سرآمد اخبار
خاندوزی
اخبار داغاقتصاد

وزیر اقتصاد و دارایی خبر داد؛ کاهش ناترازی در بودجه سال ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ سعی کرده ایم با افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارکنان و ۲۰ درصدی بازنشستگان به سمت مهار تورم و کاهش ناترازی برویم.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه  دولت تلاش کرده  در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کسری، تورم کمتر و کاهش قدرت خرید کمتری به مردم تحمیل شود وبرخی از ارقام بودجه که در سال ۱۴۰۲ قدری بالاتر از عملکرد مصوب شده بود برای سال ۱۴۰۲ انجام نشود.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت بودجه سال ۱۴۰۳ یک بودجه واقعی‌تر در جهت انضباط بخشی با هدف توازن و رشد بخش غیر دولتی و مهار تورم در پیش داشته باشیم.

او می‌گوید:   نامه رئیس جمهور  در خصوص بودجه امروز آماده و تا دقایقی دیگر به مجلس ارائه می‌شود و با توجه به اینکه هدف گذاری بودجه سال ۱۴۰۲  حرکت کردن به سمت کاهش ناترازی است این اقدام را اجرایی کرده و با توجه به آنکه رئیس جمهور بار‌ها ناترازی در بودجه و انرژی، بانکی و صندوق‌های بازنشتگی یکی از مسائل کلیدی در نظر گرفته بود را کاهش داده ایم.

جهت گیری بودجه ۱۴۰۲ در بودجه امسال سعی شده انضباط مالی واقعی وجود داشته باشد و درآمد‌های لایحه بودجه را افزایش داده و درآمد‌های پایدار دولت افزایش محسوسی پیدا کرده است و تلاش شده است که هزینه‌های جاری و عمرانی با مدیریت صحیح با کمترین ناترازی مدیریت شود.

او تا کید کرد: در بودجه امسال حقوق کارکنان  ۱۸  و بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش یافته و سعی شده بخشی از ناترازی کارکنان و کسری‌های متحمل شده را کاهش دهیم و به سمت مسیر مهار تورم حرکت کنیم.

* بازگشت شرکت‌های دولتی و عمومی به ریل انضباط بخشی مالی

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در مورد شرکت‌های دولتی نیز با اصرار دو ساله دولت منجر به اصلاح عملکرد شرکت‌ها شده است از مجموع ۲۸۹ شرکت دولتی که صورت مالی منتشر کرده اند ۱۸۳ شرکت نسبت به سال گذشته افزایش سود داشته، ۴۸ شرکت از زیان دهی خارج شده اند، ۱۲۳ شرکت نیز از زیان انباشته خود که سال‌های قبل روی هم زیان ده بوده یا کاسته شده یا صفر گردیده است.

وی بیان کرد: از ۷۱۱ شرکت بخش عمومی، ۳۷۶ شرکت افزایش سود داشته اند و ۷۰ شرکت زیان ده نیز سال ۱۴۰۱ از زیان دهی خارج و ۴۷۰ شرکت از زیان انباشته خود کاسته یا به مرحله سود انباشته رسیده اند.

 او گفت: مجموعا عملکرد مدیریتی شرکتها، حاکی از این است که شفافیت مالی و اصرار دولت بر انضباط و پاسخگو کردن مدیران شرکت‌های دولتی مثل چوب ادب کننده منجر به اصلاح رویه‌ها و پنهان کاری‌ها شده است.

** چوب شفافیت رفتار بانک‌ها را اصلاح کرد

خاندوزى اظهار کرد:در خصوص بانک‌های دولتی از مجموع ۱۲ بانکی که دولت سهامدار است، در سال ۹۷ یک بانک سود خالص شناسایی کرده و بقیه بانک‌های تحت مدیریت دولت در عملکرد یکساله خود زیان تولید کردند.

وزیر اقتصاد یادآور شد: در سال گذشته تمام بانک‌های تحت مدیریت دولت غیر از یک بانک سودآور شدند و امیدواریم این بانک باقیمانده نیز در پایان سال جاری وارد آستانه سودآوری شود.

او بیان کرد: زیان خالص این بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود که در پایان سال گذشته به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است که نشانگر بهبود شاخص‌های عملکرد، مدیریت منضبط، کاهش ریخت و پاش‌ها است.

** قطع شریان‌های اقتصادی رژیم کودک‌کش صهیونیستی دستور کار دولت است

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: با توجه به اینکه دستور مقام معظم رهبری این است که شریان های اقتصادی رژیم اشغالگر قدس از سوی کشورهای اسلامی محدود و قطع شود، لیستی را وزارت امور خارجه به وزارت صمت ارسال کرده و وزارت صمت نیز به  سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ کرده و امروز به گمرک ایران ارسال می شود.و انشالله انتشار عمومی آن نیز انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

اسفند ماه روغن موتور توزیع نشد/افزایش روغن موتورهای تقلبی

میلاد جانه

پنبه، بی صاحب است | سازمان پنبه به اندازه یک وزارتخانه قدرت داشت

میلاد جانه

صادرات ۱۰۰ میلیونی دارو مورد قبول نیست / نارضایتی مدیر دارویی

میلاد جانه

پس‌لرزه‌های ارزی در بازار خودرو؛ ۲۰۶، تارا،دنا، دیگنیتی و جک چند شد؟

میلاد جانه

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۶ شهریورماه/ دلار یک کانال سقوط کرد

میلاد جانه

تولید نفت ایران به رتبه سوم اوپک بازگشت

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید