصد برسد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه از ۶۲.۴درصد فروردین به کانال ۵۰درصد در اردیبهشت رسیده، تاکید کرد: در خرداد ماه ریزش قابل‌توجهی در این شاخص خواهیم داشت؛ به نحوی که هدفگذاری ما در خصوص تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال، ورود به کانال ۳۰درصدی خواهد بود.

او با اشاره به کاهش نرخ تورم تولیدکننده از ۵۶.۴ درصد در فروردین سال گذشته به ۳۶.۶درصد در فروردین امسال، تاکید کرد: قطعا شرایط اقتصادی امسال بهبود خواهد داشت و پیگیر سیاست‌های تثبیتی و کنترل نرخ رشد نقدینگی و تورم هستیم.

اقتصاد ایران در یک دهه اخیر چه نوسان‌هایی را تجربه کرده؟ راز اضافه پرش ارزی و معمای نرخ تورم چه بوده است و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و مهار تورم چه برنامه‌ای در دست اجرا دارد؟

 محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اعلام کرد: بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت سعی دارد در فضای شفاف، سیاست‌های اقتصادی خود را اعلام کند، با سیاست تثبیت اقتصادی امکان پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را برای فعالان فراهم کند و ما خود را متعهد به اجرای آن می‌دانیم.

او افزود: طی سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ میزان مداخله بانک مرکزی به نرخ بازار در بازار غیررسمی بالغ بر ۵۷میلیارد دلار بوده است که از این رقم بیش از ۱۴میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار مربوط به اسکناس و ۴۲ و نیم‌ میلیارد دلار مربوط به حواله بوده است.

سکاندار بانک مرکزی با بیان اینکه منابع ارزی بلوکه شده بیش از ۱۰۰میلیارد دلار است، این را هم گفت که‌ نرخ دلار در بازار غیررسمی و سکه دارای ضریب همبستگی ۹۵درصد، با مسکن شهر تهران ۷۸درصد و با خودروهای خارجی ۸۰درصد است؛ بنابراین رابطه عمیقی بین بازار دارایی و دلار در این بازارها وجود دارد.

فرزین تاکید کرد: عامل اصلی تورم در دهه۹۰ در ابتدا ناشی از شوک ارزی بوده است که این شوک باعث ایجاد هراس و ترس در بازارها شده و این هراس به فرار سرمایه انجامیده است.

به گفته این مقام ارشد اقتصادی کشور، افزایش نرخ ارز باعث افزایش ارزش دارایی‌ها و افزایش تقاضای پول می‌شود و این عامل به افزایش عرضه پول منجر می‌شود که در نهایت به تورم می‌انجامد.

او توضیح داد که وقتی افزایش تقاضای پول به وجود می‌آید، سیاستگذار ناچار به افزایش عرضه پول می‌شود که به تورم منجر می‌شود، تورم دوباره باعث ایجاد هراس و ترس در بازارها شده و در نتیجه تشدید افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد و این چرخه باطل ادامه پیدا می‌کند. ‌

اخبار مرتبط

سرمایه‌گذاری خارجی به ۴ میلیارد دلار در سال رسید

میلاد جانه

شرط بهبود صادرات در سال ۱۴۰۳/ نرخ دستوری نیما حذف می شود؟

میلاد جانه

همسر «نانسی پلوسی» به حبس محکوم شد

میلاد جانه

تولید قزل آلا به ۱۱۵ هزارتن می رسد

میلاد جانه

تا پایان آبان؛ تجارت ایران و روسیه به ۱.۷ میلیارد دلار رسید

میلاد جانه

احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در نوروز ۱۴۰۳

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید