سرآمد اخبار
جهرمی
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیسیاست

سخنگوی دولت: مجلس شاکله لایحه بودجه را تغییر داد| بیش از ۴۰۰ همت ناترازی در لایحه بودجه

سخنگوی دولت گفت: ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه طبق گزارش دستگاه‌های متولی در وزارت اقتصاد، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم، تاکید کرد: در حوزه تامین ارز صنعت و معدن، نسبت به چهار سال قبل، ۶۳ درصد رشد را شاهد بودیم.

بهادری جهرمی با اشاره به حوزه تجارت افزود: در ۱۷ کشور مقصد صادراتی، مراکز تجاری فعال شده که هم معرف فعالان اقتصادی تجاری در کشورهای مختلف است و هم در انجام تشریفات قانونی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تسهیل‌گری می‌کنند در همین راستا کسب و کار با این بازارهای صادراتی رونق بیشتری خواهد داشت.

سخنگوی دولت از دستورات اکید رئیس جمهور به چند وزارتخانه برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب خبر داد و بیان کرد: رییس جمهور برای اجرای تدابیر و فرمایشات رهبر انقلاب دستوراتی به وزرای نفت، نیرو، اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است. روز یکشنبه هیأت وزیران با آیین نامه اجرایی یکی از مواد قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موافقت کرد و آن را به تصویب رساند.

وی در همین راستا افزود: سال گذشته هم آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ این قانون تصویب شده بود و بر همین اساس هیچ مجوزی بدون اجرای این آیین نامه صادر نمی‌شود. پیشتر هم برای ماده ۲۴ این قانون، آیین نامه اجرایی پیشنهاد شد که بر اساس آن پیش بینی پذیری و شفافیت را برای مجموعه های اقتصادی افزایش خواهد داد.

همچنین پیرو فرمایشات رهبر انقلاب اقدامات متعددی در ۲ سال و نیم در دولت رقم خورده است مثلا با اصلاح رویه های گمرکی و نظامات گمرکی که مستمرا تغییر می کرد، بخشنامه های آن به حدود نصف کاهش یافت و زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی از مراجعی مانند غذا و دارو که بیش از ۱۱ روز بود به میانگین حدود ۶ روز کاهش یافته است. در شاخص امنیت سرمایه گذاری کشور در سال گذشته رشد داشته است در حوزه جذب سرمایه داخلی و خارجی هم افزایش سرمایه گذاری را در مجموعه های تولیدی داشته ایم.

دبیر هیات دولت با اشاره به جذب نخبگان در این دولت مطرح کرد: در این دولت تدابیر مختلفی اندیشیده شده است که یکی از آن عضویت در هیات های علمی است بر اساس اراده خود دولت و پیگیری های بنیاد ملی نخبگان مصوباتی در این زمینه برای تسهیل فرآیند جذب نخبگان داشته ایم، برای بورسیه شدن المپیادی ها هم مصوباتی داشته ایم. مقدمات جذب نخبگان نهایی شده و در مرحله تامین بودجه هستیم. معاون علمی و فناوری هم در جلسه دولت توضیحی در این باره داد و رییس جمهور مهلت دو یا سه هفته ای برای تسریع جذب آنها صادر کرد.

ثبت شرکت های دانش بنیان در این دولت ۳ برابر شده است

سخنگوی دولت بیان کرد: همچنین جذب نخبگان در شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها در دستور کار دولت قرار دارد. ثبت شرکت های دانش بنیان در این دولت ۳ برابر شده است حمایت های مختلفی از این شرکت ها صورت گرفته است. ۴ هزار فرصت بورسیه برای جذب نخبگان در خودروسازی ها و فولادی ها و نفتی ها ایجاد شده است در حوزه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی هم مصوباتی داشته ایم امرز روز آخر سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی است دفتر هیات دولت هم در این فراخوان ۱۲ پست برای جذب نخبگان در کمیسیون های تخصصی دولت درخواست داده است همه این فرآیندها برای اشتغال نخبگان در حال انجام است.

بهادری جهرمی در باره تغییرات مجلس در لایحه بودجه و ایجاد ناترازی در آن بیان کرد:طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته اند ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک پنجم کل بودجه کشور مصارفی اضافه شده که منابعی برایش پیش بینی نشده است.

وی در تشریح راهکارهای دولت برای رفع ناترازی حوزه انرژی، گفت: استاندارد مصرف انرژی در کشور کمی بالاست، دولت برای حل مشکل ناترازی در تولید و مصرف انرژی، راهکارهای غیرقیمتی را در پیش می‌گیرد. افزایش عرضه و تولید و همچنین مبارزه با قاچاق از جمله راهکارهایی است که دولت برای رفع این ناترازی‌ها پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی انرژی، کشور بتواند به تراز بهتری در حوزه مصرف دست پیدا کند.

اخبار مرتبط

سخنگوی دولت؛ امیدواریم احیای برجام تا پایان این دولت انجام شود / هیچ بن‌بستی در مذاکرات وجود ندارد

زینب یزدانی

توضیحات رئیس سازمان برنامه درباره افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

میلاد جانه

قالیباف: کمیسیون تلفیق بودجه پس از تقدیم لایحه بودجه تشکیل شده است

میلاد جانه

وزیر اقتصاد: ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را تسویه کردیم

میلاد جانه

سخنگوی دولت: مذاکرات اولیه با دو بانک غیردولتی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس انجام شد

میلاد جانه

سخنگوی دولت: بانک مرکزی همچنان مرجع اعلام نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی است

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید