سرآمد اخبار
بانک مرکزی
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمه

نرخ بهره بین بانکی سال ۱۴۰۳ را نزولی آغاز کرد

نرخ بهره بین بانکی پس از اوج‌گیری در روزهای پایانی سال گذشته، به روند نزولی خود در سال جدید ادامه داد و در دومین هفته این سال نیز افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با آغاز سومین هفته فروردین ماه، بانک مرکزی که در پایان هر هفته نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو مربوط به هفت روز منتهی به 15 بهمن ماه را نیز منتشر کرد.

اعداد و ارقامی که بانک مرکزی ارائه کرده حاکی از آنند که نرخ بهره بین بانکی پس از اوج‌گیری در روزهای پایانی سال گذشته، به روند نزولی خود در سال جدید ادامه داده و در دومین هفته این سال نیز افت کرده است. البته حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو که قیمت پول در بازار باز را تعیین می‌کند، همچنان در سطح 23 درصد میخکوب شده و بیشتر از یک سال است که تغییری نکرده است.

تداوم روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، نرخ بهره بازار بین بانکی که در هفته آخر سال 1402 به سطح 23.66 درصدی و سقف 5 ماهه خود رسیده بود، در سال جدید روندی کاهشی را در پیش گرفته است. طوری که پس از افت 0.04 واحد درصدی و رسیدن به 23.62 درصد در نخستین هفته سال، در هفته دوم فرودین ماه نیز به افت خود ادامه داد. طوری که این هفته نیز 0.04 واحد درصد دیگر از ارتفاع این نرخ کاسته شد و میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی به 23.58 درصد رسید.

خبری از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی نیست

نرخ بهره بین بانکی در حالی دو نخستین هفته‌هاس سال را نزولی آغاز کرده که در این دو هفته گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده و مشخص نیست که عملکرد بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی به چه شکل بوده است.

مطالعه بیشتر: عقب‌نشینی نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۸ درصد/ عطش بانک‌ها برای پول تمامی ندارد
این در حالیست که به طور معمول، نرخ بهره بین بانکی رابطه‌ای معکوس با تزریق پول بانک مرکزی در این بازارها دارد و این احتمال وجود دارد که افت این نرخ به واسطه افزایش مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و بازار شبانه باشد. موضوعی که به زعم برخی از کارشناسان اقتصادی، می‌تواند در بلندمدت، آثار تورمی را در پی داشته باشد.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

بانک‌ها در برخی مواقع طی فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند. آنها در این شرایط بهره‌گیری از سازوکار بازار بین بانکی و استقراض از بانک‌های دیگر، کسری وجوه خود را برطرف کنند. البته گاهی اوقات بانک مرکزی نیز به عنوان وام‌دهنده در این بازار وارد شده و با تامین منابع موردنیاز بانک‌ها، سیاست‌های پولی خود را اعمال می‌کند.

لازم به ذکر است که بانک‌های مقروض وظیفه دارند که وامی که دریافت کرده‌اند را در سررسیدی از پیش تعیین شده که عمدتا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل مشخص شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

اخبار مرتبط

فعال حوزه پوشاک: مشکل فروش پوشاک تولید داخل را در بازار کشور برطرف کنید

میلاد جانه

معاون بانک مرکزی اعلام کرد: تعدیل ۱۷ درصدی تورم نقطه به نقطه

جزییات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله | زمان و مبلغ ضمانت

میلاد جانه

دولت نزد طرفداران خودش هم سرشکسته شد/ سه دهک در ایران در فقر مطلق هستند

میلاد جانه

معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛ آغاز مذاکرات تجارت آزاد با پاکستان از ۲ هفته آینده

میلاد جانه

گزارش امروز بازار خودرو/ پژو پارس ۳۵ میلیون تومان گران شد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید