سرآمد اخبار
نکاشت و برداشت انواع نهال بادام دیم در زمین های کم آب - تصویر 1 (2)
اقتصادکشاورزی

نکاشت و برداشت انواع نهال بادام دیم در زمین های کم آب

یکی از درختان میوه که در بسیاری از مناطق کشور قابلیت کاشت به صورت دیم را دارد درخت بادام است، بنابراین در این خبر نامه قصد داریم تا شما را با اصول کاشت و برداشت انواع نهال بادام دیم در زمین­ های کم آب آشنا کنیم، نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید در مورد احداث باغ بادام دیم در نظر داشته باشید و بدون در نظر گرفتن این نکات احداث باغ بادام دیم با شکست مواجه خواهد شد، با ما باشید تا این نکات را به شما آموزش دهیم.

شرط اصلی برای احداث باغ بادام دیم در مناطق مختلف کشور

در مورد احداث باغ بادام دیم یک شرط لازم و اساسی وجود دارد، در واقع در هر منطقه­ای که به لحاظ شرایط آب و هوایی برای کاشت درخت بادام مناسب باشد شما نمی­توانید اقدام به احداث باغ بادام دیم کنید و باید یک شرط اساسی برای احداث باغ بادام دیم وجود داشته باشد که در ادامه به آن اشاره می­کنیم.

همانطور که می­دانید احداث باغ بادام دیم به این معنا است که شما درخت بادام را می­کارید اما آبیاری به صورت دستی انجام نمی­دهید و قرار است بارندگی­هایی که در طول سال اتفاق می­افتد نیاز آبی درختان بادام در باغ دیم را تامین کند، در این صورت شما تنها و تنها در مناطقی می­توانید باغ بادام دیم احداث کنید که میزان بارش به اندازه کافی باشد.

تحقیقات نشان داده در مورد ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی بادام در صورتی که در یک منطقه میانگین بارش در سال 300 تا 350 میلیمتر باشد احداث باغ بادام دیم امکان پذیر خواهد بود، اما در این مناطق باید اقدامات بسیار مهم برای جمع آوری بهینه آب باران و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب از طریق تبخیر سطحی انجام شود که در ادامه خبرنامه به آنها نیز خواهیم پرداخت.

آماده سازی زمین برای کاشت نهال بادام دیم در مناطق مختلف کشور

همانطور که پیش­تر نیز بیان شد در احداث باغ بادام دیم از آنجایی که آبیاری انجام نمی­شود باید اقداماتی برای جمع آوری حداکثری آب باران انجام شود، در مرحله آماده سازی زمین برای کاشت نهال بادام دیم باید این اقدامات به صورت شیب بندی اصولی باغ و ایجاد سیستم جمع آوری آب انجام شود، سیستمی که آب باران را به پای درختان هدایت کند و از هدر رفت آب باران در زمان بارش جلوگیری کند.

نکته مهمی که در زمان آماده سازی زمین برای احداث باغ بادام دیم باید در نظر داشته باشید میزان شوری و مواد غذایی موجود در خاک است، در زمین­های شور درختان سریع­تر و بیشتر تشنه می­شوند و بنابراین باید شوری خاک پیش از احداث باغ بادام تا حد ممکن اصلاح شده باشد.

در زمان آماده سازی زمین برای احاث باغ بادام دیم باید اطلاعات کامل در مورد میزان مواد غذایی موجود در خاک داشته باشید، توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از کودهای ازته سبب رشد رویشی بیشتر و تشنگی بیشتر درختان بادام می­شود، بنابراین نوع و میزان کود در زمان کاشت باید اصولی تعیین شده باشد.

بهترین نهال بادام دیم برای کاشت در باغات مناطق مختلف کشور

از آنجایی که در باغ بادام دیم آبیاری انجام نمی­شد این موضوع بسیار اهمیت دارد که از ارقامی از بادام استفاده شود که مقاومت بیشتری نسبت به خشکی و کم آبی دارند، این ارقام به ویژه در تابستان که هوا گرم و تبخیر بالا است در برابر کم آبی مقاومت داشته و کیفیت و راندمان تولید میوه در این درختان تحت تاثیر تابستان قرار نمی ­گیرد.

بهترین نهال بادام دیم در بین ارقام مختلف و تجاری بادام نهال بادام آذر خوشه­ای است، این رقم بادام که در کاشت آبی توانسته رکورد 4 تا 5 تن باردهی را بزند در باغات دیم می­تواند تا 2 تن محصول تولید کرده و به دلیل مقاومت بالایی که به خشکی وکم آبی دارد می­تواند گزینه بسیار مناسب­تری در احداث باغات دیم بادام باشد.

مالچ پاشی باغ بادام راهی برای کنترل هدر رفت آب در باغ بادام دیم

همانطور که می­دانید یکی از دلایل اتلاف آب ذخیره شده در خک در تابستان در باغات دیم تابش آفتاب گرم تابستان است، در واقع با تابش آفتاب بر سطح خاک بخش بزرگی از آب ذخیره شده از خاک تبخیر شده و از دسترس ریشه درخت خارج می­شود و درست در زمانی که درخت بادام به این آب نیاز دارد دچار تشنگی خواهد شد.

برای جلوگیری از هدر رفت آب در باغات دیم بادام به ویژه در تابستان پای درختان مالچ پاشی انجام می­شود، این مالچ پاشی هدر رفت آب از خاک از طریق گرمای خاک را به صفر نزدیک می­کند، مالچ پاشی البته اصول خاص خود مانند انتخاب نوع مالچ مناسب را دارد که می­توانید در این خصوص با مشاوران ما در تماس بوده و بهترین نوع مالچ را با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه خود انتخاب کنید.

برنامه کود دهی درخت بادام در باغ دیم

یکی از مواردی که عدم توجه کافی و درست به آن سبب شکست در باغداری دیم بادام می­شود کود دهی درخت بادام در باغ بادام دیم است، برنامه کود دهی در باغ بادام دیم نمی­تواند شبیه به برنامه کود دهی باغات آبی باشد، در باغات دیم همانطور که پیش­تر نیز گفته شد نباید بیش از اندازه از کودهایی مانند کود ازته استفاده شود که رش رویشی را بیشتر کرده و سبب ایجاد تشنگی بیشتر می­شود.

استفاده از کود پوسیده دامی در باغ بادام دیم مجاز است اما باید استفاده از آن به اندزه و در زمان مناسب باشد، از این کود باید تنها در زمستان و به صورت چالکود استفاده کرد و میزان استفاه از آن باید با صلاحدید کارشناسان متخصص باشد.

شما باید هر ساله از خاک و برگ درختان بادام آزمایش بگیرید و با ننشان دادن نتیجه آزمایش به یک متخصص برنامه کود دهی مناسب باغ خود را دریافت کنید، باغات بادام دیم در کود دهی بسیار حساس هستند و نباید بدون مشورت کردن با متخصص اقدام به کود دهی خودسرانه کنید.

کنترل آفات و بیماری­های بادام در باغ دیم

در باغات دیم به دلیل تنش آبی که وجود دارد کنترل آفات و بیماری­های بادام از اهمیت بیشتری برخوردار است، توجه داشته باشید که در باغات دیم خسارت آفات چوبخوار، پوستخوار، ریشه خوار و آفات مکنده به دلیل کاهش فشار آوندی نسبت به باغات آبی افزایش پیدا می ­کند.

بنابراین شما باید در باغات دیم مبنای خود را بر جلوگیری از ورود و ایجاد خسارت بگذارید تا اینکه پس از طغیان یک آفت بخواهید به فکر کنترل آن باشید، در این باغات در صورتی که یک آفت طغیان کند کنترل آن بسیار دشوار خواهد شد.

برای جلوگیری از ورود باید نهال کاملا سالم را خریداری کرده و همچنین باغ خود را به صورت مرتب پایش کنید تا در صورت آلوده شدن یک درخت آفت را در نطفه خفه کرده و اجازه طغیان را به آن در باغ خود ندهید.

نکاشت و برداشت انواع نهال بادام دیم در زمین های کم آب - تصویر 1 (1)
نکاشت و برداشت انواع نهال بادام دیم در زمین های کم آب – تصویر 1 (1)

کلام آخر

در این خبرنامه با نکات مهمی در مورد احداث باغ بادام دیم در مناطق مختلف کشور آشنا شوید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و یا خرید نهال بادام مناسب باغ بادام دیم می­توانید به سایت نهالستان پالیز که در این زمینه تخصص بسیار بالایی دارد مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما به صورت رایگان در تماس باشید.

09141832393

09144501008

دیدگاهتان را بنویسید