سرآمد اخبار
اقتصاد جهان
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهان

رشد بیش از انتظار اقتصاد جهان

ترجمه: فاطمه یزدانی

در حالی که در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های خود را برای اقتصاد جهانی به سمت پایین اصلاح کرده بود، این بار آنها خوش‌بینانه‌تر هستند و رشد 3 درصدی را در سال 2023 گزارش کردند. و این به لطف چشم‌انداز خوب در اقتصادهای پیشرفته و همچنین در اقتصادهای نوظهور اصلی است کشورها.

به گزارش سرآمداخبار- به گفته صندوق بین المللی پول، چشم انداز روشن – کمی – روشن است. صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه پیش‌بینی رشد جهانی خود برای سال 2023 را کمی به سمت بالا اصلاح کرد.به مناسبت انتشار داده‌های به‌روز شده از گزارش سالانه خود در مورد اقتصاد جهانی (WEO)، صندوق بین‌المللی پول نشان داد که اکنون انتظار رشد 3 درصدی در سال جاری را دارد. که در سال 2024 ثابت خواهد ماند، از جمله یک تجدید ارزیابی قوی برای اقتصاد اسپانیا، روسیه و آمریکای لاتین. این صندوق، در واقع، پیش‌بینی‌های بدبینانه کمتری نسبت به آنچه که در ابتدا برای اقتصادهای پیشرفته و کشورهای نوظهور اصلی انتظار می‌رفت، گزارش می‌کند.

پیر-اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه توضیح داد: «پیش‌بینی ما برای امسال در حال بهبود است و تورم در حال کاهش است، این دو خبر خوب است ، اما ما هنوز رها نشده‌ایم و رشد به ویژه ضعیف است. او هشدار داد که به دلیل کندی قابل توجه در اقتصادهای پیشرفته .

آوریل گذشته، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد خود را نسبت به ژانویه کمی کاهش داد. این صندوق پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2023 به 2.8 درصد و در سال 2024 به 3 درصد کاهش می یابد، در حالی که در آخرین به روز رسانی سه ماه قبل به ترتیب 2.9 و 3 درصد بود. در سال 2022، رشد جهانی در پی بهبودی پس از کووید 3.4 درصد افزایش یافت.

بنابراین به نظر می‌رسد اکثر اقتصادهای پیشرفته، مانند کشورهای نوظهور اصلی، بهتر از آنچه صندوق قبلاً از آن می‌ترسید، عمل می‌کنند، علی‌رغم سیاست پولی که اکنون تقریباً در همه جا محدودکننده است، به منظور مبارزه با تورمی که ” سرسخت بالا” باقی مانده است . از مارس 2022، فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) نرخ های کلیدی خود را ده بار به منظور مبارزه با تورم افزایش داده است. و اگر در آخرین جلسه خود، اواسط ژوئن، مکث داشته باشد و نرخ ها را در محدوده 5.00 تا 5.25 درصد حفظ کند، افزایش جدیدی باید در 26 جولای اتفاق بیفتد، وکلا روی 25 امتیاز پایه حساب می کنند. به همین ترتیب، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنج‌شنبه افزایش ۲۵ واحد پایه دیگری را اعلام کند و نرخ سپرده نقدینگی بانکی در بانک مرکزی اروپا را که معیار است، به ۳.۷۵ درصد افزایش دهد.

مبارزه با تورم

سیاست‌های پولی سفت‌تر که به نظر می‌رسد به ثمر نشسته‌اند، زیرا صندوق بین‌المللی پول نیز انتظار بهبود جزئی از هم‌اکنون تا پایان سال را دارد و تخمین می‌زند که در پایان سال باید به 6.8 درصد در سطح جهان برسد، یعنی 0.2. درصد کمتر از انتظار در آوریل. با این حال، طبق گفته صندوق باید دوام داشته باشد: در پایان سال 2024، هنوز باید در 5.2٪ باشد، در حالی که در ماه مارس این موسسه انتظار داشت 0.3 واحد درصد کمتر باشد.

پیر-اولیویه گورینشاس توضیح داد : ” کاهش رشدی که ما مشاهده می کنیم تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت ها در چین، به ویژه در صنعت در سه ماهه دوم است .” بنابراین، صندوق بین‌المللی پول بر نیاز به ادامه انقباض پولی برای بازگرداندن تورم به هدف خود، حتی اگر این امر مستلزم تأثیری بر اقتصاد باشد، اصرار می‌ورزد، که تا کنون تا حد زیادی انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار بوده است، به‌ویژه در کشورهای نوظهور.

به نظر می رسد خطر رکود در ایالات متحده نیز منتفی شده است، اگرچه مدت ها پیش بینی شده است. علیرغم افزایش پی در پی نرخ از مارس 2022، صندوق بین المللی پول اکنون رشد 1.8 درصدی را برای اقتصاد خود در مقایسه با 1.6 درصدی در آوریل گذشته پیش بینی می کند. و به دلایل خوب، اقتصاد آمریکا به ویژه در سه ماهه اول، با رشد 2 درصدی با نرخ سالانه، با رشد بیش از حد در سال که طبق OECD 0.9 درصد برآورد شده بود، قوی بود.

“بازار کار بسیار قوی و فشرده باقی می ماند و تورم، حتی تورم اصلی، کمتر است، اگرچه به اندازه کافی سریع کاهش نمی یابد. پیر-اولیویه گورینشاس تاکید کرد، اما ما همچنین نشانه‌هایی از کاهش سرعت را مشاهده می‌کنیم، دلیلی برای بازنگری ما برای سال آینده است .

در مورد کشورهای نوظهور، پیش‌بینی رشد اقتصاد چین بدون تغییر باقی می‌ماند، در سال 2023، 5.2 درصد و در سال 2024، 4.5 درصد، علی‌رغم نگرانی‌ها در مورد خطر کند شدن رشد، و پیامدهای ناشی از کاهش تورم احتمالی، در حالی که تورم در ژوئن، سال صفر بود. در سال به گفته پیر اولیویه گورینچاس ، ما پیش‌بینی‌های خود را بدون تغییر نگه می‌داریم زیرا معتقدیم چین می‌تواند در دستیابی به اهداف رشد خود موفق باشد، اما این امر مستلزم حمایت مقامات از نظر سیاست‌های پولی و بودجه‌ای به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان است.

برعکس ، به نظر می‌رسد اقتصادهای اصلی آمریکای لاتین بهتر عمل می‌کنند و از عملکردهای تجاری عالی، مازاد رکورد برای برزیل و سرمایه‌گذاری‌ها سود می‌برند و مکزیک از تمایل آمریکا برای تقویت زنجیره‌های تامین سود زیادی می‌برد. این دو کشور پیش‌بینی رشد خود را برای سال 2023 به ترتیب با 1.2 امتیاز به 2.1 درصد و 0.8 امتیاز به 2.6 درصد نسبت به برآورد ماه آوریل می‌بینند.

در مورد روسیه که قرار بود در سال 2023 رکود شدیدی را انتظار داشته باشد، طبق گزارش اولیه صندوق بین المللی پول که در اکتبر گذشته منتشر شد، همچنان شاهد بهبود پیش بینی های خود است: انتظار می رود در آوریل گذشته 0.7 درصد برای سال 2023 باشد. 1.5٪، صندوق در حال حاضر برآورد می کند.

منبع: هفته نامه تریبیون

اخبار مرتبط

پیشنهادات بیش از حد رویایی اقتصاددانان برای جهان

میلاد جانه

مروری بر ابزارهای جدید سیاست پولی در جهان

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید