سرآمد اخبار
روغن موتور
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

اسفند ماه روغن موتور توزیع نشد/افزایش روغن موتورهای تقلبی

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، به بازار گفت: شرکت نفت بهران و شرکت نفت سپاهان روغن موتور جهت فروش در روزهای پایانی سال گذشته به بازار عرضه نکردند.

امید محمدی؛ خبرگزاری بازار- روغن موتور در بازار به دلیل فقدان نظارت های لازم طی یک ماه اخیر ۱۰۰ هزار تومان گران شد؛ بررسی های میدانی خبرنگار «بازار» نشان می دهد که مشتریان حاضر به خرید گران مشروط به وجود روانکار هستند. کارشناسان و سیاستگذاران معتقد به عدم توزیع یا دپو روغن موتور توسط «شبکه توزیع» برای کسب سود بیشتر هستند، از سوی تولید کنندگان روغن موتور نیز مدعی عرضه محصول به عاملین جهت پخش در شبکه فروش هستند. باتوجه به اینکه وزارت صمت و سایر سازمان های ذیربط بیشترین نظارت را به عملکرد تولیدکنندگان روغن موتور دارند، ظاهرا توجه به شبکه توزیع در این میان فراموش شده است.

اسفند ماه روغن موتور توزیع نشد

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، در خصوص توزیع انواع روانساز به خبرنگار «بازار» گفت: در اسفندماه سال گذشته شبکه توزیع تولیدکنندگان روغن موتور محصولی جهت فروش و تنظیم بازار پایان سال عرضه نکردند، این درحالیست که بیشترین میزان فروش روانکارها در روزهای پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی است.

این فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه کدام روانسازان بیشترین غیبت را در بازار داشتند، بیان کرد: شرکت نفت بهران و شرکت نفت سپاهان در میان چهار تولیدکننده بزرگ روغن موتور، روانسازانی بودند که روغن موتور جهت فروش در روزهای پایانی سال گذشته به بازار عرضه نکردند.

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود: در روزهای پایانی سال گذشته و ایام تعطیلات نوروزی انواع روغن موتورهای «نفت بهران» با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی در بازار مواجه شدند

این کارشناس بازار روانسازها که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر گرانی روغن موتورها در روزهای پایانی سال جاری، توضیح داد: در روزهای پایانی سال گذشته و ایام تعطیلات نوروزی انواع روغن موتورهای «نفت بهران» با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی در بازار مواجه شدند.

یک فروشنده روغن موتور که نخواست نامش فاش شود: همزمان با تغییر قیمت روانکارهای خارجی، روانکارهای تولید داخل نیز تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری احتمالا افزایش قیمت ۵۰ درصدی خواهند داشت

وضعیت روغن موتورهای خارجی چگونه است؟

یک فروشنده روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، در خصوص عرضه روانکارهای خارجی یا تولید شرکت های بخش خصوصی به خبرنگار این رسانه گفت: همزمان با عدم توزیع روغن موتور توسط چهار شرکت بزرگ تولید کننده، فروش روانکارهای خارجی نیز تحت تاثیر قرار و روند کاهشی را دنبال کرد. در روزهای پایانی سال گذشته شرکت های بخش خصوصی روانکاری به بازار با امید به افزایش قیمت در سال جاری عرضه نکردند.

این فروشنده روانکارها در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی بر احتمال افزایش قیمت روانکارهای خارجی در سال جاری توضیح داد: با توجه به نوسان نرخ ارز طی یک ماه گذشته احتمالا پس از تعطیلات نوروزی قیمت روغن موتورهای خارجی در بازار تغییر کند.

وی افزود: همزمان با تغییر قیمت روانکارهای خارجی، روانکارهای تولید داخل نیز تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری احتمالا افزایش قیمت ۵۰ درصدی خواهند داشت. زیرا شبکه توزیع معمولا در فروردین ماه حاضر به عرضه روغن موتور به فروشندگان نیست.

افزایش روغن موتورهای تقلبی

روغن موتورهای تقلبی زمان در بازار افزایش خواهند داشت که عرضه محصول با کیفیت و اصلی توسط سازندگان یا شبکه توزیع به بازار قطع شود، فروشندگان روغن موتور در بازار تهران به خبرنگار این رسانه اعلام کردند؛ بزودی باید منتظر توزیع و فروش روغن موتورهای تقلبی در سایه نبود نظارت ها به شبکه توزیع در کشور باشیم. زیرا سودجویان با استفاده از فرصت عدم توزیع و سفرهای نوروزی اقدام به فروش محصولات تقلبی خواهند کرد.

سال گذشته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی گفت و گو با نگارنده این گزارش بارها خبر از بهبود وضعیت شبکه توزیع دادند. اما ظاهرا شبکه توزیع روغن موتور در کشور نه تنها به سامان نشد، بلکه اکنون عامل تعیین قیمت روغن موتور یا حتی انتخاب زمان عرضه را به دست گرفته است.

در سال ۱۴۰۲ یک تولید کننده بزرگ روغن موتور مدعی سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی برای شبکه توزیع محصولاتش در کشور بود، بررسی خبرنگار «بازار» نشان می دهد که این تولید کننده نه تنها موفقیتی در عرضه روانکارها کسب نکرده، بلکه در روزهای پایانی سال جاری محصولی در بازار عرضه نکرده است.

به نظر می رسد مافیایی توزیع روغن موتور در بازار شکل گرفته و شاید سیاستگذاران یا ناظران به فروش روغن موتور از اظهار نظر در این خصوص واهمه دارند

مسئولان پاسخگو نیستند

مخاطبان عزیز رسانه بازار، جهت تکمیل این گزارش بارها با مسئولان و سازمان های ذیربط تماس گرفتیم، اما متولیان بازار روغن موتور حاضر به پاسخگویی یا حتی گفت و گو در خصوص وضعیت فعلی عرضه روغن موتور نبودند. در این میان عده ای از مسئولان تعطیلات نوروزی را بهانه و خواستار فرصت دهی به شبکه توزیع یا تعیین قیمت شدند، به نظر می رسد مافیایی توزیع روغن موتور در بازار با دیگر در حال قدرت نمایی است و شاید سیاستگذاران یا ناظران به فروش روغن موتور از اظهار نظر در این خصوص واهمه دارند.

اخبار مرتبط

قیمت جدید مرغ را ببینید/ به این شرط قیمت مرغ می‌ریزد

میلاد جانه

معاون وزیر نفت: اختلال در ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت رخ داده| شرایط تا پایان امروز عادی می‌شود

میلاد جانه

۹۱.۷ درصد چک‌ها در مهر ۱۴۰۲ وصول شد

میلاد جانه

افزایش ۳۰ درصدی سفر‌های خارجی به ایران

میلاد جانه

مجمع تشخیص با ایجاد ۳ منطقه آزاد جدید در کشور موافقت کرد

میلاد جانه

تکمیل انتخاب خودرو برای ۶۴۳ هزار متقاضی در سامانه یکپارچه

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید