سرآمد اخبار
طلا
اخبار داغارز و طلااقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

واردات طلا سرعت گرفت | چقدر طلا وارد کشور شد؟

سرعت ورود طلا به کشور باز هم بیشتر شد. طبق تازه‌ترین اطلاعات از ابتدای امسال تاکنون ۱۳تن شمش طلا به ارزش ۸۳۳میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان ۲درصد کل واردات را شامل می‌شود.

روند ورود طلا به کشور بعد از مصوبه سال گذشته دولت سرعت گرفته و به‌نظر می‌رسد حتی در ماه‌های آینده سرعت بیشتری هم بگیرد.

به گزارش همشهری، هیأت وزیران ۶آذرماه۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت اقتصاد، طرح آزادسازی واردات شمش طلا، نقره و پلاتین را تصویب کرد.

با این مصوبه امکان واردات شمش طلا، نقره و پلاتین بدون ثبت سفارش فراهم شد. وارد کننده‌ها همچنین از رفع تعهد ارزی معاف شدند و نیازی به پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده هم ندارند. این مشوق‌ها جذابیت واردات شمش طلا را افزایش داد و منجر شد بسیاری از تجار واردات شمش طلا در فهرست اقلام وارداتی خود قرار دهند.

نخستین آثار مثبت این مصوبه دولت در ۵‌ماه سال‌جاری نمایان شد به‌طوری که مردادماه امسال گمرک اعلام کرد ۲هزارو۲۷۶ کیلوگرم شمش طلا به ارزش ۲۶۵میلیون‌و۳۷۶هزار دلار طلا از مرز هوایی فرودگاه امام(ره) وارد کشور شده این میزان ۱.۱درصد از کل واردات در ۵‌ماه امسال بود. حالا اما تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد روند ورود طلا به کشور حتی از ۵‌ماه نخست سال‌جاری هم شتاب بیشتری گرفته است.

۲ درصد کل واردات

گمرک اعلام کرده ارزش واردات طلا در پایان آبان‌ماه به بیش از ۱۳تن رسیده است. یعنی وارد کننده‌ها در ۸‌ماه امسال ۸۳۳میلیون دلار شمش طلا وارد کشور کرده‌اند که این میزان ۲درصد از مجموع کل واردات است.

به‌گفته وزیر اقتصاد در ۸‌ماه سال‌جاری جمعا ۲۴.۷میلیون تن کالا به ارزش ۴۲.۱میلیارد دلار وارد کشور شده است که این میزان از نظر حجم ۴درصد و از نظر ارزش ۱۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

مقایسه این آمار با میزان طلای وارد شده نشان می‌دهد طلا رتبه ششم اقلام عمده کالاهای وارداتی را به‌خود اختصاص داده است درحالی‌که تا پایان مردادماه طلا در رتبه نهم اقلام عمده وارداتی بود.

طلا از کجا وارد کشور شده است

گزارش گمرک نشان می‌دهد بخش عمده شمش‌های طلا همچون ۵‌ ماه سال‌جاری از گمرک فرودگاه امام وارد شده است. بعد از آن گمرک‌های باشماق، تبریز، مشهد، گمرک فرودگاه اصفهان، گمرک فرودگاه شیراز و گمرک اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

انتظار می‌رود با سیاست‌های جدید دولت سرعت ورود شمش طلا به کشور در ماه‌های آینده حتی بیشتر شود و ارقام موجود نیز این گزاره را تأیید می‌کند.

اقتصاددانان بر این باورند، واردات هر میزان طلا به کشور به‌ویژه در شرایط تحریمی می‌تواند روند با ثبات‌تری را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. در طول چند سال گذشته بسیاری از کشورها سیاست‌های خود را برای واردات طلا تسهیل کرده‌اند و حتی برخی بانک‌های مرکزی تلاش زیادی را برای افزایش ذخایر خود آغاز کرده‌اند.

تشدید جنگ‌های تجاری در دنیا اصلی‌ترین انگیزه برای واردات طلا به کشور است و ورود طلا حتی می‌تواند به تقویت پول ملی منجر شود.

اخبار مرتبط

فوری/ قبض گاز این افراد رایگان شد

میلاد جانه

نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند؟ | توضیحات سخنگوی صنعت برق

میلاد جانه

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران: واردات تکنولوژی سلیقه ها را راضی نگه می دارد

میلاد جانه

تایلند به دنبال افزایش میزان تجارت با ایران

میلاد جانه

آمار عجیب فرسودگی موتورسیکلت ها | اینفوگرافیک

میلاد جانه

وضعیت بازار خودرو پنجشنبه ۱۸ مردادماه / دنده معکوس قیمت پژو پارس، شاهین و پژو ۴۰۵

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید