سرآمد اخبار
کنعانی
سیاست

کنعانی: دولت آمریکا مجوز لازم را برای انتقال مطالبات ایران به خارج از بانک عراقی صادر کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم.

اقتصادآنلاین؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران درباره مطالبات مالی ایران از عراق و کره جنوبی گفت: این مطالبات جز حقوق انکار ناپذیر ملت ایران است. میزان و ارقام آن توسط مسئولان ایرانی و مقامات دولت عراق اعلام شده است. در سایه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا انجام تجارت و مبادلات تجاری آزاد بین ایران و کشورهای مختلف دچار اشکال شد. برخی از کشورها تحت فشارهای سیاسی غیرقابل قبول دولت آمریکا از پرداخت مطالبات ایران خودداری کردند و یا به دلیل بسته شدن امکان نقل و  انتقال بانکی برخی کشورها از جمله عراق نتوانستند به رغم تمایل و اراده این میزان از مطالبات ایران را در اختیار کشور ما قرار دهند. در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام شده است. در مورد کره جنوبی مذاکرات انجام شده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و منتظریم شاهد اقدام عملی دولت کره برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد. دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است و در این زمینه مطالبات ما و حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کرده است. دولت آمریکا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم.

 سخنگوی درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان گفت: سفر مقامات عمان و قطر بخشی در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورها است.

کاملاً شرایط مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. دیپلماسی را پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد، خوشبین و بدبین نیستیم.

از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاه خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌و‌گوها روند رو به جلویی دارد.

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران بیان کرد: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ سفر قبلی امیرعبداللهیان انجام شده و گفت‌وگوها در سطوح وزرای خارجه انجام خواهد شد موضوعات مختلفی با ارمنستان برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. همکاری‌ها در حوزه انرژی، اقتصادی، ترانزیت و در چارچوب همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای داریم. موضوعات قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زاید الوصفی دارد. حمایت ایران از روند مسالمت‌آمیز حل و فصل اختلافات بین همسایگان حائز اهمیت است.

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا  گفت: ایران برای تبادل زندانیان جدی بوده است و طولانی شدن روند تبادل به دلیل عدم وجود اراده از سوی دولت آمریکا بوده است. اکنون ما می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکایی میسر است.

برخی دولت‌های دارای روابط خوب با طرفین در حال ایفای نقش هستند. ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال کرده است. امیدواریم در بازه زمانی کوتاه مدت رخ دهد البته این به اراده دولت آمریکا بستگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه که در ابتدای نشست با قرآن در دست اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان را محکوم کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد امیرعبداللهیان برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به گفت‌وگوهای وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل و دیگر همتایان پرداخت.

کنعانی درباره عضویت ایران در بریکس گفت: ایران جز اولین کشورهای متقاضی برای عضویت است. تاکنون رئیس جمهور و وزیر خارجه و اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس بریکس دعوت شدند و برای اجلاس آتی آقای رییس جمهوری دعوت شده است.

اعضای بریکس اعلام کرده‌اند در ارتباط با سازوکار عضویت کشورهای جدید در حال مذاکره هستیم و این سازوکار را در نشست‌های کارشناسی طرح کردیم و قرار است این سازوکارها را به نشست وزرای خارجه و سران ارائه و در صورت تصویب پذیرش کشورهای جدید انجام خواهد شد. نیازمند انتظار برای تکمیل روند سازوکار عضویت کشورهای جدید در بریکس هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر باقری به لهستان نیز عنوان کرد: فرصتی بود موضوعات مورد علاقه دو جانبه در این گفت‌وگوها بحث شود. با برخی سفرای اروپایی در ورشو گفت‌وگوهایی انجام شد.

کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه بلینکن که ایران را مسبب عدم احیای برجام دانسته گفت: دولت آمریکا مسؤول تخریب روند برجام است و یکجانبه و غیرقانونی از چارچوب برجام خارج شد و مفاد قطعناه 2231 را نادیده گرفته و تحریم‌های یکجانبه جدیدی را بعد از خروج برجام بر ملت ایران تحمیل کرده است.

به اذعان کشورهای عضو برجام دولت آمریکا مرتکب نقض برجام شده و مسؤول تخریب یک روند سیاسی چندجانبه است. مقامات کنونی دولت آمریکا بارها و بارها و اخیرا دولت قبلی آمریکا را مورد ملامت قرار دادند و آن را مسؤول خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام دانستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در روند اجرای آن است. این دولت نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار بگیرد و دیگری را مسؤول خلل در اجرای برجام بداند. هم اکنون چنانچه اراده سیاسی نزد دولت آمریکا باشد امکان بازگشت طرف‌ها به برجام و جمع بندی مذاکرات وجود دارد. در حوزه منطقه‌ای شاهد روند مثبتی بین شکل گیری روند مذاکرات بین کشورهای منطقه هستیم. دولت آمریکا با ادعاهای بی اساس به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه‌ای است.

وی افزود: این اتهامات را نمی‌پذیریم و کاملا مردود می‌دانیم.

اخبار مرتبط

آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار ویژه شب یلدا

میلاد جانه

پیش‌بینی تداوم روزهای بد طلا/ بهترین زمان برای خرید طلا!

میلاد جانه

قیمت مسکن در ۵ سال اخیر ۱۰ برابر شد

میلاد جانه

افزایش ۲۰ درصدی حقوق یک فاجعه است و تبعات زیادی خواهد داشت

میلاد جانه

این خودروهای وارداتی ارزان شدند +جدول قیمت

میلاد جانه

مومنی: کشور ادعای دانش‌ بنیانی دارد، اما بی‌سابقه‌ترین صنعت‌زدایی تاریخ اقتصاد معاصر انجام شده است / چرا عقب‌ماندگی چند صد ساله، حکومتگران را برنمی‌انگیزاند؟!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید