سرآمد اخبار
بازار مرغ
بازاربازارها و خدمات مالی

وضعیت بحرانی بازار مرغ / مرغ بسته بندی در فروشگاه ها کیمیا شد

مسعود رسولی در پاسخ به چرایی این کاهش عرضه، گفت: برنامه بود که نیازهای شرکت‌های بسته‌بندی از طریق واردات تأمین شود، اما چند هفته‌ای می‌گذرد و این تأمین انجام نشده است و در نتیجه تولیدات شرکت‌ها نیز کاهش یافته است.

براساس مشاهدات میدانی از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مشاهده می‌شود که میزان عرضه گوشت و مرغ بسته‌بندی کاهش یافته است. دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور نیز عدم تأمین منابع گوشت و مرغ برای واحدهای بسته‌بندی را به عنوان علت این کاهش اعلام کرده است.

آن‌طور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شاید حدودا یک هفته‌ای می‌شود که عرضه محصولات پروتئینی بسته‌بندی با نوساناتی همراه شده است.

یعنی مرغ و گوشت در قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی به صورت باز وجود دارد، ولی عرضه این اقلام به صورت بسته‌بندی و قطعه‌بندی شده در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش یافته است.

مسعود رسولی – دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در گفتگو با خبرنگاران، در پاسخ به چرایی این کاهش عرضه گفت: قرار بود گوشت مورد نیاز شرکت‌های بسته‌بندی از محل وارداتی تامین شود، ولی چند هفته‌ای می‌شود که این تامین صورت نگرفته و تولیدات شرکت‌ها نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اعلام کردیم که اجازه دهید اقلام مورد نیاز این شرکت‌ها از بازار داخل تامین و نرخ نیز بر اساس قیمت بازار تعیین شود، ولی با این پیشنهاد موافقت نشده است، زیرا برای محصولات پروتئینی بسته‌بندی نرخ مشخصی تعیین شده که اجازه تغییر آن وجود ندارد.

دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور اضافه کرد: البته اخیرا شرکت‌ها مرغ مورد نیاز خود را از بازار داخل تامین و قیمت آن را براساس نرخ بازار تعیین کرده‌اند.

بی عدالتی در زمینه قیمت گذاری مرغ

محمد سلیمی تولید کننده مرغ گفت: قیمت مرغ نباید دستوری باشد و باید با قیمت تمام شده تولید مطابقت داشته باشد.

دولت کجا توانسته جوجه را به قیمت ۱۷ هزار تومان بدهد که از مرغدار مرغ ۵۴ هزار تومانی می خواهد؟ شما خودتان قضاوت کنید، زمانیکه جوجه ۳۵ هزار تومانی به مرغدار می دهند، مرغ ۵۴ هزار تومانی چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ تنها امید مرغداران به شب عید است که وضعیت بازار تغییر مثبتی داشته باشد. در غیر این صورت تعداد زیادی از مرغداران مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود می شوند.

وی افزود: در صورتی که کار مرغداران به تعطیلی برسند، باید مرغ از خارج از کشور وارد شود که بعید به نظر می رسد توانایی واردات این حجم از مرغ را داشته باشیم.

چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون قطعه مرغ ماهانه نیاز است. البته اگر براساس وزن استاندارد جهانی محاسبه کنیم، باید ۲۰۰ میلیون قطعه مرغ وارد شود، چون وزن مرغ های داخلی ۲ برابر وزن استاندارد جهانی است.

مرغ های یخ زده وارداتی نهایتا ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم تا ۱ و نیم کیلو گرم است ولی مرغ های داخلی بالای ۲ کیلو و حتی ۳ کیلو هم موجود است.

بنابراین وزن لاشه مرغ مهم است و در صورت تعطیلی واحدهای صنفی داخلی، دولت باید ۲۰۰ میلیون قطعه مرغ وارد کند و این حجم از نیاز کشور بعید به نظر می رسد از طریق واردات تامین شود.

قیمت مرغ نباید دستوری باشد

این تولیدکننده مرغ خاطرنشان کرد: درخواست عاجزانه ما این است که پا از گردن مرغدار بردارند! قیمت مرغ در سال گذشته دستوری بود و قیمت ۴۰ هزار تومان اعلام شد، ولی بازار به سمت ۳۰ هزار تومان هم حرکت کرد.

مرغداران اعتراض کردند اما جوابی که دریافت کردند این بود که این موضوع مربوط به میزان عرضه و تقاضا در بازار است و کاری از دست ما برنمی آید و اجازه جمع آوری مرغ های اضافه بازار را نداریم. بنابراین اغلب مرغداران مجبور شدند، مرغی که قیمت مصوب آن ۴۰ هزار تومان اعلام شده بود را به قیمت ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان به فروش برسانند.

سلیمی افزود: در زمانی که بازار اقدام به فروش بالاتر از قیمت مصوب مرغ می کند، تعزیرات ورود کرده و مدعی می شوند که اگر مرغدار جوجه گران تر خریده است، مقصر خودش است و مرغ باید به قیمت مصوب فروخته شود.

در مورد نهاده های دامی هم همین شرایط وجود دارد، گفته می شود که گران تر از قیمت مصوب خریداری نشود اما به این نکته توجه نمی شود که نهاده به قیمت مصوب در بازار یافت نمی شود و مرغدار مجبور است نهاده ها را به قیمت بالاتر خریداری کند.

وی ادامه داد: مرغداری وجود دارد که حدود ۴ ماه سویا خریداری کرده است اما بارگیری انجام نمی شود، در این شرایط بدون نهاده های دامی مرغدار چه تصمیمی باید بگیرد؟ وقتی جوجه وارد سالن می شود باید مواد مورد نیاز برای رشد آن تهیه شود و مرغدار ناچار است گران تر از قیمت مصوب بخرد.

در این شرایط مرغدار چند مرتبه مجبور می شود که هزینه نهاده های دامی بپردازد و در نهایت هم نهاده های دامی با کیفیتی نصیبش نمی شود.

تفاوت قیمت عجیب مرغ در چند شهر

این تولیدکننده مرغ اشاره کرد: قیمت مرغ در زنجان ۶۰ هزار تومان است و در تهران ۷۴ هزار تومان، چیزی حدود ۱۲ هزار تومان تفاوت قیمت در یک کشور اما باهزینه های برابر وجود دارد. چرا باید این اختلاف قیمت در ۲ استان وجود داشته باشد و این ۱۲ هزار تومان در وزن ۱۵۰ تن چقدر می شود؟ چیزی حدود بالاتر از ۲ میلیارد تومان ما به التفاوت یک مرغداری در زنجان و یک مرغداری در تهران است.

در صورتیکه جوجه، سویا و واکسن و تمام مایحتاج مورد نیاز به یک قیمت خریداری شده است، اما قیمت مصوبه خرید در یک شهر نسبت به شهر دیگر بالاتر است.

سلیمی در ادامه گفت: در برخی شهرها هزینه های حمل و نقل و انرژی بیشتری وجود دارد اما قیمت مصوب پایین تری نسبت به دیگر شهرها دارند.

بنابراین استان زنجان با دستور جهاد کشاورزی و استانداری قیمت مصوب مرغ را روی ۶۰ هزار تومان اعلام کرده است. این تفاوت قیمت مصوب در استان های مختلف بر اساس استانداری انجام شده و کاملا سلیقه ای است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

هشدار هواشناسی؛ این ۱۶ استان منتظر برف و باران باشند

میلاد جانه

پیش‌بینی یک فعال بازار طلا و سکه درباره قیمت‌ها در روزهای آینده

میلاد جانه

کرونا باز هم اوج می‌گیرد

میلاد جانه

کاهش قیمت جهانی طلا

میلاد جانه

جدیدترین قیمت انواع سکه و طلا در بازار | جدول تغییر قیمت‌ها را ببینید

میلاد جانه

رئیس اتاق بازرگانی تهران: قیمت گذاری دستوری؛ بلای جان اقتصاد ایران

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید