سرآمد اخبار
بریکس
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

ظرفیت خوب بانک بریکس برای تأمین مالی پروژه‌ها/ مبادلات خارجی تسهیل می‌شود

با ایجاد پول دیجیتال مشترک بین کشور‌های عضو بریکس نیاز به ارز خارجی کاهش پیدا می‌کند و این اقدام به تسهیل پرداخت‌ها کمک می‌کند.

مرتضی افقه؛ اقتصاددان درباره استفاده از ظرفیت کشور‌های بریکس برای گسترش مبادلات به خبرنگار ایبنا گفت: کشور ما با تحریم مواجه است؛ بنابراین هر اقدامی که باعث برقراری ارتباط ما با خارج شود خوب است؛ به عنوان نمونه اگر سازکاری جایگزین سوئیفت ایجاد کنیم به تسهیل پرداخت‌های فرامرزی کمک می‌شود؛ البته این‌گونه اقدامات برای کوتاه مدت مناسب است.

وی افزود: در بریکس کشور‌های متنوعی حضور دارند برای همین می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم و با برقراری پیمان‌هایی باعث افزایش قدرت رقابت شویم؛ چون وجود رقابت در تجارت باعث افزایش قدرت چانه‌زنی می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که با راه‌اندازی پول دیجیتال مشترک بین کشور‌های عضو بریکس نیاز به ارز خارجی کاهش پیدا می‌کند و این به تسهیل پرداخت‌ها کمک می‌کند، گفت: هر گامی که نقش تحریم‌ها را کم کند باعث تسهیل مبادلات خارجی می‌شود.

افقه با بیان اینکه یکی از اهداف بریکس، افزایش سهم پرداخت‌های ملی است، اظهار کرد: اگر با کشور‌های عضو بریکس با پول ملی مبادله کنیم نیاز به دلار و یورو در مبادلات تجاری کاهش پیدا می‌کند. عضویت ایران در بانک بریکس باعث جذب سرمایه خارجی و تامین مالی پروژ‌های کلان کشور می‌‍شود؛ چون هدف این بانک جمع آوری منابع برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار کشور‌های بریکس است.

وی در پایان بیان کرد: کشور‌های عضو بریکس درصد قابل توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و در مجموع بیش از ۲۵ درصد نفت جهانی را تولید می‎‌کنند؛ بنابراین هرگونه اقدامی برای راه‌اندازی جایگزینی برای سوئیفت یا ایجاد پول مشترک می‌تواند به تسهیل مبادلات کشور ما در شرایط تحریم کمک کند.

اخبار مرتبط

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳/ تکان شدید قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

میلاد جانه

۴.۷ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد

میلاد جانه

شاخص بورس تهران 3519 واحد کاهش یافت

میلاد جانه

خاندوزی: سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه قطع شود

میلاد جانه

آخرین وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی | پژو پارس، سمند، ساینا، چانگان، سیتروئن و هایما چند شد؟

موانع ترخیص کالا افزایش یافت/ تکلیف جدید صمت برای گمرک

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید