سرآمد اخبار
خودرو
اخبار داغاقتصاد

رشد ۱۰ درصدی تولید خودروهای سواری

آمارها نشان می‌دهد، جمع کل تولید خودروهای سواری در ایران در ۴‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۱۰درصد رشد کرده و به ۳۴۲هزار دستگاه رسیده است. با وجود این افزایش تولید، این شرکت‌ها فصل نخست امسال را با زیان سنگین به پایان رسانده‌اند.

با سیاست‌های به‌کار گرفته شده در بخش تولید امسال سطح تولید خودروهای سواری افزایش یافته است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد در ۴‌ماه امسال ۳شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو جمعا نزدیک به ۳۴۳هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۱درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان شرکت سایپا پیشتاز بوده است و تعداد خودروهای سواری تولیدشده در این کارخانه در ۴‌ماه امسال ۲۰.۵ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

بعد از سایپا، پارس خودرو با ۸.۴ و ایران‌خودرو با ۴.۳درصد افزایش تولید در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. آمار تولید نشان می‌دهد جمع کل تولید خودروهای سواری از اردیبهشت امسال در سطوح بالای ۹۰هزار دستگاه در ‌ماه حفظ شده است، چنانچه این روند ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود امسال نیز جمعا بیش از یک میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شود.

با این حال، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه رویه فعلی قیمت‌گذاری در شورای رقابت و همچنین مشکلات موجود در تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعه ممکن است در ماه‌های آینده تولید خودرو را با چالش‌هایی مواجه کند.

زیان عملکرد خودروسازان

آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه میزان تولید خودروهای سواری افزایش یافته است، اما این شرکت‌ها نتوانسته‌اند متناسب با رشد تولید، سودشان را افزایش دهند.

طبق این اطلاعات، جمع کل زیان سه ماهه شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پایان بهار به مرز ۱۲هزارو۵۰۰میلیارد تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با بهار پارسال ۲۶۲درصد رشد نشان می‌دهد.

به این معنا که با وجود افزایش سطح تولید، جمع کل زیان این شرکت‌ها در مقایسه با بهار پارسال ۹هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بدترین عملکرد را در بهار امسال شرکت ایران‌خودرو داشته که جمع کل زیانش ۳۶۸درصد افزایش یافته و از ۱۹۰۰میلیارد تومان به ۹هزارو۱۳۰میلیارد تومان رسیده است.

جمع کل زیان سایپا نیز با ۱۰۷درصد افزایش در بهار امسال به ۲۴۰۰میلیارد تومان رسیده است. زیان عملکرد پارس خودرو نیز در ۳ماهه امسال ۱۸۷درصد افزایش یافته است.

سرعت تولید زیان، افزایش یافت

مقایسه میزان زیان شرکت‌های خودروسازی‌ در فصل بهار با جمع کل زیان ۱۲‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد امسال سرعت زیان تولیدشده در شرکت‌های خودروساز افزایش یافته است.

به‌طور مثال، جمع کل زیان شرکت ایران‌خودرو در ۱۲‌ماه سال۱۴۰۱ معادل ۳۲هزار میلیارد تومان بود که اگر رویه فعلی در فصل بهار ادامه داشته باشد، احتمالا جمع کل زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو در پایان سال۱۴۰۲ از مرز ۳۶هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

در مورد سایپا و پارس خودرو نیز درصورت تداوم رویه فعلی جمع کل زیان سال مالی۱۴۰۲ احتمالا به ۹۵۰۰ و ۳۸۰۰میلیارد تومان خواهد رسید.

اضافه‌شدن این ارقام به زیان سال‌های قبل می‌تواند جمع زیان صنعت خودروسازی را افزایش دهد و بار مالی سنگینی را بر دوش دولت برجای بگذارد.

 در حال حاضر زیان جمع کل انباشته ۳شرکت زیان ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو بدون احتساب شرکت‌های زیرمجموعه (زیان تلفیقی) نزدیک به ۱۴۱هزار میلیارد تومان است که با تداوم رویه فعلی احتمالا این رقم تا پایان سال به مرز ۱۸۰هزار میلیارد تومان فقط برای شرکت‌های اصلی یا مادر خواهد رسید و چنانچه زیان شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت‌ها را هم به جمع کل اضافه کنیم، برآورد می‌شود جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی‌ در پایان سال‌جاری از مرز ۲۰۰هزار میلیارد تومان فراتر رود.

به‌زعم کارشناسان، بالا بودن هزینه‌های مالی در شرکت‌های خودروساز، برخی مشکلات مدیریتی و قیمت‌گذاری دستوری ازجمله دلایل افزایش زیان در این صنعت است.

در حال حاضر فقط‌ زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو بدون احتساب شرکت‌های زیرمجموعه (زیان تلفیقی) ۸۳هزار میلیارد تومان است.

اگر رویه فعلی ادامه یابد جمع کل زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو به‌طور قطع در پایان سال۱۴۰۲ از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.‌

منبع: همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

سخنگوی دولت: آیین نامه واردات خودرو در حال تدوین نهایی است

میلاد جانه

افت 13 هزار واحدی شاخص کل بورس

میلاد جانه

پسته ارزان شد | قیمت آجیل چهار مغز چقدر است؟

میلاد جانه

پیش بینی قیمت دلار/ دلار به مرز مقاومت نزدیک می‌شود

میلاد جانه

سخنگوی دولت: آمار نگران کننده‌ از افزایش هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳ شنیدیم

میلاد جانه

ایران بازار پسته را به آمریکا واگذار کرد/ سقوط قیمت پسته در بازار جهانی

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید