سرآمد اخبار
خرما
اجتماعیاخبار داغاقتصادبازار

پشت پرده گرانی خرما در بازار / آفات به تولید ضربه زده است؟

رشید فرخی گفت: نسبت به تورم موجود در کشور، قیمت خرما افزایش چندانی نداشته است. باید برای تسهیل و خرید ارزان‌تر مصرف کنندگان، تفاهم مشترکی بین تامین کنندگان و فروشگاه‌ها برقرار شود.

خرما به عنوان یک میوه مهم و محبوب در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این میوه از زمان‌های قدیم در ایران کشت می‌شده و به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند در جهت تأمین انرژی و مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خرما در فصول پاییز و زمستان در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از مناطق کشور، به عنوان یک محصول محبوب و مهم شناخته می‌شود.

براساس گفته‌های مخاطبان و گزارش‌های میدانی در هفته‌های اخیر جهش قیمت محسوسی در خصوص خرما دیده شده است. قیمت خرما از مرغوب‌ترین آن که پیارم باشد به کیلویی ۴۱۰ هزار تومان رسیده است و در نوع دیگر آن یعنی خرمای مضافتی به قیمت هر کیلو ۷۵ هزار تومان رسیده است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما به بررسی ابعاد مختلف تغییر قیمت خرما در بازار داخلی و همچنین بررسی وضعیت صادرات خرما پرداخت که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

    محسن-رشید-فرخی

    قیمت خرما نسبت به تورم افزایش چندانی نداشته است

    محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما به خبرنگار گسترش نیوز  درباره تغییر قیمت در محصول خرما گفت: نسبت به تورم موجود در کشور، قیمت خرما افزایش چندانی نداشته و امسال سال خوب و پرباری برای اکثر استان‌های خرماخیز شاهد بودیم. به جز چند منطقه مانند بم که دچار خشکیدگی شده و بار امسال سبک‌تر و صادراتی‌تر از سال قبل است.

    وی  افزود: نکته‌ای هم در خصوص بازار مصرف داخلی مخصوصا برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد که باید به آن اشاره کنم و آن این است که بارها پیشنهاد شده برای تسهیل و خرید ارزان‌تر مصرف کنندگان، تفاهم مشترکی بین تامین کنندگان و فروشگاه‌ها توسط مسئولین مربوطه میسر شود تا مقداری از درصد سود بالای این فروشگاه‌ها به نفع مصرف کننده نهایی کسر گردد.

    قیمت جدید انواع خرما را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

    جدول-قیمت

    یکی از فعالان حوزه خرما درخصوص قیمت گفت: معمولا کارتن‌های ۸ کیلویی به بالای خرما، برای مصرف داخلی استفاده می‌شود و زیر ۸ کیلو برای صادرات کاربرد دارد. خرمای کبکاب در مقایسه با انواع دیگر خرما قیمت خوبی دارد و تغییری هم در مورد قیمت فروش آن شاهد نبوده‌ایم. قیمت‌ها اصولا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و قیمت مصوبی برای آن تعیین نمی‌شود. هر سال در مورد فروش خرما، مشکل کسری محصول نداشتیم ولی امسال فقط در منطقه بم و آن هم در مورد خرمای مضافتی دچار مشکل شده‌ایم و دلیل آن هم شرایط اقلیمی منطقه است.

    درباره مبارزه با آفات نخیلات اقدامی نشده است

    رئیس انجمن خرما درباره آفات مربوط به نخیلات و نحوه مبارزه با آن اشاره کرد: در خصوص آفات نخیلات خرما چند سالی است در برخی استان‌ها درگیر این موضوع شده است. علیرغم جلسات و قول‌هایی که داده شد برنامه و بودجه خاصی برای مبارزه با این آفات اختصاص پیدا نکرده است و خطر این آفات بسیار زیاد و به صورت ظاهری قابل تشخیص نیست و بعد از فراگیر شدن، نخل را از بین خواهد برد.

    در این موضوع یکی از فعالان در حوزه خرما نیز به گسترش نیوز گفت: برای از بین بردن سوسک سرخرطومی که خرما با آن مواجه است فعلا اقدامی را شاهد نبودیم. این آفت که نخل خرما با آن مواجه است به گونه‌ای است که از داخل تنه درخت رشد می‌کند و یکدفعه تنه نخل را از بین می‌برد.

    آخرین وضعیت صادرات خرما در کشور

    رشید فرخی درباره وضعیت صادرات خرما اظهار داشت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱.۳۰۰ هزارتن خرما برداشت سالیانه خرما است که حدود یک چهارم برای صادرات اختصاص می‌یابد. نکته قابل توجه این است که در برخی اقلام مانند مضافتی، محصول سبک‌تر برای صادرات و با کیفیت و سنگین‌تر برای مصرف داخل استفاده می‌شود.

    نکته دوم در خصوص صادرات این است که اگر مدیریت مناسب و تسهیل در روند صادرات فراهم گردد، تاثیر مثبتی در بازار داخل نیز خواهد داشت.

    فعال بازار خرما نیز در این خصوص اضافه کرد: صادرات خرما گاهی می‌تواند بر بازار داخلی تاثیر گذار باشد اما در چند سال اخیر تاثیر مستقیمی نداشته است و دلیل آن هم این است که موجودی خرمای ما تفاوتی نکرده است.

    امسال هم اتفاقا برعکس سال‌های گذشته کلیه ۶ استان ما که وظیفه تامین خرما را به عهده دارند، از نظر کیفیت و مرغوبیت با افزایش تولید روبرو بودند و دلیل این اتفاق هم بارندگی‌های خوب سال گذشته بوده است.

    منبع: گسترش نیوز

    اخبار مرتبط

    افزایش ۳۰ درصدی صادرات به عراق/ صدور ۱۰ میلیارد دلار کالای ایرانی به بغداد تا پایان سال

    میلاد جانه

    نگاهی به درآمدهای مالیاتی در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ | رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته

    میلاد جانه

    افت ۲۴ هزار میلیارد تومانی بورس | پیش بینی شاخص بورس در هفته بعد را ببینید

    میلاد جانه

    ۳ محصول سایپا در کنیا عرضه می‌شود

    میلاد جانه

    واکنش فوری وزارت رفاه به خبر حذف یارانه برخی دهک‌ها +جزییات

    میلاد جانه

    جزییات مهم درباره واریز یارانه / حساب سرپرستان در این تاریخ چک شود

    میلاد جانه

    دیدگاهتان را بنویسید