سرآمد اخبار
بورس تهران
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز ۹۰۰همت گذشت | ۵ میلیون نفر سهامدار صندوق ها

برای نخستین‌بار ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در حدود ۵میلیون نفر از ایرانیان در آنها سهامدار هستند از مرز ۹۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به‌گزارش همشهری آنلاین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از چنددهه پیش به‌عنوان یک ابزار کارآمد برای سرمایه‌گذاری عامه مردم در بورس به دنیا معرفی شدند و بیشتر از یک‌دهه است که در بازار سرمایه ایران نیز از این صندوق‌ها استفاده می‌شود. حالا آنطور که آمارها نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک‌دهه گذشته به ستون اصلی بازار سرمایه در ایران تبدیل شده‌اند و توانسته‌اند کارنامه قابل‌قبولی از خود به‌جا بگذارند.

فلسفه اصلی تاسیس این صندوق‌ها مشارکت عامه مردم در بورس و افرادی است که از دانش و تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام برخوردار نیستند. به این معنا که این صندوق‌ها در ابتدا نقدینگی مردم را جمع‌آوری می‌کنند و سپس این منابع را برای سرمایه‌گذاری در بورس، اوراق بدهی و یا سایر انواع اوراق بهادار استفاده می‌کنند.

نکته اصلی در مورد این صندوق‌ها این است که این صندوق‌ها توسط یک تیم متخصص و کارآمد مدیریت می‌شوند و همین عامل به برگ برنده این صندوق‌ها تبدیل شده است.

در واقع اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشته باشد باید از دانش و اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار باشد و اگر این فرد تخصص کافی نداشته باشد کافی است که پس‌انداز خود را به این صندوق‌ها بسپارد تا متخصصان این کار را برای او انجام دهند. در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که مردم روزبه‌روز بیشتر با کارایی این صندوق‌ها آشنا می‌شوند و همین عامل منجر به توسعه این صندوق‌ها و افزایش ارزش دارایی آنها شده است.

عبور از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان

تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که ارزش کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری روز گذشته برای نخستین‌بار از مرز ۹۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرده است. طبق این اطلاعات ارزش این صندوق‌ها در یک سال گذشته ۳۵.۷درصد یعنی رقمی معادل ۲۳۸هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

در این میان بیشترین میزان رشد مربوط به صندوق‌های کالایی بوده که عموما در سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. آمارها حاکی است ارزش کل دارایی این صندوق‌ها در یک‌سال گذشته بیش از ۲۲۳درصد افزایش یافته و اکنون به ۳۸.۳هزار میلیارد تومان رسیده است.

بعد از این صندوق‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که بخش عمده دارایی‌های مردم را در سهام شرکت‌های بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیشترین رشد را داشته‌اند و ارزش خالص دارایی آنها نسبت به ابتدای سال گذشته ۵۸.۳درصد معادل ۴۵هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

اما مهم‌ترین نکته رشد ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است و آنطور که آمارها نشان می‌دهد ارزش این صندوق‌ها در یک‌سال گذشته نزدیک به ۱۱۵هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این صندوق‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست بخش عمده نقدینگی مردم را جمع‌آوری و در اوراق بدهی که سود ثابتی دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین عامل منجر شده است که این صندوق‌ها ازجمله پرطرفدارترین صندوق‌ها در بازار سرمایه باشند چرا که میزان سودی که این صندوق‌ها به مردم می‌دهند یک سود بدون ریسک مانند سود بانکی است با این تفاوت که سود پرداختی این صندوق‌ها بیش از نرخ سود بانکی است.

به‌طور میانگین این صندوق‌ها در یک‌سال گذشته بین ۲۶.۵ تا ۲۸.۵درصد سود سالانه به مردم پرداخت کرده‌اند و در این میان برخی صندوق‌ها حتی توانسته‌اند سودهای بیشتری به سهامداران بدهند.

آمارها همچنین حکایت از آن دارد که در حال حاضر نزدیک به ۵میلیون نفر از شهروندان ایرانی به این صندوق‌ها اعتماد کرده‌اند و پس‌اندازهای خود را به این صندوق‌ها سپرده‌اند.

چالش‌های جدید برای صندوق‌ها

با وجود آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذینفعان زیادی در طبقات اجتماعی ایران پیدا کرده‌اند و دست‌کم یک‌چهارم خانوارهای ایرانی به نوعی درگیر این صندوق‌ها هستند اما به‌تازگی در لایحه بودجه سال۱۴۰۳ طرحی برای دریافت مالیات از این صندوق‌ها از سوی دولت ارائه شده که زمینه اعتراض فعالان بازار سرمایه را به‌وجود آورده است.

طبق بند«س» تبصره«۶» لایحه بودجه، چنانچه ارزش کل سود این صندوق‌ها بیش از ۵۰۰میلیارد تومان باشد این صندوق‌ها مشمول مالیات می‌شوند. این بند در شرایطی در لایحه بودجه درج شده است که طبق قانون ابزارهای نوین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیات هستند و هر نوع دریافت مالیات از این صندوق‌ها مستقیما به یک‌چهارم خانواده‌های ایرانی اصابت می‌کند.

برخی کارشناسان می‌گویند اجرای این بند در لایحه بودجه می‌تواند منجر به خروج گسترده نقدینگی از این صندوق‌ها شود و چنانچه نقدینگی از این صندوق‌ها خارج شود، راهی بازار طلا، ارز، مسکن و حتی رمزارزها می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

بهای طلای جهانی ثابت ماند

میلاد جانه

رهبر معظم انقلاب: مهمترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است

میلاد جانه

وزیر اقتصاد: ۱.۵ میلیون تومان سهام به نوزادان سال ۱۴۰۱ تعلق می‌گیرد

میلاد جانه

مازندران ظرفیت صادرات ۲ هزار تن خاویار را دارد

میلاد جانه

وضعیت بازار خودرو پنجشنبه ۲۶ مردادماه / افزایش قیمت دنا، شاهین و تارا ترمز برید

میلاد جانه

شیب تند کاهش قیمت طلا و فلزات گرانبها

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید