سرآمد اخبار
عطر
اخبار داغاقتصاد

عطر چقدر گران شد؟ | آمار عجیب از عطرهای تقلبی در بازار

بر اساس مشاهدات میدانی طی سه سال گذشته قیمت عطر در بازار مصرف با افزایش ۵۰۰ درصدی مواجه بوده و بیشتر عطرهایی که پیش از ممنوعیت واردات محدوده قیمت زیر ۲۰۰ هزار تومانی داشتند امروز بالای یک میلیون تومان به فروش می‌رسند.

به گزارش همشهری، واردات عطر به کشور از تیرماه سال ۱۳۹۹ و در شرایطی ممنوع شد که ۹۰ درصد بازار عطر و ادکلن کشور با واردات تامین می‌شد و شرکت‌های داخلی تولیدکننده این محصول سهم زیادی از بازار نداشتند.

طی چهار سالی که از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گذرد، تعداد تولیدکنندگان فعال در این حوزه به شدت افزایش یافته و در سه سال گذشته که واردات عطر نیز ممنوع شد بیش از ۳۰ تولیدکننده دارای کارخانه در این حوزه فعال شده‌اند، اما با وجود تلاش شرکت‌های داخلی برای افزایش سهم بازار، همچنان بخش زیادی از محصولات این حوزه از طریق واردات زیرزمینی یا همان قاچاق تامین می‌شود.

عطرهای قاچاق تقلبی هستند

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور ضمن ارائه آماری از قاچاق عطر به کشور، بیشتر کالاهای قاچاق را تقلبی و غیراستاندارد توصیف کرد.

حمیدرضا بنائی، با اشاره به تداوم ممنوعیت واردات عطر به کشور برای سومین سال پیاپی، اعلام کرد: با توجه به نبود مجوز برای واردات قانونی، کالاهای سطح عرضه در این بخش، تماما تولید داخل یا قاچاق هستند و بیشتر محصولات قاچاق را کالاهای فیک و تقلبی تشکیل می‌دهند.

به گفته این فعال صنفی در حال حاضر نیمی از بازار عطرهای با قیمت متوسط، یعنی محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در اختیار کالای قاچاق است. در بخش عطرهای گران‌قیمت‌تر و بالای ۱.۵ میلیون تومانی این آمار ۴۰ درصد و درباره عطرهای ارزان‌قیمت زیر ۳۰۰ هزار تومانی، سهم محصولات قاچاق از بازار، ۳۰ درصد است.

این عضو انجمن واردکنندگان محصولات بهداشتی آرایشی درباره کیفیت کالاهایی که به صورت غیرقانونی به کشور وارد و در بازار توزیع می‌شوند، گفت: بیشتر این کالاهای قاچاق، عطرهای اصل نیستند، بلکه تقلبی هستند و واردکنندگان برای اینکه بتوانند ماندگاری را بالا ببرند از نظر بهداشتی کارهای غیراستانداردی روی این محصولات انجام می‌دهند.

عطر چقدر گران شد؟

بر اساس مشاهدات میدانی طی سه سال گذشته قیمت عطر در بازار مصرف با افزایش ۵۰۰ درصدی مواجه بوده و بیشتر عطرهایی که پیش از ممنوعیت واردات محدوده قیمت زیر ۲۰۰ هزار تومانی داشتند امروز بالای یک میلیون تومان به فروش می‌رسند.

قیمت‌ سرسام‌آور عطر و ادکلن در شرایطی است که مصرف‌کنندگان به‌رغم پرداخت هزینه گزاف، از کیفیت محصولاتی که می‌خرند اطمینانی ندارند و این بازار به محل سودجویی قاچاقچیان تبدیل شده است.

مصرف عطر در کشور چقدر است؟

بر اساس برآوردهای موجود، ۲۰ درصد حجم بازار آرایشی، بهداشتی را عطرها تشکیل می‌دهند. انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات، به جز شوینده‌ها را در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد و اعلام کرده است که ۲۰ درصد این میزان، یعنی ۱۴ هزار میلیارد تومان در اختیار عطریات است.

واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، در پی محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت واردات بخش زیادی از کالاهای مصرفی متوقف شد و علی‌رغم هشدارهای فعالان بازار و کارشناسان نسبت به افزایش قاچاق با توجه به تقاضای بازار، این ممنوعیت یک‌ سال بعد دامن عطرها را هم گرفت. در حالی که همان زمان سهم بازار عطر از تولیدات داخلی زیر ۱۰ درصد برآورد می‌شد.

اخبار مرتبط

قیمت جدید ۸ خودرو ایران‌ خودرو اعلام شد +جدول

میلاد جانه

افزایش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی/ معاملات طلا جاذبه ندارد

میلاد جانه

افت دلار، عامل کاهش شاخص بورس/ هیجان افت دلار زودگذر است

میلاد جانه

بازار خودرو ترمز برید/ آخرین قیمت پژو، تیبا، دنا، سمند، شاهین و کوییک +جدول

میلاد جانه

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

میلاد جانه

بارش باران و وزش باد در بیشتر نقاط کشور

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید