سرآمد اخبار
اقتصاد
اقتصاد

ناترازی‌های موجود در حوزه اقتصاد باید ساماندهی شود

معاون فرهنگی علمی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: باید ناترازی‌های موجود در حوزه اقتصاد و فرهنگ سامان داده و ساختار‌های موفق بومی تقویت شوند.

نجفی خواه معاون فرهنگی علمی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در برنامه تهران بیست با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های برنامه هفتم در حوزه فرهنگی گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی وسیعی هستند و چندین فصل را در بر میگیرد. به لحاظ فرهنگی آسیب شناسی که مبنای برنامه بود چالش‌ها شناسایی و برنامه برای حل ان‌ها تدوین شده است.

وی افزود: مسئله تعداد سازمان‌های فرهنگی و مراکز فعال در حوزه فرهنگی یکی از مهمترین چالش‌های ما در کشور است که پیش‌بینی شده ما در برنامه هفتم این است که تداخل وظایف و ماموریت‌ها را از بین ببریم و هماهنگی و انسجام در این حوزه ایجاد شود.

نجفی خواه خاطر نشان کرد: الگوی حکمرانی هوشمند و مردم پایه در فرهنگ باید ایجاد شود. باید وضعیت فعلی که مبتنی بر بودجه دولتی است و به ظرفیت‌های فرهنگی موجود در جامعه توجه نمی‌کند عبور کنیم، مردمی سازی فعالیت‌های فرهنگی اتفاق بیفتد، در حوزه ارزش‌های اسلامی و ایرانی و سیاست‌گذاری‌ها مناسبی اتفاق بیفتد، ناترازی‌های موجود در حوزه اقتصاد و فرهنگ سامان داده شود، ساختار‌های موفق بومی تقویت شود و ساختار‌هایی که با زیست بوم ما ناسازگار است، اصلاح شود.

نجفی خواه افزود: تعدد مراجع فرهنگی از مشکلات موجود بخش فرهنگ ما است به نحوی که منابع دولتی حوزه فرهنگی به مقصد نمی‌رسد و تداخل وظایف رخ می‌دهد. کشاورزی و فرهنگ دو حوزه مردم پایه ما در کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید برای حوزه فرهنگ در دولت تصمیم گیری شود افزود: مسئله محوری در بند‌های مختلف برنامه هفتم گنجانده شده است و این برنامه به عنوان اخرین برش برنامه ۲۰ ساله کشور تدوین شده و به نقاط ضعف و قوت توجه شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدم رسیدن برنامه ششم به هدف این بود که برنامه ریزی می‌شد که قطعا به اهداف می‌رسیم افزود:، اما در برنامه هفتم این موضوع مد نظر قرار داده شده که امکان به هدف نرسیدن برنامه‌ها وجود دارد.

وی افزود: برنامه هفتم سازمان ایجاد و یا منحل نمی‌کند و مقررات ایجاد نمی‌کند. اعداد و ارقام در نظر گرفته شده در برنامه هفتم کارشناسی شده و با استفاده از منابع دستگاه‌ها و نظر خواهی از آن‌ها تعیین شده است.

وی در پاسخ به ابهام مطرح شده درباره تولید ۱۰۰ فیلم در ۵ سال برنامه هفتم افزود: هدف ما تولید حداقل ۵۰ فیلم در سال است نه تولید سالیانه ۱۰۰ فیلم در ۵ سال است.

اخبار مرتبط

دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان به شرط تامین منابع موافقت کرده است

میلاد جانه

سازمان برنامه و بودجه؛ دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه گرفت

میلاد جانه

سازمان برنامه و وبودجه: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ۸۸ درصد پیشرفت کرد

میلاد جانه

قالیباف: سازمان برنامه نسبت به انتشار اسناد مرتبط با بودجه توجه داشته باشد

میلاد جانه

لایحه برنامه و بودجه در حال نهایی شدن است

میلاد جانه

امکان توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی برای همه وجود ندارد

زینب یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید