سرآمد اخبار
سهمیه بنزین
نفت و گاز و پتروشیمیهمه اخبار

وزیر نفت: دولت بنای افزایش قیمت سوخت را ندارد

وزیر نفت گفت: دولت سیزدهم به هیچ وجه بنای افزایش قیمت بنزین را ندارد بلکه تنها سهمیه بندی بنزین را عادلانه خواهد کرد.

به گزارش مهر، جواد اوجی در حاشیه نمایشگاه جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به سوابق کاری که من در صنعت نفت دارم، کاملاً با توانمندی‌های دانش‌بنیان این حوزه آشنا هستم.

اوجی تصریح کرد: همانطور که گفته شد امروز چندین عقد قرارداد داشته‌ایم که از همه مهمتر واحد نمک‌زدایی یا فرآورش نفت خام که در میدان نفتی آزادگان استفاده می‌شود، بود. این واحد فرآوری روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت خام را فرآورش می‌کند. همچنین بحث بازسازی ناوگان شرکت ملی حفاری را داشتیم.

وی ادامه داد: دکل‌های حفاری ما نیاز به بازسازی و نوسازی دارند که این مهم امروز رقم می‌خورد و طی پنج سال بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بار مالی این طرح است.

وزیر نفت افزود: بحث فرآورش پساب صنعتی جزو قراردادهای امروز بود. به زودی فراخوان خواهیم داد تا نیازهای دانش‌بنیان این صنعت در بالادست و پایین‌دست معرفی شوند.

بیش از ۵۵۰۰ حلقه چاه در صنعت نفت وجود دارد، حدود ۷۰۰ چاه کم‌بازده شده که با تنظیم این قرارداد، علاوه بر افزایش بازدهی این چاه‌ها، سرمایه‌گذاری برای صنعت نفت انجام می‌شود.

اوجی اظهار داشت: هر حلقه چاه برای احداث ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار هزینه تأسیس دارد ولی اگر افزایش بازدهی داشته باشیم، بسیار کمتر از این میزان هزینه‌بر است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث تولید گاز و سوخت زمستانی در حوزه‌های مختلف بالادست، بیشترین میزان برداشت در پایان آذرماه رقم خورد. امروز رکورد جدیدی از تولید گاز بالغ بر ۷۰۵ میلیون مترمکعب در پارس جنوبی تولید شد.

وی ادامه داد: بحث تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال گذشته کاهش داشته و از ۳۳ درصد به ۲۶ درصد رسیده؛ این نشان‌دهنده صرفه‌جویی این فرآورده در داخل و کاهش آلودگی هوا است.

اوجی تصریح کرد: همچنین در ابتدای امسال دغدغه میعانات گازی را داشتیم که در کشتی‌ها شناور هستند و با تلاش، مصرف مایعات در داخل، کاهش و صادرات افزایش پیدا کرد که با چنین تدبیری، این مشکل رفع شد.

وزیر نفت اظهار داشت: همانطور که در بحث تأمین منابع ارزی آقای صالح‌آبادی چند روز پیش گزارشی ارائه داد، صادرات نفت خام، گاز، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی رشد قابل قبول و بیش از چند برابر گذشته داشته و وصول مطالبات هم بسیار خوب بوده است.

وی گفت: در بحث توزیع بنزین باید تأکید کنم که دولت سیزدهم به هیچ وجه بنای افزایش قیمت را ندارد بلکه قرار است تیم اقتصادی دولت سهمیه‌ای که به ۲۷ میلیون صاحب خودرو می‌دهد را به صورت عادلانه توزیع کند و نرخ بنزین همان ۱۵۰۰ و ۳,۰۰۰ تومان است. در واقع طرح دولت کمک به کسانی است که فاقد خودرو هستند.

اوجی ادامه داد: در بحث بهینه سازی مصرف گاز از ابزارهای قیمت و غیر قیمت استفاده شده و در این روزها که به گفته هواشناسی سردترین روزهای سال بود، در هیچ جا از جهت تأمین گاز مشکلی نداشتیم.

وزیر نفت در پایان با بیان اینکه سوخت مایع در حال حاضر ۱ میلیارد مترمکعب بیشتر از سال گذشته است و مشکلی از این جهت وجود ندارد، افزود: قرارداد سوآپ گاز نیز ظرف یکی دو هفته آینده اجرایی می‌شود.

اوجی ادامه داد: کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می‌توانند از این یارانه برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند

اخبار مرتبط

سهمیه‌بندی جدید و تغییر قیمت بنزین تکذیب شد

میلاد جانه

سهمیه های بنزین شهریور بدون تغییر امشب شارژ می شود

میلاد جانه

وزیر نفت: در تامین بنزین مشکلی وجود ندارد

میلاد جانه

اوجی به عراق رسید /توافقات نفتی جدید در راه است؟

میلاد جانه

وزیر نفت: افزایش قیمت گازوئیل و بنزین صحت ندارد

میلاد جانه

تکذیب خبر تغییر شیوه اختصاص بنزین

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید