سرآمد اخبار
کنعانی
سیاست

سخنگوی وزارت امور خارجه: طرح سلطان عمان یک توافق و طرح جدید نیست

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید، بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دهم مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا میلاد پیامبر اعظم و امام جعفر صادق (ع) را تبریک گفت و افزود: در هفته وحدت هستیم و ایام برگزاری اجلاس سالانه وحدت اسلامی که جمهوری اسلامی ایران هر ساله میزبان جمع زیادی از بزرگان و شخصیت‌های علمی و دینی و فرهیختگان کشورهای متعدد اسلامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار ابتکار عمان در مذاکرات هسته‌ای که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرده، اظهار داشت: امیرعبداللهیان در این خصوص توضیح دادند. ما بارها اعلام کردیم که به روند مذاکره برای بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام پایبندیم و روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم.

وی افزود: مذاکراتی در این خصوص به صورت غیرمستقیم با آمریکا هم انجام شد و برخی دولت‌های دوست ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاهای طرف‌ها مطرح کردند. توافق موجودی که برای بازگشت همه طرف‌ها به آن مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند و ایران به تعهداتش عمل کرد و متاسفانه دولت آمریکا و اروپایی‌ها از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند و دولت آمریکا یکجانبه و غیرمسؤولانه خارج شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشورهای دوست مطرح می‌شود و از جمله طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام و اجرای تعهدات کشورها در همان چارچوب است. ایران همانطور که بارها اعلام کرده از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای دوست و ابتکارعمل‌های آنها برای کمک به بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام استقبال می‌کند.

وی گفت: ایران از ابتکارعمل‌های کشورهای دوست از جمله ابتکار عمان حمایت کرده است.

کنعانی گفت: اگر طرف مقابل برای بازگشت متعهدانه و مسؤولانه آماده بازگشت به توافق باشد ایران آماده است کمک کند طرف ها به توافق برگردند. ایران به روند دیپلماسی و مذاکره برای بازگشت به توافق پایبند است ولی در عین حال تلاش‌های خود را در حوزه روابط خارجی و بین‌المللی صرفا به موضوع برجام گره نمی‌زند. به بازگشت به توافق برای رفع تحریم‌های ظالمانه پایبندیم و در آن مسیر تلاش می کنیم در عین حال به روند تلاش‌ها برای خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم‌ها پایبندیم و آن مسیر را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: از ابتکارعمل‌ها استقبال کرده و نشان دادیم با حسن نیت عمل می‌کنیم. روند جاری و وضعیتی که برای برجام رخ داد نتیجه عدم پایبندی طرف مقابل و به ویژه دولت آمریکا به توافق و نتیجه خروج غیرمسؤولانه و یکجانبه و غیرمتعهدانه دولت آمریکا از توافق است. وضعیت موجود نتیجه عدم جدیت آمریکا برای بازگشت مسؤولانه به توافق است.

کنعانی عنوان کرد: ایران نشان داده به مسیر دیپلماسی و مذاکره پایبند است و این مسیر را مادامی که در جهت تامین منافع ملت ایران باشد دنبال کرده و ادامه می‌دهیم. معطل مسیر مذاکرات برای بازگشت به برجام باقی نمی‌مانیم و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت در حوزه روابط خارجی و مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: مسیر توافق دوطرفه است و این مسیر را ایران مادامی که در چارچوب منافع خود باشد دنبال می‌کنیم. تبادل پیام‌ها از مسیرهای مختلف ادامه دارد و این یک مسیر دیپلماتیک است و این مسیر را همچنان مسیر بازی می دانیم و تماس‌ها و گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها همچنان برقرار است و ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به ایران این سفر را در چارچوب تماس‌ها بین ایران و ارمنستان درباره تحولات قفقاز جنوبی و تحولات اخیر در حوزه قفقاز برشمرد و افزود: دیروز گفت‌وگوهایی بین این مقام دولت ارمنستان با احمدیان انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی در این گفت‌وگوها مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: مهمان ارمنستانی گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و روابط بین ارمنستان و آذربایجان ارائه کرد. تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و فرصتی بود ایران دیدگاه‌ها و مواضع خود را در خصوص قفقاز مطرح کرد و لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان برای صلح و ثبات در منطقه به ویژه در مناسبات ارمنستان و آذربایجان مورد تأکید طرف ایرانی قرار گرفت.

وی افزود: امروز ملاقاتی با وزیر امور خارجه خواهد داشت و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. تحولات در قفقاز برای ایران حائز اهمیت است. ایران از کشورهای مهم و اثرگذار و صاحب نقش در تحولات منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملا روشن است. بارها دیدگاه خودمان را اعلام کردیم. معتقد به ضرورت تلاش مسؤولانه همه طرف‌ها برای حل و فصل اختلافات در چارچوب مذاکرات و راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز هستیم. از حل و فصل اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان از طریق راهکارهای سیاسی استقبال می‌کنیم. ما مخالف تغییر مرزهای بین المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم و اینکه اختلافات بین کشورهای منطقه از جمله بین این دو کشور باید در چارچوب روند سیاسی و مذاکره دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای حل شود و مخالف مداخلات فرامنطقه‌ای و حضور بیگانگان در منطقه هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اردوغان درباره زنگزور گفت: مخالف تغییرات مرزهای بین‌المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم. با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع کشورهای منطقه را تامین و باعث توسعه و رفاه مردم منطقه شود موافقیم. تأکید کردیم با تغییرات ژئوپلتیکی مخالفیم. از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم. در خصوص بازگشت قره باغ به آذربایجان موضع ما روشن بود و از بازگشت این سرزمین‌ها به عنوان سرزمین های اشغالی به دولت آذربایجان حمایت کردیم.

وی افزود:مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل حل و فصل است از گفت‌وگوهای منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشورها در این چارچوب حمایت می‌کنیم و همواره اعلام کردیم آمادگی کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های ۳+۳ هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق نیز اظهار داشت: سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و اینکه ایران تهدید دائمی تلقی شده است.

اخبار مرتبط

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران: ایران ظرفیت تولید هزار میلیارد دلاری را دارد

میلاد جانه

طلا فروشان و مردم با ثبت سرمایه‌های خود مشمول مالیات می شوند؟

چرا قیمت لاستیک به نرخ مصوب نزدیک شد؟ | یک توصیه به مردم برای خرید لاستیک

میلاد جانه

دست بالای خریداران در بازار مسکن | قیمت مسکن چقدر کاهش پیدا کرد؟

میلاد جانه

وزیر راه و شهرسازی: ۲۵ درصد جمعیت ایران مستأجر هستند

میلاد جانه

وزیر صمت: خودروها را ما تعیین قیمت نمی‌کنیم | همه چیز باید به سمت بازار برود

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید