سرآمد اخبار
بورس
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پایان بورس امروز 7 آبان 1402 / خیمه شب بازی در بازار سهام

بورس تهران امروز صحنه تناقضات زیادی بود. در حالی که شاخص کل بورس، رشد بیش از 10 هزار واحدی را ثبت کرد و 68 درصد از نمادها مثبت بودند، اما حجم و ارزش معاملات خرد کاهشی شد و خروج پول حقیقی ادامه یافت.

با توجه به انتقادات روزهای گذشته نسبت به موضع سازمان بورس به‌عنوان رگولاتور بازار سهام، منتقدان روند امروز بورس را شاخص‌سازی می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با آغاز هفته دوم آبان‌ماه، بورس تهران با ریزش بیش از 50 هزار واحدی شاخص کل روبرو شد و سطح حمایت دو میلیون واحدی را از دست داد.

در همین حال، روز گذشته بازار سهام شاهد فرار هزار و 400 میلیارد تومانی پول حقیقی بود و آژیر خطر را به صدا درآورد.

این روند نزولی که البته روز گذشته شدت گرفته بود، از ابتدای جنگ غزه آغاز شده و بیم و نگرانی را در میان اهالی بازار شدت بخشیده است. با این حال اما سازمان بورس تا کنون اقدام عملی و موثری در راستای بهبود وضعیت بازار و کنترل هیجانات انجام نداده است.

این رویکرد منفعل، طی روزهای اخیر انتقادات زیادی را برانگیخته بود و حتی پیشنهاد و سپس شایعه تعطیلی بازار سرمایه را بر سر زبان‌ها انداخت که البته از سوی سازمان بورس رد و تکذیب شد.

با این حال خبرهای در گوشی، حاکی از این بود که صبح امروز جلسه‌ای در سازمان بورس با موضوع کنترل وضعیت هیجانی بازار سرمایه در جریان بوده که به نظر می‌رسد نتیجه آن، روی تابلوی بورس امروز به نمایش درآمده است. نمایشی متناقض از شاخص‌سازی در روز رکود معاملات!

عملکرد شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد 10 هزار و 102 واحدی، معادل 0.52 درصد رشد کرد و به پله یک میلیون و 961 هزار و 318 واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل، افزایشی بود و با رشد پنج هزار و 842 واحدی، معادل 0.89 درصد رشد کرد و در سطح 659 هزار و 15 واحدی ایستاد.

امروز فرابورس هم سبز بود و شاخص کل این بازار با رشد 157 واحدی توانست ارتفاع 24 هزار واحدی را پس بگیرد و در سطح 24 هزار و 60 واحد قرار گیرد. گفتنی است امروز 68 درصد نمادهای بازار سهام مثبت بودند.

گفتنی است امروز گروه‌های لیدر بازار مانند خودرویی، شیمیایی، بانکی، فلزات اساسی و دیگر گروه‌های کوچکتر بازار عموما مثبت بودند.

نمادهای موثر

امروز نماد شپنا به تنهایی، شاخص کل بورس را بیش از 1000 واحد بالا برد اما با این حال، توان دیگر نمادها به این اندازه نبود و در نهایت، نمادهای فملی، فولاد، وبملت، بوعلی، شبندر و شتران با همدستی یکدیگر توانستند شاخص را حدود 9 هزار واحد دیگر بالا ببرند. در همین حال، امروز خگستر، خساپا، خودرو، سصفها، شستا، ثشاهد و ثامان، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در فرابورس هم امروز نمادهای خاور، بپاس، آریا، شگویا، حسینا، صبا و وسپهر، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل این بازار داشتند. در همین حال، خاور، فزر، نیان، کرمان، فرابورس، بمولد و زگلدشت، پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

حجم و ارزش معاملات خرد

امروز به‌رغم رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن، حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته کاهش جدی داشت؛ به نحوی که حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در روز جاری به 6 میلیارد و 100 میلیون برگه سهم رسید.

در همین حال ارزش معاملات خرد نیز در همین بخش، سه هزار و 406 میلیارد تومان بود. گفتنی است امروز اگرچه میزان خروج پول حقیقی کاهش یافت اما همچنان تداوم داشت و به 270 میلیارد تومان رسید.

اخبار مرتبط

حرکت بورس روی مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

زینب یزدانی

دوگانگی و تردید سهام داران در انتخاب سهام بزرگ یا کوچک

میلاد جانه

عدالت مالیاتی نداریم/ نمی‌توان فرار مالیاتی یک طلا فروش را به کل صنف نسبت داد

میلاد جانه

صادرات طلای سرخ ۵۱ درصد افزایش یافت

میلاد جانه

بیراهه «حمل‌ونقل» در ایران / ناوگان فرسوده، چالش اصلی است

میلاد جانه

فروش حضوری خودرو در نمایندگی ها آزاد شد | جزییات ثبت‌نام در نمایندگی‌های فروش

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید