سرآمد اخبار
اقتصاد کشور
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

شرط رسیدن به رشد اقتصاد ۸ درصدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی به‌صورت پایدار در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش همشهری،‌ داوود منظور با تأکید بر اینکه محرمانه بودن انتشار برخی داده‌ها و مقابله با تحریم‌های احتمالی باید در سازوکار نشر و انتشار آمارهای جهانی مدنظر قرار گیرد، افزود: باید به‌گونه‌ای عمل شود که ضمن رعایت محرمانگی‌های لازم، بتوان واقعیت اقتصاد ایران را در سطح جهانی به‌درستی انعکاس داد و همین امر موجب می‌شود توان جذب سرمایه‌های خارجی افزایش یابد.

او تاکید کرد: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی الزامات و راهکارهایی برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی و سهم بهره‌وری در رشد اقتصاد را بررسی کرده و نحوه سیاست‌گذاری در این زمینه را در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی‌شدن این مهم قرار دهد.

از قدیم گفته‌اند سنگ بزرگ علامت نزدن است و مصداق آن را می‌توان در هدف‌گذاری نرخ رشد اقتصاد در برنامه‌های توسعه پیشین و آینده رصد کرد اما آیا واقعا رسیدن به نرخ ۸ درصد ماموریتی غیرممکن است؟ واقع ماجرا این است که می‌توان به این هدف رسید مشروط به اینکه الزامات آن رعایت و سوخت لازم هم تدارک دیده شود.

تحقق این هدف بستگی به بودجه‌ریزی دقیق و برداشتن موانع و افزایش بهره‌وری دارد تا در میدان عمل همه دنبال رقابت سالم و شفاف باشند و بی‌جهت رانت در اقتصاد توزیع نشود چرا که توزیع رانت به معنای ذبح بهره‌وری است.

از سوی دیگر سوخت حرکت موتور اقتصاد برای رسیدن به هدف ۸ درصدی هم باید مصون از گمانه‌زنی‌ها و رویاپردازی‌ها باشد و منابع رشد بهتر است شفاف و در دسترس باشد.

اکنون داوود منظور می‌تواند از روسای سابق سازمان برنامه جویا شود که چرا در رسیدن به رشد ۸ درصد ناکام بودند و با درس گرفتن از تجربه آنها، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی را بر مدار واقعیت‌ها قرار دهد تا شعارها. چرا که واقع‌بینی شرط نخست درست تصمیم گرفتن است و نهاد متولی می‌داند که تحقق برنامه‌ها بدون استحکام بودجه‌ها ممکن نیست.

اخبار مرتبط

آشفتگی بازار لاستیک خودرو/ نرخ های دولتی تب بازار را داغ کرد

میلاد جانه

فرشاد مومنی بررسی کرد؛ پیش بینی های عجیب آمریکا از رفتار چین! / تنها راه نجات ایران از منازعه آمریکا و چین؟

میلاد جانه

سخنگوی سازمان امور مالیاتی: فروشندگان باید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند

میلاد جانه

جزییات گشایش‌های ارزی و پیشی‌گرفتن عرضه ارز از تقاضا

میلاد جانه

خودروهای خارجی ۳ برابر قیمت واقعی در بازار ایران به فروش می رسند

بورس در اولین روز معاملاتی هفته قرمز پوش شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید