سرآمد اخبار
کرباسیان
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانسیاستگزارش و گفتگو

نرخ تورم در سطح ۴۰ درصد می‌ماند یا بالاتر می‌رود؟ / «گیر» اصلی اقتصاد ایران مشخص شد

معاون وزیر صمت دولت روحانی می‌گوید: یکی از گیرهایی که دولت فعلی دارد و در دولت نهم و دهم هم به طور جدی داشتیم، این است که از تجربه و تخصص و مشورت دلسوزان و عاشقان جمهوری اسلامی ایران و کسانی که تفکرشان ممکن است از نظر سیاسی با آنها فرق بکند، استفاده نمی‌شود.

شاخص‌های اقتصادی تا پایان سال چه مسیری را دنبال می‌کند؟ این سوالی است که همچنان در فضای مبهم اقتصادی در میان آنانی که با اقتصاد در ارتباط هستند، مطرح می‌شوند. اعداد و ارقام مختلفی درباره پیش‌بینی‌ها از نرخ تورم، ارز، رشد اقتصادی و نقدینگی شنیده می‌شود، اما این‌که اقتصاد در نهایت چه مسیری را دنبال خواهد کرد، به اعتقاد اقتصاددان و تحلیلگران اقتصادی، به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در داخل کشور و همچنین تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی ارتباط دارد.

با این حال، به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد ایران با ۵ واقعیت بزرگ مواجه است: تورم پایدار، رشد اقتصادی کم‌جان، حجم نقدینگی بالا، رکود شدید اقتصادی و ریسک‌های سیاسی مواجه است.

تورم چه مسیری را می‌رود؟

در همین خصوص مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

این اقتصاددان تصریح می‌کند: من فکر می‌کنم برای این‌که کشور بتواند از بحران اقتصادی بگذرد، باید دولت به راهکارهای جدیدی فکر کند و با پشتیبانی حکومت حرکت کند؛ وگرنه تا سیاست‌ها و تعاملات بین‌المللی اصلاح نشود و نتوانیم به درآمد و هزینه کشور تعادل دهیم، مشکلات را همچنان خواهیم داشت.

کرباسیان با اشاره به بدهی‌های دولت، عنوان می‌کند: در آخرین گزارشی که خزانه‌داری کل کشور داده بود، نزدیک به ۱۳۰۰ همت بدهی دولت بود. شرکت‌های دولتی هم بیش از ۲ همت بدهی داشتند. این عددها یعنی قرض از مردم و اقتصاد و نشان می‌دهد که بالاخره یک روزی باید صاف شود.

وی متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

معاون وزیر صمت دولت روحانی می‌افزاید: یکی از گیرهایی که دولت فعلی دارد و در دولت نهم و دهم هم به طور جدی داشتیم، این است که از تجربه و تخصص و مشورت دلسوزان و عاشقان جمهوری اسلامی ایران و کسانی که تفکرشان ممکن است از نظر سیاسی با آنها فرق بکند، استفاده نمی‌شود.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

نرخ ارز چه تغییری می‌کند؟

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

رشد اقتصادی پایدار نیاز داریم

این اقتصاددان درباره مسیر رشد اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز می‌گوید: رشد اقتصادی منوط به پارامترهای مختلفی است که اولین پارامتر، مربوط به سرمایه‌گذاری است؛ این‌که تولید افزایش یابد و صادرات اتفاق بیفتد. ما باید بپذریم که در مورد رشد اقتصادی وضعیت‌مان اصلا مناسب نیست.

کرباسیان می‌افزاید: طی سال‌های متعدد رشد اقتصادی ما در بهترین حالت ۲ و ۳ درصد بوده است. به جز یک مدتی که در دهه ۸۰ به نزدیک ۷ درصد رسیدیم، رشدی نداشتیم.

وی عنوان می‌کند: الان می‌گویند که نرخ رشد اقتصادی به نزدیک ۵ درصد رسیده است. من یک مثالی می‌زنم. این مثل یک آدمی می‌ماند که ۵ متر زیر آب است و دارد غرق می‌شود و می‌گویند باید جشن بگیریم که نیم‌متر از زیر آب بالا آمده است، یعنی همچنان ۴.۵ متر زیر آب است و هنوز در حال غرق شدن است.

کرباسیان تاکید می‌کند: اگر ما بتوانیم ۷، ۸ سال رشد ۵، ۶ درصد را حفظ کنیم، مهم است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بازار طلا لرزید/ قیمت جدید طلا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

میلاد جانه

امیرعبداللهیان: اسرائیل فورا خلع سلاح اتمی شود؛ فردا دیر است

میلاد جانه

ثبت رکورد ۵.۳ میلیون اظهارنامه مالیاتی اصناف و مشاغل

میلاد جانه

خودروهای خارجی ۳ برابر قیمت واقعی در بازار ایران به فروش می رسند

پیش‌فروش جدید بلیت قطارهای مسافری آغاز شد

میلاد جانه

دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید