سرآمد اخبار
بازارهای مالی
اخبار داغاقتصادبازاربازار سرمایهبازارها و خدمات مالیبورس

انگشت اتهام رکود بورس به سوی دلار/ چرا بازار سهام حرکت نمی‌کند؟

بازارهای دارایی اعم از بورس تهران و بازار ارز، مدتی است که به اغما فرو رفته است. دلار همواره به عنوان درایور اصلی بازار سرمایه شناخته شده است؛اما در شرایطی که رکود بر بازارها حاکم است، این ارز خارجی چگونه در بازار سهام ایفای نقش می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که دلار حرکت مشخصی را طی می‌کند، تجربه نشان داده است که بازار سهام با تاخیر اندکی نمود این حرکت را در شاخص‌های خود نشان می‌دهد.

طی چند هفته گذشته اما معاملات میدان فردوسی، نوسانات بسیار محدودی داشته است. بازار سهام نیز گرفتار رکودی با همین ماهیت شده است. در این شرایط آیا رکود حاکم بر بورس تهران ریشه در رکود معاملات ارز دارد؟

دلار چگونه بر بازار تاثیر می‌گذارد؟

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «دلار از دو جهت می‌تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد؛ دلار ابتدا از بعد دارایی محور بر بورس موثر است. زیرا هنگامی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، خود این امر ریشه در تورم دارد. تورم نیز بر دارایی‌ها تاثیر مستقیمی دارد.»

وی افزود: «حال اگر بازده دارایی‌ها را در طول زمان (همان ROI) ثابت در نظر بگیریم، اسکناس آمریکایی نقش اصلی تاثیر سود و زیانی نیز از لحاظ ریالی بر شرکت‌ها خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، نرخ دلاری است که بازار سرمایه از آن تاثیر می‌پذیرد.

در واقع نرخی که بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت با آن به تعادل می‌رسد، نرخ ارز واقعی است. بر این اساس نرخ ارزی که بخواهد سرکوب شود یا دستوری، از نقطه تعادل خود چه درجهت مثبت و چه درجهت منفی فاصله بگیرد، طبیعتا معیار محاسبه نیست. بنابراین دلار در میان‌مدت و بلندمدت با نرخ واقعی دلار همگرا خواهد شد.»

امیرباقری عنوان کرد: «به همین دلیل بازار انتظار دارد، حداقل در میان‌مدت و بلندمدت، رکودی که در شرایط فعلی بازار سهام گرفتار آن است، از بین برود و روند صعودی میان‌مدت و بلندمدت را در سهام ارزنده و دلارمحور و پس از آن کلیت بازار سرمایه شاهد باشیم.»

اثر سنتیمنت بازار بر روند معاملات

امیرباقری با اشاره به وجود مولفه‌های مختلف تاثیرگذار بر بازار سهام بیان کرد: «علت اینکه در حال حاضر در مقطع کم‌جانی از بازار سرمایه به سر می‌بریم، صرفا اسکناس آمریکایی نیست. اینجا بحث سنتیمنت بازار مطرح می‌شود؛ مولفه روانی معاملات.»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «از آنجا که فعلا چشم‌انداز تورمی سنگینی حداقل در کوتاه‌مدت برای بازارهای دارایی تصور نمی‌شود، طبیعتا رکود هم بر بدنه بازار سرمایه حاکم است.»

وی افزود: «اما اگر فردی نگاه تحلیلی به فضای بازار سرمایه و فاکتور‌های اقتصاد کلان داشته باشد و شرکت‌ها را از بعد دارایی‌محور و سودمحور مورد بررسی قرار دهد، می‌توان ادعا کرد در میان‌مدت می‌توان بازدهی معقولی را از بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی کسب کرد.»

امیرباقری بیان کرد: «ضمن اینکه همان‌گونه که تجربه ثابت کرده‌ است، بازار سرمایه با معقوله لیدرمحوری نیز روبه‌رو است. در این شرایط برخی از قوانین و مقررات دستوری روی برخی از صنایع، کلیت بازار را به اغما می‌برد.

در حال حاضر نیز سنتیمنتی که در بازار رخ داده، خلاف وعده‌هایی بود که راجع به بازار سرمایه داده شده بود.»

اخبار مرتبط

در آغاز معاملات بازار سرمایه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‏‎؛ رشد ۳ هزار و ۲۳ واحدی شاخص کل بورس

میلاد جانه

بورس هم فردا تعطیل شد

میلاد جانه

قیمت طلا، سکه، دلار و سایر ارزها ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ (جدول)

میلاد جانه

قیمت جدید دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز

میلاد جانه

پایان بورس امروز ۵ فروردین ۱۴۰۳/ بهار به بازار سهام رسید!

میلاد جانه

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار چند شد؟

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید