سرآمد اخبار
بازار
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیکشاورزی

جزییات طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا | با کدام واحدهای صنفی برخورد می شود؟

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در مورد نحوه قیمت‌گذاری کالاهای مخصوص شب یلدا گفت: ملاک بازرسین ما برای برخورد با گرانفروشی، قیمت عرف کالاهای مخصوص شب یلدا است.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی در آستانه شب یلدا از روز گذشته خبر داد.

مسعود امرالهی به همشهری آنلاین گفت: هر سال با نزدیک شدن به مناسبت سنتی شب یلدا، مردم به دنبال تهیه مایحتاج مخصوص این شب می‌روند و تقاضا برای برخی کالاها از جمله میوه و آجیل و خشکبار افزایش می‌یابد.

امرالهی ادامه داد: بر این اساس، ما به عنوان دستگاه نظارتی بر بازار کالاهای اساسی، با همکاری اتاق اصناف تفاهم دوجانبه‌ای منعقد کردیم که طبق آن، نظارت در حوزه عمده‌فروشی‌ها به بازرسین جهاد کشاورزی واگذار شد و نظارت بر خرده‌فروشی‌ها هم به بازرسین اتاق اصناف سپرده شد تا مردم بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و منطقی تهیه کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح نظارتی شب یلدا از روز گذشته شروع شده است، افزود: هر چه به روزهای پایانی آذرماه نزدیک شویم نظارت بر بازار کالاهای اساسی تشدید خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد نحوه قیمت‌گذاری کالاهای مخصوص شب یلدا گفت: کالاهای مورد تقاضا برای شب یلدا بیشتر میوه، محصولات پروتئینی شامل گوشت و مرغ و آجیل و خشکبار است که هر کدام قیمت‌های متعارفی دارند و ملاک بازرسین ما برای برخورد با گرانفروشی، قیمت عرف این کالاهاست.

امرالهی توضیح داد: قیمت عرف یعنی قیمتی که کالا در زمان غیر پیک، به ‌آن قیمت فروخته می‌شود. درواقع، روال معمول این است که وقتی تقاضا برای کالایی افزایش می‌یابد قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند اما در مورد کالاهای اساسی شب یلدا خط‌کش نظارتی ما همان قیمت عرف این کالاهاست.

بر این اساس، با توجه به رصد روزانه قیمت‌ها از سوی بازرسین ما، قیمت دو هفته گذشته و حتی یک ماه گذشته این کالاها مدنظر است و چنانچه شاهد قیمت‌هایی بالاتر از آن باشند با واحد صنفی برخورد خواهند کرد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ با توجه به آنچه گفته شد، مردم اگر تخلفی در این زمینه مشاهده کردند و شاهد گرانفروشی یک واحد صنفی بودند می‌توانند آن را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.

بازرسین ما بعد از دریافت گزارش‌ها فورا ورود خواهند کرد و چنانچه اقدام به گرانفروشی مشهود باشد با واحد متخلف حتما برخورد جدی خواهد شد.

اخبار مرتبط

بانک مرکزی جزییات تامین ارز واردات شیرخشک را اعلام کرد

میلاد جانه

رشد بیش از ۲۴ هزار واحدی/ شاخص کل بورس سوار بر مدار صعودی

میلاد جانه

بازار خراب پاپوش فروش ها / کفش ۱ میلیون تومانی را بالای ۲ میلیون می فروشند!

میلاد جانه

بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ را بشناسید/ کدام بازار بیشترین سود را دارد؟

میلاد جانه

تداوم روند افزایشی نرخ گیاهان دارویی | قیمت هر کیلوگرم دارچین؛ ۲۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان

میلاد جانه

امضای توافق مهم روسیه با ایران در ماه جاری

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید