سرآمد اخبار
فرونشست
اجتماعیاخبار داغ

فرونشست ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری زمین طی یک سال

کارشناس مرکز زلزله‌نگاری گفت: با توجه به پدیده فرونشست ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری زمین طی یک سال باید نقشه‌های کلان آب در این بخش تهیه شود.

مسعود مجرب کارشناس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات با بیان اینکه اصفهان طی ۱۰ تا ۱۱ سال گذشته دو زلزله ۴ ریشتری را پشت سرگذاشته است گفت: با وجود آن که اصفهان بر روی مناطق گسل‌خیز نیست، وقوع زلزله می‌تواند در اثر فرونشست زمین و پایین رفتن آبخوان‌ها باشد.

وی ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه از زاینده‌رود که سرشاخه آن از چهارمحال‌وبختیاری است باعث شده که میزان فرونشست‌های زمین در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شود.

او بیان کرد: فرونشست‌های زمین باعث تشدید فشار بر روی لوله‌های گاز تشدید می‌شود که همین امر زمینه ساز احتمال وقوع ترکیدن لوله‌های گاز است که در این زمینه باید دولت ها و دستگاه های اداری تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

مجرب اظهار کرد: نقشه های کلان آب  برای جلوگیری از فرو نشست آب و زمین در شهرهای که در معرض وقوع فرو نشست هستند تهیه شده که این اقدام خود می تواند باعث کاهش فرونشست ها در کشور شود.

وی بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر فرو نشست زمین در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و تهران را داریم که در این زمینه باید تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

بمب ساعتی زیر پای تهران /اکثر کلانشهر ها درگیر فرونشست هستند

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید