سرآمد اخبار
اتحادیه اروپا
اخبار داغجهان

برچسب سبز بر انرژی هسته‌ای و گاز می‌تواند سرمایه‌گذاران را در اروپا گمراه کند

ترجمه: سلیم حیدری

مشاوران متخصص این اتحادیه در بحبوحه انتقاد از این پیشنهاد سوی برخی قانونگذاران و کشورها برای قبول گاز و انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی سبز، گفتند: پیش‎ نویس طرح اتحادیه اروپا برای برچسب زدن به گاز و نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان سرمایه‌گذاری سبز خطر ایجاد سردرگمی و بیان نادرست مالی را در پی دارد.

در بازخوردی که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، کارشناسان از مقامات اتحادیه اروپا خواستند تا پیش‌نویس قوانین را بازنویسی کنند. به گفته آنها این پیش‌نویس نیروگاه‌های گازی با انتشار CO2 نسبتاً بالا را پایدار می‌نامند. همچنین این پیش نویس نیروگاه‌های هسته‌ای جدید که برای کمک به برآورده ساختن اهداف آب و هوایی ۲۰۵۰ این اتحادیه، خیلی دیر راه‌اندازی شده‌اند را نیز پایدار دسته‎بندی می‌کند.

مشاوران متخصص، که نظراتشان در یک پیش‌نویس فاش شده، روز جمعه در گزارشی گفتند که این پیشنهاد ارزیابی سرمایه‌گذاری‌هایی که واقعاً سازگار با آب و هوا هستند را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند – سوال این است که «طبقه‌بندی مالی پایدار» اتحادیه اروپا برای ارائه یک پاسخ روشن طراحی شده است.

ناتان فابیان، رئیس هیات مشاوره متخصصان به رویترز گفت: «مفهوم این است که بازار نمی‌تواند تفسیر کند که چه سرمایه‌گذاری‌هایی واقعاً با اهداف اقلیمی همسو هستند و کدام‌ها نیستند.» وی افزود: «این منجر به تحریف در شفافیت مالی خواهد شد.»

او افزود: «شما در مباحث مالی ادعا می کنید که پول شما به روشی پایدار سرمایه‌گذاری می‌شود – اما این سرمایه گذاری در یک کارخانه گاز است که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن بالاتر از میانگین سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا است.»

به گفته مشاوران اگر اتحادیه اروپا با پیش‌نویس این قوانین پیش می‌رفت، نیاز بود که شرکت‌ها و تامین‎کنندگان مالی، گاز و انرژی هسته‌ای را در لیست شفافیت مالی دسته‌بندی کنند. به‌جای آنکه با سایر محصولات سبز مانند ماشین‌ها و انرژی بادی دسته‌بندی کنند.

در این بازخورد آمده است که افشاهای سخت‌گیرانه‌‌تری برای جلوگیری از سوءاستفاده از برچسب سبز ( در متن اصلی اصطلاح «سبزشویی» به کار فته) مورد نیاز است.

طبقه‌بندی اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی را که فاقد برچسب سبز هستند را ممنوع نمی‌کند. اما هدف از علامت‌گذاری سبز به سرمایه‌گذاری‌های سازگار با آب و هوا، افزایش جذابیت آنها برای سرمایه‌گذاران است.

کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران درباره اینکه آیا گاز و انرژی هسته‌ای سزاوار نشان سبز هستند یا خیر، اختلاف نظر دارند. آلمان گنجاندن انرژی هسته‎ای را در نامه‎ای به اتحادیه اروپا رد کرد. چهار کشور دیگر هفته گذشته علناً با پیشنهاد کمیسیون مخالفت کردند.

در همین حال، گروه‌هایی که بیش از ۲۰۰ قانونگذار از ۷۰۰ قانونگذار پارلمان اروپا را نمایندگی می‌کنند، نامه‌هایی به اتحادیه اروپا ارسال کردند و نگرانی‌هایی را مطرح کردند. برخی مخالف برچسب گذاری انرژی گاز و هسته ای به عنوان پایدار هستند. برخی دیگر اما به دنبال قوانینی هستند که نیروگاه‌های گاز بیشتری را شامل شود و برخی دیگر خواستار مشورت عمومی در مورد این قوانین هستند.

اکنون کمیسیون باید یک پیشنهاد نهایی برای این قوانین منتشر کند. اکثریت قانونگذاران پارلمان اروپا یا اکثریت فوق‎ العاده کشورهای اتحادیه اروپا (۲۰ کشور از ۲۷ کشور عضو) می‎توانستند آنها را وتو کنند.

منبع: رویترز

اخبار مرتبط

افزایش شدید قیمت گاز در اتحادیه اروپا

میلاد جانه

مرگ ناگهانی رئیس پارلمان اروپا +علت فوت

میلاد جانه

بایدن: اوکراین به احتمال زیاد به اتحادیه اروپا ملحق می‌شود

میلاد جانه

ادامه مذاکرات وین با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد از دوشنبه

میلاد جانه

ایران جایگزین اروپا در تامین کالاهای اساسی روسیه می شود؟

میلاد جانه

اتریش: قصد پیوستن به ناتو را نداریم

میلاد جانه

دیدگاهتان را بنویسید