سرآمد اخبار
مسکن
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

افزایش قیمت خانه در کلانشهرها / گرانی مسکن قطعی شد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: مطابق آمار، قیمت خانه در کلانشهرها طی ماه های گذشته رشد چشمگیری داشته و این افزایش قیمت تاثیرات منفی بر زندگی و معیشت مردم گذاشته است. شهرهای بزرگ روز به روز و به دلایل مختلف مهاجرپذیرتر از سابق می شوند و بی توجهی به روستاها و شهرهای کوچک ادامه دارد.

عملکرد دولت می‌تواند تأثیر زیادی بر بهبود وضعیت بازار مسکن داشته باشد. برخی اقدامات دولت از جمله تعیین نرخ‌های بهره‌گیری و سیاست‌های تسهیلات مسکن ممکن است از طریق سیاست‌های مالی و پولی تأثیر مستقیمی بر بازار داشته باشند.

همچنین دولت می‌تواند اقدامات تنظیمی در زمینه ساخت و ساز و توسعه مسکن انجام دهد که می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کند. علاوه بر این، سیاست‌های مالی و مالیاتی دولت نیز می‌تواند تأثیرگذاری بر وضعیت بازار مسکن داشته باشد. از سمت دیگر، عدم پیش‌بینی و استقرار سیاست‌های مستقر و پایدار نیز می‌تواند بازار مسکن را تحت تأثیر قرار دهد.

عوامل دیگری نظیر ایجاد تنوع و ارتقاء زیرساخت‌های شهری، تنظیم قوانین ساخت و ساز، ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به سازندگان و خریداران مسکن، ایجاد زمینه‌های اشتغال و توسعه اقتصادی مناطق مختلف، بهبود سیستم مالیاتی و مالی، ارائه وام‌های مسکن با شرایط مناسب و ارتقاء تکنولوژی در صنعت مسکن که دولت می‌تواند به وسیله این موارد بر بازار مسکن تأثیر بگذارد.

دولت سیزدهم حساب ویژه ای روی طرح نهضت ملی باز کرده بود و همواره از این پروژه به عنوان راهکاری مناسب برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه یاد می کند. به باور اکثر کارشناسان و تحلیل گران حوزه مسکن، عملکرد دولت در این زمینه جای نقد بسیاری دارد و تعلل در پیشبرد و تحویل واحدهای مسکونی می تواند اعتماد مردم را به کلی از بین ببرد.

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع و تحلیل عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در این بخش، گفت و گویی با علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

نقش مهم حوزه مسکن در سبد خانوار

علیرضا پاک فطرت درباره تاخیر دولت در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به متقاضیان و تاثیرات این اتفاق بر اعتماد مردم گفت: به طور کلی، حوزه مسکن تابع مسائل مربوط به اقتصاد کلان کشور، نرخ تورم و سطح درآمد مردم است. این حوزه مهم و حیاتی، تابع اقلام تعیین کننده تورم مثل خودرو، طلا، سکه و ارز است که نقش مهمی در سبد نیازهای مردم ایفا می کند.

او ادامه داد: به عنوان مثال، در بحث خودرو صحبت از فولاد به میان آورده می شود و اهمیت آن در ساخت بدنه مطرح است که تاثیر به سزایی در قیمت خودرو دارد. البته این مطلب که نرخ خودرو طی سال های اخیر روند صعودی داشته و کنترل مطلوبی روی این مسئله صورت نگرفته، باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

با این رویه نمی‌توان قیمت مسکن را مدیریت کرد

پاک فطرت افزود: عملکرد نهادهای مربوطه در این زمینه قابل دفاع نبوده و ما در مجلس نسبت به آن انتقاد داریم. در خصوص حوزه مسکن نیز وابستگی به مصالح ساختمانی نظیر سیمان مطرح است که به طور مستقیم روی بهای آن تاثیر می گذارد.

نماینده مجلس تصریح کرد: بدون توجه و اعتنا به شاخص های مهم اقتصادی، نمی توان قیمت مسکن را مدیریت کرد و وعده های بزرگ در این خصوص داد. در ابتدا باید ثبات اقتصادی را ایجاد کنیم و سطح حقوق و دستمزد مردم را متناسب سازی کنیم؛ پس از آن می توان از کاهش نرخ ها سخت گفت و به مردم وعده داد که در تاریخ مشخصی اتفاقات مثبت و خوبی رخ خواهد داد.

افزایش قیمت خانه در کلانشهرها

پاک فطرت در رابطه با نرخ مسکن در کلانشهرها به گسترش نیوز گفت: مسکن کالایی محسوب می شود که به شدت تابع عرضه و تقاضا است و بدون درنظر گرفتن این دو مورد مهم، نمی توان به انتظار بهبود شرایط نشست و امیدهای واهی به خود و دیگری داد.

وی در ادامه مطرح کرد: مطابق آمار، قیمت خانه در کلانشهرها طی ماه های گذشته رشد چشمگیری داشته و این افزایش قیمت تاثیرات منفی بر زندگی و معیشت مردم گذاشته است. شهرهای بزرگ روز به روز و به دلایل مختلف مهاجرپذیرتر از سابق می شوند و بی توجهی به روستاها و شهرهای کوچک ادامه دارد. در شرایط عرضه کم، میزان تقاضا زیاد می شود و بالطبع قیمت ها صعودی می شود.

عملکرد ضعیف دولت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ارتباط با عملکرد دولت در پیشبرد پروژه مسکن ملی عنوان کرد: عملکرد دولت در این خصوص و در کلانشهرها، ضعیف بوده و هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. دولت در بحث جهش تولید مسکن قصد سرمایه گذاری در شهرهای جدید را دارد که شهرهای اقماری کلانشهرها محسوب می شوند.

پاک فطرت یادآور شد: این تصمیم دولت را می توان به فال نیک گرفت؛ به این علت که با این اقدام مهاجرت ها به سمت حومه شهرها منتقل می شود. البته مسائل مربوط به حمل و نقل و مدیریت این موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت باید وظیفه تسهیل‌گری خود را در مورد حمل و نقل به خوبی انجام دهد تا مردم وارد دردسرهای تازه نشوند.

وی در پایان اضافه کرد: درصورت فراهم سازی سیستم حمل و نقل ریلی و اتوبان های مناسب ، بسیاری از مشکلات برطرف شده و فشار روی مردم کاهش پیدا می کند. البته که این تدابیر به طور غیر مستقیم روی بازار مسکن و وضعیت قیمتی اثر گذار است و مردم هم تاثیر آن را حس خواهند کرد.

اخبار مرتبط

بحران نگران کننده در کشور / خشکسالی تمام نشد!

میلاد جانه

امکان بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه | حذف شرط سنی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم

میلاد جانه

جزییات جدید درباره نرخ خرید تضمینی گندم / اتاق اصناف خبر داد

رئیس اتاق بازرگانی ایران: اجازه نمی‌دهیم اتاق ایران به پناهگاه سیاسیون تبدیل شود

میلاد جانه

صادرات میگو به ۹۰ میلیون دلار رسید

میلاد جانه

آمار عجیب فرسودگی موتورسیکلت ها | اینفوگرافیک

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید