سرآمد اخبار
کنعانی
اقتصادسیاست

سخنگوی وزارت خارجه: آماده بازگشت به برجام بودیم اما آمریکایی‌ها اراده لازم را نداشتند

ناصر کنعانی گفت: آخرین پیش نویس مذاکرات برجامی در سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی آماده جمع بندی بود اما دولت آمریکا فرصت سوزی کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری و جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام عزای حسینی (ع) گفت: میلیون‌ها انسان عاشق در مسیر اربعین هستند و به تعبیر مقام معظم رهبری این روز بزرگ، رسانه پرشور عاشورا است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آینده برجام ادامه داد: آخرین پیش نویس مذاکرات برجامی در سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی آماده جمع بندی بود اما دولت آمریکا در یک محاسبه اشتباه و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین با فرصت سوزی از نهایی کردن این سند خودداری کرد و بار دیگر نشان داد که از اراده سیاسی لازم برای بازگشت به توافق برخوردار نیست.

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، شرکای ایران مصمم به توسعه مناسبات هستند

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه ادعای نشریه بلومبرگ در خصوص توافق تهران و واشنگتن در خصوص فروش نفت ادامه داد: برخی اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلف مطرح شود و ایران بار‌ها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماسی رفع تحریم‌ها معطل مذاکرات هم نیست و بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال می‌کند.

تهران منتظر برجام و یا نگاه آمریکا با دیگر کشور‌ها نمی‌ماند. در عمل نشان دادیم که نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از همه روش‌های قانونی بین‌المللی استفاده می‌کنیم و ایران در روند توسعه مناسبات خارجی از ظرفیت‌های خود استفاده کرده است و دولت‌های زیادی خواهان رابطه با ایران هستند.

ما توانسته‌ایم علی رغم تحریم‌های ظالمانه هم نفت خود را به بازار‌های جهانی صادر و هم نسبت خود را در جهان حفظ کنیم. البته قطعا تحریم‌های ظالمانه آمریکا محدودیت‌هایی را برای ایران و شرکای ما ایجاد کرده است. اما ایران و بسیاری از شرکای ایران نشان دادند که به اصل توسعه مناسبات علاقه دارند.

بریکس ظرفیت‌های فراوانی در حوزه تجارت خارجی برای ایران ایجاد کرده است

وی ادامه داد: پیوستن به بریکس، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد. تا الان دستاورد‌های قابل توجهی را در ارتقای حجم و سهم روابط اقتصادی و تجاری خارجی ایران به همراه آورده است. این توافقات و نقشه‌های راه امضا شده می‌تواند ما را در بازه‌های زمانی میان مدت و بلندمدت به اثرگذاری در روابط اقتصادی خارجی رهنمون کند و در معیشت مردم هم تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

ایران به دنبال اصلاح روابط ترکیه و سوریه مبتنی بر منافع دو کشور است

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به دمشق و سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران گفت: بخشی از مذاکرات ما با سوریه مسائل عدیده دوجانبه است.

بخش دیگر ناظر بر وضعیت روند سیاسی در این کشور و روند مبارزه با تروریسم است و بخش دیگر ناظر بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله تلاش مستمر ایران برای ایجاد بهترین شرایط برای حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه و از سرگیری روابط رسمی دو کشور است.

در دمشق و هم در گفتگو‌های دیروز با همتای ترکیه‌ای این مباحث مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. ایران امیدوار است در چارچوب تلاش‌های جاری و مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط دو کشور همسایه سوریه و ترکیه این تلاش‌ها به نتیجه لازم برسد.

از تلاش‌های دولت مرکزی عراق برای ثبات و امنیت حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق بیان کرد: امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند و اجزای توافق مشخص است و منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت عراق باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت داخلی عراق گفت: در امور داخلی عراق هیچ دخالتی نداریم. دولت عراق مسئول امور داخلی این کشور و ثبات در این کشور است اگرچه زمینه‌هایی برای شکل گیری برخی بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها وجود دارد. برای ما اصل حمایت از تلاش‌های دولت مرکزی این کشور برای ثبات و امنیت مهم است.

اعتصاب غذای شهروندان ایرانی بازداشت در بحرین شدیدا نگران‌کننده است

وی در پاسخ به سوالی درباره بحرین و شهروندان ایرانی بازداشت در این کشور گفت: واقعیت این است که ما نسبت به شرایط نامناسب این زندانیان و اعتصاب غذای این افراد به شدت نگرانیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین در زمینه رسیدگی مسئولانه به آن‌ها هستیم.

فشار‌های زندانبانان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و برخلاف موازین حقوق بشری و کرامت انسانی است.

ادامه این شرایط نگران کننده است. ما از دولت بحرین درخواست داریم به تقاضای زندانیان توجه و زمینه پایان اعتصاب غذا را فراهم کند.

اخبار مرتبط

رهبر معظم انقلاب: رژیم صهیونیستی به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد

میلاد جانه

اسامی ۱۸ داوطلب تایید صلاحیت شده برای انتخابات اتاق ایران اعلام شد

میلاد جانه

چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان

میلاد جانه

واردات خودرو برای همه مردم آزاد است

میلاد جانه

بورس، هفته را کاهشی آغاز کرد | کاهش ۲ هزار و ۳۱۴ واحدی شاخص کل

میلاد جانه

اقتصاد ایران ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را ندارد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید