سرآمد اخبار
تعطیلات آخر هفته
اخبار داغاقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالی

مزیت تعطیلی آخر هفته جمعه و شنبه در مقایسه با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشور

دکتر علی صادقی همدانی / اقتصاددان

با هدف برآورد زیان تجاری ناشی از متفاوت بودن روزهای تعطیلی ایران با بقیه کشورهای دنیا، مرکز پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به تهیه گزارشی تحقیقاتی نموده است.

دکتر همدانیبه عبارت دقیق تر این گزارش مزیت های تعطیلی آخر هفته‌ جمعه و شنبه در مقایسه با تعطیلی پنجشنبه و جمعه را در سه بخش به شرح زیر مورد بررسی قرار داده است:

بخش اول به مقایسه تعطیلات ایران با سایر کشورهای جهان اختصاص دارد. یافته ­های تحقیق نشان می دهند در اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز به تعطیلات اختصاص یافته است اما این تعداد در ایران با احتساب 26 روز تعطیلی رسمی و 52 روز تعطیلی روز جمعه 78 روز می‌شود. حتی اگر پنجشنبه‌های نیمه تعطیل هم به این تعداد اضافه شود، کل تعطیلات ایران به 104 روز می‌رسد.

بخش دوم گزارش به مقایسه تعطیلی روز پنجشنبه با تعطیلی شنبه می­پردازد. تعطیلی روز پنجشنبه با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای جهان، مراودات بین‌المللی کشور را برای ۴ روز متوالی مختل می‌کند.

روندی که ۱۵ سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بر آن داشت تا برای کاهش زیان اقتصادی ناشی از این موضوع و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی در تصمیمی واحد روزهای تعطیل پایان هفته خود را از «‌پنجشنبه و جمعه» به «شنبه و یکشنبه» مانند کشور امارات متحده عربی تغییر دهند.

یافته­ های پژوهش زیان مالی به تجارت کشور در صورت تعطیلی پنج شنبه و جمعه را حدوداً مبلغی برابر با 22/3 میلیارد دلار برآورد کرده است. در صورتی که با جابجا شدن این تعطیلات به جمعه و شنبه این زیان 18/11 میلیارد برآورد می­ شود.

همچنین با توجه به تعطیلات آخر هفته کشورهای جهان، با تعطیلی پنج شنبه به جای شنبه زیان تجاری با 5 شریک عمده تجاری مجموعاً به میزان 8/8 میلیارد دلار برآورد شده است که از این بین با کشور چین به میزان 3/24 میلیارد دلار، ، امارات متحده عربی 2/58 میلیارد دلار، ترکیه 1/4 میلیارد دلار، عراق بیش از 903 میلیون دلار و هند بالغ بر 705 میلیون دلار خواهد بود.

بر اساس اظهارنظر اکثر اقتصاددانان، کارشناسان و فعالین اقتصادی، تعطیلی روز شنبه بهترین انتخاب است تا یک روز به عنوان تعطیلی مشترک بین تجار در سطح بین الملل در نظر گرفته شود و از این طریق ۴ روز قطع مراودات تجاری بین‌المللی به ۳ روز تقلیل یابد.

بخش سوم این گزارش به بررسی نقش تعداد روز تعطیلات آخر هفته و تأثیر آن بر پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه فعالان اقتصادی می ­پردازد.

امید که گزارش پیش رو در جهت بهبود وضعیت رفاهی ایرانیان مفید واقع شود.

برای مشاهده فایل پی دی اف این گزارش بر روی اینجا کلیک کنید.

منبع: برنا

اخبار مرتبط

وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث سهمیه سوخت نمی‌گیرند

میلاد جانه

قیمت طلا و سکه ۷ فروردین ۱۴۰۳ /جدول

میلاد جانه

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

میلاد جانه

اعلام زمان واریز وجه برای مادران متقاضی خودرو شاهین | مبلغ علی‌الحساب و زمان تحویل

میلاد جانه

آمار جالب در برنامه هفتم / تولید آبزیان رقم عجیبی خلق کرد

میلاد جانه

جزییات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله | زمان و مبلغ ضمانت

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید