سرآمد اخبار
بازار اجاره
اخبار داغاقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

بازار اجاره دلاریزه شده است/ کف تورم اجاره بها ۳۰ درصد است

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم اجاره‌بها در سال 1402 رقمی معادل 52 درصد بوده است. این در حالی‌ است که چشم‌انداز قیمت‌ها امسال نیز افزایشی برآورد می‌شود. اما این افزایش از چه زمانی کلید خواهد خورد؟ عضو هیات رئیسه صنف مشاوران املاک تهران در این باره گفته است: «از ابتدای جابه‌جایی‌ها که تقریباً از اوایل اردیبهشت تا شهریورماه ادامه دارد، شاهد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، اجاره‌بها در سال 1402 تورم افسارگسیخته‌ای را تجربه کرد. برخی از مستاجران در شهر تهران هنگام تمدید قرارداد خود تا 100 درصد افزایش رهن و اجاره را نیز تجربه کردند.

در این بین، آمارهای رسمی نیز حاکی از آن است که سال گذشته نرخ اجاره رشدی بالغ بر 39.6 درصد نسبت به سال 1401 پیدا کرده است. همچنین در تهران نیز تورم اجاره، نرخ 52 درصد را به ثبت رسانده که هر دو نرخ، رکورد رشد سالانه اجاره‌‌بها در تاریخ ثبت آمارهای اجاره را به ثبت رسانده است.

بازار اجاره تحت تاثیر قیمت دلار است

مهدی کرباسیان، عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، در مورد تاثیر افزایش قیمت دلار بر تورم اجاره‌بها به تجارت‌نیوز گفت: «بازار اجاره تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفته و دلاریزه شده است. اگر این دلاریزه شدن از بین برود یا دولت بتواند قیمت دلار را کنترل کند، قیمت مسکن نیز کنترل می‌شود و در نهایت کنترل بر بازار اجاره نیز تقویت خواهد شد.»

او در این باره افزود: «دولت سالانه سقف افزایش قیمتی 25 درصدی را تعیین می‌کند که باعث شده است افزایش قیمت متوالی در هر سال، تبدیل به عرف شود.»

کرباسیان در خصوص سقف 25 درصدی افزایش قیمت‌ها توضیح داد: «تعیین سقف اقدام مناسبی نبود، زیرا ممکن است صاحب ملک بخواهد 10 تا 15 درصد افزایش قیمت برای سال جدید در نظر بگیرد، اما هنگامی که نرخ 25 درصدی تصویب می‌شود، مالکان بالاتر از این مبلغ نیز افزایش قیمت خواهند داد.»

افزایش اجاره‌بها با رشد تورم همبستگی دارد

کرباسیان همبستگی تورم و اجاره‌بها را محرک دیگر رشد تورم در این بازار معرفی کرد و گفت: «افزایش اجاره‌بها با با تاثیر از رشد تورم، امسال هنوز خود را نشان نداده است، اما با توجه به مصوبه دولت می‌توان گفت به‌ طور میانگین اجاره‌بها 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت. در تهران نیز تورم قیمت از 30 درصد کمتر نمی‌شود.»

اجاره‌بها از ابتدای اردیبهشت‌ماه افزایش می‌یابد

این عضو هیات رئیسه صنف مشاوران املاک تهران همچنین درباره زمان افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره اظهار کرد: «از ابتدای جابه‌جایی‌ها که تقریباً از اوایل اردیبهشت تا شهریورماه ادامه دارد، شاهد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود.»

افزایش اجاره‌بها، مستاجران را مجبور به جابه‌جایی می‌کند

کرباسیان در مورد تاثیر رشد تورم اجاره‌بها بر جامعه نیز عنوان کرد: «رشد تورم اجاره‌بها باعث شده است تعداد زیادی از مستاجران به حاشیه‌نشینی روی بیاورند. اکنون بسیاری از مستاجران هستند که ابتدا به حاشیه‌ شهر تهران مانند پرند و پردیس مهاجرت کرده‌اند و پس از اینکه این مناطق نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند سرانجام برای بار دوم به شهرستان‌ها نقل مکان کرده‌اند.»

مشاوران املاک نقشی در افزایش اجاره‌بها ندارند

او درباره نقش مشاوران املاک در افزایش اجاره‌بها توضیح داد: «مشاوران املاک نقشی در افزایش قیمت اجاره‌ها ندارند. این مالکان هستند که میزان افزایش قیمت را به بنگاه‌ها اعلام می‌کنند. مشاوران هم موظف به اجرای خواسته مالک هستند.»

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به چشم‌انداز تورم و قیمت دلار و همچنین صعود انتظارات تورمی در سال جدید، نرخ اجاره‌بها نیز افزایشی خواهد بود. اما با توجه به اینکه سال 1402 بازار اجاره در تهران رشدی معادل 52 درصد پیدا کرده باید دید امسال این بازار چه عددی را ثبت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۲ مهر ۱۴۰۲ /جدول

میلاد جانه

تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن عبور کرد

میلاد جانه

واکنش به توقف طرح تخصیص یارانه بنزین از خودرو به اشخاص

میلاد جانه

آغاز بررسی برنامه هفتم توسعه از هفته آینده

میلاد جانه

قیمت جدید گوشت اعلام شد

میلاد جانه

لوازم خانگی از حمایت تا انحصار | مصرف کننده تنوع می خواهد

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید