سرآمد اخبار
شوینده
اخبار داغاقتصاد

افزایش شوینده‌های تقلبی در بازار | عرضه محصولات تقلبی این برندهای معروف با قیمت های بالا

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی گفت: کاهش تولید، محصولات قاچاق و تقلبی را در بازار افزایش داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر مهرماه خبری در زمینه افزایش قیمت شوینده‌ها در همشهری آنلاین منتشر شد که واکنش انجمن صنایع شوینده و بهداشتی را به دنبال داشت.

همشهری آنلاین ۳۰ مهرماه در مطلبی با تیتر «نرخگذاری شوینده‌ها آزاد شد» به افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی در مردادماه پرداخت و نوشت که این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت مصوب جدیدی برای این محصولات اعلام نشده است.

در این مطلب اشاره شده بود که به نظر می‌رسد با خروج آخرین پودرهای شوینده از گروه ۲ کالاهای اساسی مشمول قیمتگذاری پیشینی، نرخگذاری کلیه محصولات شوینده به تولیدکنندگان واگذار شده باشد.

انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی چهارشنبه گذشته در واکنش به این مطلب با انتشار توضیحاتی هرگونه افزایش قیمت محصولات شوینده و همچنین آزادسازی قیمت این محصولات را تکذیب کرد. اما با توجه به شواهدی که در خصوص تغییرات قیمت برخی از محصولات شوینده در فاصله بین مرداد و شهریور در اختیار همشهری آنلاین بود، این موضوع در گفت‌وگو با رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی پیگیری شد.

شواهد همشهری از تغییرات غیرمجاز قیمت

پیگیری قیمت شوینده‌ها در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد علاوه بر افزایشی که بهار امسال در نرخ اقلام شوینده رخ داد، بعضی از این محصولات شهریورماه نیز برای بار دوم گران شدند که انواع مایع لباسشویی از جمله این اقلام است.

به طور مثال مایع لباس‌ مشکی ۱.۱ لیتری برند امو مردادماه با قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که شهریور این  قیمت به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در همین بازه زمانی، مایع لباسشوییHD  ۳لیتری سافتلن از ۱۴۰هزار تومان به ۱۵۴ هزار تومان ، مایع لباسشویی ۲ لیتری اکوواش از ۱۰۸ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان، مایع لباس مشکی ۲.۷ لیتری کامفورت از ۱۲۵ هزار تومان به ۱۴۳ هزار تومان و مایع ۱.۵ لیتری توربو برند راپیدو از ۱۰۵ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان تغییر قیمت داشتند.

مسئولان انجمن صنایع شوینده و بهداشتی پیش‌تر، دلیل تغییرت قیمت محصولات تولیدی این صنایع را افزایش ۱۵ درصدی نرخ مصوب این محصولات در فروردین ماه اعلام و عنوان کرده بودند که بعضی شرکت‌ها توزیع محصولات نرخ جدید خود را تا زمان اتمام محصولات قبلی به تاخیر انداخته‌اند، به همین دلیل یک شرکت به طور مثال در خرداد و دیگری در تیرماه افزایش قیمت داشته است. اما تغییرات قیمت در شهریور ماه نمی‌توانست از چنین دلیلی پیروی کند.

افزایش مایع تقلبی در بازار

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درباره رشد دوباره قیمت بعضی از محصولات این حوزه به همشهری گفت: اختلاف قیمت می‌تواند دو عامل داشته باشد؛ یا این محصولات تغییر کیفیت داشته و محصولات جدید هستند و یا محصول مورد نظر تقلبی و قاچاق بوده است.

بختیار علم بیگی افزود: در تابستان در پی مذاکراتی که با سازمان حمایت داشتیم قرار بود گروه کالایی و در نتیجه قیمت پودرهای لباسشویی تغییر کند اما این اتفاق تا امروز نیفتاده و بعضی از شرکت‌ها با توجه به تثبیت قیمت پودر، به تولید مایع های جدید یا در اوزان جدید اقدام کردند که قبلا در لیست تولید آنها نبوده،  در نتیجه قیمت این محصولات نیز با تولیدات دیگر متفاوت شده است.

وی، عامل دیگر اختلاف قیمت محصولات یکسان را افزایش قاچاق در بازار دانست و افزود: برند «امو» که به آن اشاره کردید ۲ سال است که به دلیل نبود صرف اقتصادی، پودر و مایع لباسشویی تولید نمی‌کند و تمام محصولات موجود در بازار با این برند قاچاق و تقلبی است.

به گفته این فعال صنفی، عرضه محصولات تقلبی با برندهای شناخته شده به امو محدود نمی‌شود و فروش محصولاتی با برند شرکت‌های گروه هنکل (پرسیل) یا با برند سافتلن نیز اخیرا به شکایت و پیگیری‌های دادگاهی از سوی این شرکت منجر شده است.

علم‌بیگی اضافه کرد: تا همین امروز ما ۱۰ تا ۱۵ اخطار از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌ایم که در جاهای مختلف محصولات تقلبی با برند ایرانی به فروش رسیده که این محصولات جمع‌آوری شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده با اشاره به کاهش تولید شرکت‌های صنایع بهداشتی گفت: وقتی محصول رسمی به بازار عرضه نمی‌شود بهترین فرصت برای سوءاستفاده کنندگان است، کمااین‌که محصولات امو یا گروه صنعتی هنکل هم تولید داخلی دارد و هم تولید خارج از کشور و در شرایط کاهش تولید داخل، قاچاق محصولات تقلبی تحت عنوان خارجی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نبود صرفه اقتصادی باعث شده تولید پودرهای لباسشویی با کاهش مواجه شود و بیشتر شرکت‌ها تولید مایع را در دستور کار قرار دهند، از آنجایی که در مایع، تقلب به راحتی انجام می‌شود، کالای غیر اصل در بازار  بیشتر شده است.

قیمتگذاری محصولات شوینده

آخرین خبرها از گروه‌بندی کالایی جدید ستاد تنظیم بازار کشور در مردادماه حاکی از این بود که قرار است قیمتگذاری پودرهای شوینده با توجه به تغییر گروه کالایی از ۲ به ۴، به صنایع واگذار شود اما به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، این مهم تاکنون انجام نشده است. علم‌بیگی در این زمینه گفت: ما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نرخ ارز، از تیرماه به دنبال افزایش قیمت بودیم امااین تغییر گروه هچنان عملی نشده و تولیدکنندگان از ارز ۳۸ هزار تومانی استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام صنفی، تولید محصولات شوینده در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ برابر نیاز کشور است و این در شرایطی است که صادرات نیز به دلیل مشکلات انتقال پول انجام نمی‌شود، در نتیجه بخشی از تولید در انبارها رسوب می‌کند و تولیدکنندگان به ناچار این محصولات را با قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند تا در بتوانند از بانک‌ها وام‌ها تسهیلات دریافت کنند.

اخبار مرتبط

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز

میلاد جانه

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد

میلاد جانه

تاکید ایران و عربستان بر افزایش تعاملات دوجانبه

میلاد جانه

کمرنگ شدن تورم با تداوم روند کاهش رشد نقدینگی

میلاد جانه

کاخ سفید: ما با‌ ایران اختلاف داریم‌

میلاد جانه

ماجرای گران‌ فروشی ۳۰ میلیون تومانی آیفون!

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید