سرآمد اخبار
تولید
اخبار داغاقتصادصنعت و معدن

شاخص قیمت تولید بخش صنعت 1.6درصد افزایش یافت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،‌ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22.6 درصد شد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (21.0 درصد)، 1.6 واحد درصد افزایش یافت.

به گزارش فارس؛‌ شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت بهمن ماه 1402 (بر مبنای سال پایه 1395) اعلام شد.
در بهمن ماه 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22.6 درصد می‌­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (21.0 درصد)، 1.6 واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کل

در بهمن ماه 1402، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت 1083.0 می­باشد که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 1.3 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22.6 درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 30.4 درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

در بهمن ماه 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) 1.3 درصد می­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (1.1 درصد)، 0.2 واحد درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در بهمن ماه 1402 نسبت به ماه قبل، 1.3 درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با 3.7 درصد مربوط به گروه “ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری” و کم­ترین تورم ماهانه با 0.1 درصد مربوط به گروه “ساخت وسایل نقلیه‌ی موتوری، تریلرو نیم تریلر” می­باشد. همچنین در این ماه گروه “ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو” با تورم صفر درصد مواجه بوده است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

در بهمن ماه 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22.6 درصد می‌­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (21.0 درصد)، 1.6 واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در بهمن ماه 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، 22.6 درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با 54.7 درصد مربوط به گروه “ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر” و کمترین تورم نقطه به نقطه با 1.0 درصد مربوط به گروه “ساخت فلزات پایه” می­باشد.

کاهش تورم سالانه

در بهمن ماه 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه­ی منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، 30.4 درصد می­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (31.1 درصد)، 0.7 واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 30.4 درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با 69.8 درصد مربوط به گروه ” ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر” و کم­ترین تورم سالانه با 17.8 درصد مربوط به گروه “ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی” می­‌باشد.

اخبار مرتبط

پیش‌بینی مهم یک کارشناس از نرخ تورم پیش رو/ مراقب شوک ارزی باشید

میلاد جانه

لغو پروازهای حج عمره تا ۱۷ دی‌ماه

میلاد جانه

تاثیر ترمیم قیمت نان بر جلوگیری از گران‌فروشی و کم‌فروشی

میلاد جانه

مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به ۲۱ روز افزایش یافت

میلاد جانه

نرخ تورم مردادماه اعلام شد

میلاد جانه

توافقنامه تجارت آزاد با ایران، گام بلندی بود

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید