سرآمد اخبار
اقتصاد ایران
اجتماعیاخبار داغارز و طلااقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیگزارش و گفتگو

آمارهای رسمی واقعیت سفره مردم را منعکس نمی‌کنند

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: آمارهای داخلی و رسمی کشور تمام واقعیت معیشت و سفره زندگی مردم را منعکس نمی‌کنند و بین آمارهای اقتصاد دستوری و بازار تفاوت فاحش وجود دارد، بنابراین موجبات خطای تحلیلی در گزارشات نهادهای بین‌المللی در داخل کشور می‌شود.

وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آمارها و گزارش‌های بین‌المللی از شاخص‌ها و وضعیت اقتصادی ایران و منبعی که نهادهای بین‌المللی برای داده‌کاوی به آن رجوع می‌کنند، اظهار داشت: درباره اطلاعات و داده های منتشر شده در نهادهای بین‌المللی از شاخص‌های اقتصاد کلان ایران، باید بگویم که این شاخص‌ها و آمارها عمدتا متکی به گزارش‌های رسمی مراکز آماری ایران، اخذ می‌شود و برخی تحلیل‌های کمی دستگاه‌های دولتی در کشور و در برخی شاخص‌ها مانند کسب و کار مبتنی بر نظرسنجی از فعالان اقتصادی است. همچنین گاهی برخی آمارهای غیر رسمی کشور هم را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: با این حال چون راستی آزمایی صورت نمی‌گیرد و آمارهای داخلی و رسمی کشور تمام واقعیت معیشت و سفره زندگی مردم را منعکس نمی‌کنند و بین آمارهای اقتصاد دستوری و بازار تفاوت فاحش وجود دارد، بنابراین موجبات خطای تحلیلی در گزارشات نهادهای بین‌المللی در داخل کشور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان نمونه، اختلاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت دلار در مرکز مبادله با بازار آزاد موجب شده تحلیل‌ها و آمارهای نهادهای بین المللی براساس گزارشات مراکز آماری داخلی با واقعیت داخل کشور همخوانی نداشته باشد. در ضمن ساختار اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران موجب شده قیمت کارخانه‌ای بیشتر کالاها و محصولات تولیدی با قیمت بازاری آنها متفاوت باشد.

وحید شقاقی‌شهری درباره گزارش اخیر بانک جهانی از جمعیت نیم درصدی فقر مطلق در ایران و کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در در کشورمان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ گفت: درخصوص شاخص‌های بین‌المللی فقر هم همین مساله صادق است بطوریکه در اعلام شاخص‌ها عمدتا قیمت دلار رسمی ملاک است درحالیکه دستمزد و هزینه زندگی شاغلان و کارگران کشور براساس قیمت دلار بازار آزاد محسابه می‌شود و کالاها و خدمات در کشور عمدتا با قیمت دلار غیررسمی ارزش گذاری می‌شوند.

وی تاکید کرد: در مجموع باید گقت که اقتصاد دستوری و نظام چند نرخی ارز در اقتصاد ایران موجب شده واقعیت زندگی مردم با آمارهای منتشره همخوان نباشد.

اخبار مرتبط

اتفاق عجیب در پرونده فساد چای/ چه کسانی از قبل هشدار دادند اما شنیده نشد؟

میلاد جانه

افزایش خزنده قیمت گوشت گوساله | هر کیلو گوشت گوساله چند شد؟

میلاد جانه

خرید تضمینی گندم به ۳۳۰ هزار تن رسید

میلاد جانه

سقوط شدید قیمت طلا / خریداران منتظر معجزه!

میلاد جانه

تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است/ فقط ۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم

میلاد جانه

کاهش قیمت جهانی طلا

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید